Callcenter

Synnerligen intressant om Callcenter


Callcenter

Ett callcenter eller en teletjänstcentral (rek. begrepp enligt svenska datatermgruppen) är en inrättning för telefonister, där man hanterar kundärenden såsom telefonförsäljning, kundtjänst, faktura-, support-, produktfrågor, nummerupplysning och så vidare. Centret kan hantera förfrågningar både internt inom företaget och externt, på uppdrag av andra företag. Både inkommande (support) och utgående samtal (försäljning, undersökning) hanteras. Eftersom callcentertjänster är geografiskt oberoende är företagen ofta belägna på platser med god tillgång på personal som är beredda att arbeta till låg lön, eller där regionalt investeringsbidrag, sysselsättningsbidrag, etableringsbidrag eller strukturfonder kan erhållas. Flera callcenter som arbetar mot svenska marknaden är också baserade i utlandet, där skatterna är lägre, men säljer ändå på svenska mot svenska kunder.

Betalsamtal

Ett betalsamtal är en telefonitjänst där uppringaren betalar en avgift till mottagaren, utöver teleoperatörens avgift. Samtalet omfattar i allmänhet näringsverksamhet i form av professionell rådgivning genom ett callcenter, nummerupplysning, spådom, telefonsex eller dejting. Avgiftsfritt telefonnummer. Etiska rådet för betalteletjänster.

077-nummer

077 är ett svenskt riktnummer för tjänster med delad kostnad. Tjänster med delad kostnad definieras som tjänster där den som ringer upp och den uppringde delar på samtalskostnaden. Tjänsterna har ingen geografisk indikering och ursprungstanken var att företag skulle kunna erbjuda lokalsamtalstaxa till alla svenska abonnenter. Sedan teleoperatörerna övergick till enhetlig samtalskostnad för hela Sverige, är det inte längre uppenbart vad den uppringdes del av samtalskostnaden består av. Flera teleoperatörer erbjuder 077-nummer, bland dem Telia, Telenor, Tele2, Hi3G Access, med flera. Själva telefonnumren består av fyra till sju siffror, och nummerserien löper från 077-0000 upp till och med 077-699 99. En stor fördel med att ha ett 077-nummer är att företag kan använda sig av ett enda telefonnummer mot sina kunder. Samtalen kan sedan styras till olika callcenters genom att man slussar samtalen från ett visst riktnummerområde till valfri plats. Det finns även en koppling av nummerserierna mot frisamtalsnummerserien (020), vilket gör det möjligt att nå frisamtalsnummer från utlandet genom att ringa dess motsvarande 077-nummer. Abonnentdelen av numret är då densamma (för vissa nummer tillkommer en siffra), men samtalet kostar som ett vanligt samtal till Sverige. En av de nackdelar som 077-nummer kan innebära är att många leverantörer av mobil- och bredbandstelefoni samt fasta operatörer klassar dessa nummer som "övriga telefonnummer". För den som ringer upp ett 077-nummer blir samtalskostnaden då som "sverigesamtal" plus "övrig teletaxa", vilket innebär att minutpriset kan komma att motsvara en relativt sett dyrare mobilsamtalstaxa. Vissa utländska operatörer klassificerar 077 nummber (+46 77) som 'Sweden higher rate' och liknande med betydligt dyrare per-minut taxa än till fasta nummer med geografiska riktnummer.

Kundtjänst

Kundtjänst är en stödfunktion som ett företag eller organisation erbjuder sina kunder. Det handlar ofta om att ge information, ta emot reklamationer och ge teknisk support. Kundtjänstpersonal kan ibland arbeta i ett callcenter. Ordet kundjänst kan både syfta på stödfunktionen och det stöd (tjänster) som ges. I konsumentsammanhang används ofta ordet konsumentkontakt. Den funktionen syftar främst till att underlätta kommunikationen mellan företag och konsument.

Direktflyg

Direktflyg egentligen Svenska Direktflyg AB, är ett svenskt regionalflygbolag och handling agent med huvudkontor och callcenter I Stockholm, Sverige. Svenska Direktflyg bildades 2002 genom en sammanslagning av Highland Air, Airborne of Sweden och Skyways Regional. Alla tre flygbolagen ingick i Skyways-koncernen före sammanslagningen. Flyglinjen mellan Seinäjoki och Helsingfors startad i maj 2012 upphörde den 28 mars 2013 Sedan januari 2015 har bolaget kraftigt reducerat sina destinationer och har inga egna flygningar utan de genomförs av flygbolaget AIS Airlines. Bolaget har inga egna flygplan, utan de ägs av AIS Airlines. Från och med juli 2018 utför flygbolaget Amapola Flyg flygningar till Norrland till de orter som det konkursade Nextjet flög. Stockholm Arlanda-Kramfors-Hemavan Flygs av Amapola Flyg. Stockholm Arlanda-Lycksele-Vilhelmina Flygs av Amapola Flyg. Stockholm Arlanda-Hagfors-Torsby Flygs av AIS Airlines. Stockholm Arlanda-Sveg Flygs av AIS Airlines. Umeå-Östersund Flygs av AIS Airlines.


Callcenter