Alfapet

Synnerligen intressant om Alfapet


Wordfeud

Wordfeud är ett korsordsspel för Iphone, Android, Windows Phone och Windows 8. Spelet är i princip en kopia av Scrabble eller Alfapet. Det som huvudsakligen skiljer är placeringen av bonusrutor, brickornas poängvärden samt att det i en Wordfeud-match alltid är två spelare som tävlar mot varandra. En spelare kan ha flera matcher igång samtidigt, och då mot samma eller andra spelare. För att spela använder varje deltagare sin egen mobiltelefon eller surfplatta, och spelet kräver åtkomst till Internet. När man skapar en ny match väljer man spelplan – det finns två olika – samt vilket språk och vilken ordlista som ska användas. De två spelplaner som finns är Random och Standard. Precis som i Scrabble är spelplanen 15 gånger 15 rutor. Dessa är fördelade som följer. I Random är dessa rutor slumpmässigt fördelade över spelplanen. I Standard är det samma placering varje gång. Den spelare som utmanar väljer vilket språk matchen ska spelas på och för svenska språket dessutom vilken ordlista som ska användas: om alla böjningsformer ("Swedish") eller bara grundformer ("Swedish (strict)") ska tillåtas. Spelet använder SAOL (Svenska Akademiens Ordlista). Alla ord listade i SAOL fungerar i spelet. Följande bokstäver finns att tillgå om man spelar med svensk ordlista. Spelets idé är att med brickorna bilda ord på spelplanen så att de ger så många poäng som möjligt och på så sätt ha samlat ihop fler poäng än motståndaren vid spelets slut. När en spelare har valt en ordlista (till exempel "Swedish") och bjudit in en annan spelare till ett parti avgör slumpen vem som börjar. Vardera spelare har ett ställ med plats för sju brickor (bokstäver) som inte visas för motståndaren. När man står i tur kan man antingen lägga ut brickor, passa eller byta brickor. Det första ordet som läggs på spelplanen måste läggas över mittrutan. Varje gång därefter när det är ens tur tar man brickor från sitt ställ och lägger ut dem så de har kontakt med redan lagda brickor på spelplanen. Utlagda brickor ersätts med nya brickor från "påsen". Följande krav måste uppfyllas för att ordet ska godkännas. När man är nöjd med sitt ord trycker man på "Play", sedan går turen över till motståndaren om ordet godkänns. Om något av orden inte godkänns får man försöka med något annat. Man kan försöka hur många gånger som helst. Poäng delas ut beroende på vilka bokstäver man lägger och var man lägger dem. Varje bokstav har sitt eget värde, och detta kan sedan multipliceras med två eller tre beroende på vilken sorts ruta den ligger på. Varje bricka som läggs på en DL- eller TL-ruta får sitt eget värde multiplicerat med två respektive tre. För varje bricka som läggs på en DW- eller TW-ruta multipliceras hela ordets värde med två respektive tre. Om samtliga sju brickor läggs i samma drag, en så kallad rullning, får man 40 extra poäng. Om man inte kan (eller vill) lägga något ord kan man passa. Då går turen direkt över till motståndaren. Man kan, när det är ens egen tur, byta ut brickor ("Swap"). Då väljer man ut de brickor man vill byta och får tillbaka lika många nya. Turen går sedan omedelbart över till motståndaren. Om det är färre än 7 brickor kvar i påsen kan inga byten genomföras. Om spelaren trycker på "Shuffle" blandas brickorna på dennes ställ om, vilket kan vara en metod för att lättare hitta användbara ord. Denna funktion kan användas hur många gånger som helst. Den spelare som vid spelets slut har flest poäng vinner. Spelet kan ta slut på ett av följande sätt. Spelet nämndes i många sammanhang under 2011. Det var ett genombrottsspel som fick många att prata om mobilspel även om spelet i sig inte var nytt, Scrabble på nätet hade funnits tidigare i flera former. Det nya var att lansera det för mobiltelefoner och därmed dra nytta av att man lätt och ofta kan spela korta stunder. I september 2011 hade 690 000 exemplar laddats ned i Sverige. Brickorna som läggs måste vara på samma rad eller kolumn.