Konstlexikon

Synnerligen intressant om Konstlexikon


Sven Sandström (konsthistoriker)

Sven Erik Åke Sandström, född 26 februari 1927 i Stockholm, är en svensk konsthistoriker och kunskapsteoretiker, professor i konstvetenskap vid Lunds universitet 1977-1993 samt målare och tecknare. Han var son till läroverksadjunkten Gunnar Erik Sandström och distriktstandläkaren Inga Ragnhild Malmros och 1953 - 1968 gift med bibliotekarien och författaren Colibrine Sandström och sedan gift med docenten i konstvetenskap Elisabeth Lidén. Sven Sandström disputerade 1955 på en avhandling om Odilon Redons fantasivärld och utgav 1964 Den graderade overkligheten, ett verk om strukturproblem i den italienska renässansens muralmåleri. Dess teoretiska aspekter fördes vidare 1986 med Anchorage of Imagination. Som forskare med beteendevetenskaplig inriktning gav han 1970 ut tre antologier och skrev bland annat A Common Taste in Art (ARIS, 1977) baserad på experiment och enkäter. Inom ett forskningsprojekt om den offentliga konsten i samhället som han då ledde var han medförfattare i flera skrifter. bland annat Konst i ett bostadsområde 1979. Under 1980-talet ägnade han sig främst åt teoretiska problem, men redan 1965 hade han gett ut Konstforskning, en polemisk granskning av konsthistorien som teoretiskt ansvarsområdet. Se och uppleva kom 1983, en handbok om estetisk synupplevelse. Sedan följde den vetenskapsteoretiska studien Dolda källor 1986, om källkritikens räckvidd, och Verkligheten är ett innanhav (1987) om den inre världsbildens omfång och teoretiska villkor. Sven Sandström var gästprofessor vid Universitetet i Iowa City 1967-68 och hade en tjänst i beteendevetenskaplig konstforskning vid Humanistiska forskningsrådet 1971-77, var ledamot av Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet 1977-80. Han startade 1965 Dokumenteringsarkiv för modern konst i Lund och initierade dess datasökningssystem två år senare. Sven Sandström är författare till flera konstnärsmonografier, samt till renässansdelen och delen om modernismen i handboken Levande konst genom tiderna (1965, 1971) och har redigerat samt medarbetat i handboken Konsten i Sverige (1966-74) och redigerat samt delvis skrivit den svenska versionen av Fogtdals konstlexikon i 18 delar, 1988-99. Han är huvudförfattare till artiklar om bildkonst i Nationalencyklopedin. Från 1989 arbetade han med en teori om synbilden som särskild kunskapsstruktur utanför och under språket, och redovisade ett första resultat med Intuition och åskådlighet (1995). Denna teoris avvikelser från och relationer till gängse språkbunden kunskapsteori är huvudtemat i Explaining the Obvious (2007). Sedan 2009 är han främst verksam med att från en konsthistorisk aspekt utforska världens allra äldsta nu bevarade bilder. Som konstnär debuterade han i en grupputställning i Kristianstad 1944 och medverkade några år senare som illustratör i tidskriften 40-tal och i studentorganet Lundagård. Hans bror var Jan Sandström, professor i organisk kemi vars son är förläggaren Daniel Sandström. Sven Sandström är sonsons son till vice häradshövding Fredrik Viktor Agaton Kalén och sjukgymnasten Hedvig Mariana Charlotta Rudebeck, syster till Sigrid Rudebeck samt dotter till prosten och docenten Pehr Erik Rudebeck, vars farmor tillhörde ätten Natt och Dag. Dennes brorson var Nils Rudebeck. Vidare är Sandström sonsons son till musikdirektör Carl Israel Sandström, bror till operasångare Gustaf Sandström. Ledamot av Vetenskapssocieteten i Lund (LVSL, 1959). Ledamot av Kungliga Vitterhetsakademien (1986).

Helge Andersson (konstnär, 1913-1988)

Helge Sigvard Andersson, född 8 september 1913 i Askums församling, Göteborgs och Bohus län, död 26 mars 1988 i Lysekils församling, Göteborgs och Bohus län, var en svensk konstnär. Helge Andersson fick sin konstutbildning vid Konsthögskolan Valand i Göteborg 1932-1936 av Sigfrid Ullman. Under sin karriär genomförde han flera studieresor i Europa, Israel och Afrika. Andersson var medlem i Konstnärernas riksorganisation och genomförde årliga sommarutställningar i hemmet. I början av sin karriär profilerade han sig främst som landskapsmålare men målade senare också religiösa motiv. Under hela sin aktiva konstnärsperiod visade han stor skicklighet som porträttmålare. Han finns representerad på konstmuseer i bland annat Malmö och Borås. Helge Anderssons första hustru Linnea föddes i Hunnebostrand 1913. Med henne fick han två barn, Lena Andersson (konstnär) och Ulf Andersson. Efter hennes bortgång gifte han om sig med Maj, som var baptistpastor och Sveriges förmodligen första kvinnliga frikyrkopastor. Med henne fick han dottern Noomi Österling (konstnär). Örebro, Uddevalla - 1968. Vårsalongen Liljevalchs Stockholm 1939. Folket i Bild utställningen Stockholm 1939. Jubileumsutställning på "De ungas salong" Stockholm 1948. Örebro Stads 800-jubileumsutställning 1965. Bohussalongen och Dewerthska kulturstiftelsens utställningar. Utställningen "Bohuslän visar" Uddevalla 1953. Landskrona konstmuseum 1965. Gallerie Mouffe Paris 1969. Gallerie Vallombreuse Biarritz 1970. Deverthska kulturstiftelsen 1964. Silver- och guldmedalj av Accademia Internazionale Tommaso Campanella i Rom. Det stora priset för sakral konst i Lyon 1971( Accademia delle artie del Lavoro). Lysekils kulturpris 1977. Who's who in International Art 87/88. Who's who Utgiven i Cambridge. Enciclopedia internazionale degli artisti N. 1054 1970-1971. Annuaire de L'art International - Max Fourny 1968-69. International Directory of arts 8th edition 1965/1966 Ed. Helmut Rauschenbusch. Dictionary of International Biography London fifth ed. 1968. Svenskt konstnärslexikon Allhems förlag AB 1952. Svenska konstnärer Eden bokförlag 1969. Konstlexikon Natur och Kulturs förlag 1972. Konstnärer i Västsverige Gunnel och Kjell SwärdPedagogförlaget 1986. Borås-Uddevalla och Lysekil m.fl. kommuners samlingar. Mikaelikyrkan i Västerås. Gullmarsskolan i Lysekil. Betelkyrkan i Lysekil, numera Träffpunkten 59:an. Teologiska seminariets bibliotek Lidingö.

Gustave Thomæus

Gustave Albert Viktor Thomæus, född den 20 juli 1883 i Sturkö församling, Blekinge län, död den 22 september 1957 i Malmö, var en svensk konsthistoriker, skriftställare och tidningsman. Han var far till Jan Thomæus. Thomæus, som var prästson, avlade studentexamen i Lund 1912, filosofie kandidatexamen där 1915 och filosofie licentiatexamen 1921. Han promoverades till filosofie doktor 1922. Thomæus var amanuens vid Lunds universitets konstmuseum 1917–1923. Han var medarbetare i Helsingborgs Dagblad från 1910, i Lunds Dagblad 1918–1920, i Sydsvenska Dagbladet Snällposten från 1914 och i Skånska Dagbladet 1922–1937. Thomæus redigerade Tidskrift för konstvetenskap 1916–1922. Han blev medlem av Publicistklubben 1925. Thomæus skrev ett stort antal biografier för Svenskt biografiskt lexikon. Kulturhistoriska strövtåg (1915). På luffen i USA (1919, dansk översättning 1923). Nils Jakob Blommér (gradualavhandling 1922). På luffen bland kanakas (1922). Hur skall jag göra mitt hem vackert? (1924). Leonard Pidén: en skolpojks- och studenthistoria (1924). Beskrivande katalog över tavelsamlingen i Lunds studentkårs konviktorium (1926). Allmänt konstlexikon I–II (1926). Svenska konstnärer (1943, 1946 och 1947). Folke Sinclair, en Skånekonstnär (1947).