Chassinummer

Synnerligen intressant om Chassinummer


Serienummer

Ett serienummer är ett unikt nummer som används för identifiering, vanligen avseende produkter. Numren kan vara rena löpnummer men innehåller ofta även produktionsvecka. Kan ibland även innehålla bokstäver. När det gäller fordon var det tidigare vanligt att tala om chassinummer vilka är rena synonymer. 1981 infördes en standard för Vehicle Identification Number VIN-kod i USA och den koden är numera standard över hela världen. Inom matematiken kan serienummer ibland lite oegentligt användas för ett värde inom en matematisk serie. Vid garantianspråk för att verifiera garantin är giltig. Vid reparationer för att veta exakt vilken reservdel som gäller. Vid uthyrning av produkter. Vid utredning av stöldgods. När en leverantör upptäckt möjliga felaktigheter och erbjuder reparation innan felet uppstår.

Volkswagens historia under 2000-talet

På bilsalongen i Detroit i januari presenterades konceptbilen Volkswagen Microbus. Den har ett tydligt släktskap med "Samba"-bussen från 50-talet. Bilen utvecklades vid designcentret Simi Valley i USA. Den 23 november beslutades att Bernd Pischetsrieder övertar styrelseansvaret efter Ferdinand Piëch. På samma möte beslutades att företaget ska delas i tre olika märkesgrupper från april 2002. Den 1 januari övertog Volkswagen AG de 50% av aktierna som Scania hade ägt i Svenska Volkswagen AB. Ny chef på översta våningen trädde in den 18 april. Bernd Pischetsrieder som har varit toppchef hos BMW, och varit med i högsta ledningen av Volkswagenkoncernen de sista 2 åren. Beslutet, som fattades i november 2001, innebar att koncernen delades upp i tre märkesgupper. Chef för alla tre grupperna blev Bernd Pischetsrieder. Chef: Bernd Pischetsrieder. I maj kom Volkswagen Phaeton på marknaden, förlagan till den bilen visades på bilsalongen i Frankfurt 1999. Detta var toppmodellen från Volkswagen med framflyttade gränser när det gällde teknik och ingenjörskonst. Bilen produceras i den nya fabriken i Dresden (se 1999). En ny generation av Volkswagen Polo, typ IV, kom ut på marknaden. Hösten 2002 blev Volkswagens hetaste på många år, från Lupo 1,4 till Phaeton W12. Uppgraderad Golf GTI med ny motor på 180 hk. Ny Golf R32 med 241 hk. Nya FSI motorer till Polo och Golf. Golf Variant BiFuel är en nyhet. BiFuel innebär att bilen kan använda två olika bränslen, bensin eller gas. Bilen är försedd med två kolfiberförstärkta bränsletankar, som är placerade på reservhjulets plats. De rymmer 77 liter och inkräktar lite på bagageutrymmet. Med ett reglage på instrumentpanelen kopplar man över från den ena till den andra tanken. Motoreffekten påverkas i liten grad, vid bensindrift har motorn 115 hk och vid gasdrift 102 hk. Maximal räckvidd är ca 900 km. Ett kontrakt undertecknades med DaimlerChrysler om att gemensamt utveckla Volkswagen LT/Mercedes Sprinter till en modell för presentation år 2006. I januari presenterades en ny Golf med namnet Volkswagen Golf R 32. Den snabbaste och dyraste (32 000 €) av alla Golfar som tillverkats, med en V6-motor på 3,2 liter och med en effekt på 241 hk. Volkswagen och DaimlerChrysler har undertecknat ett samarbetsavtal om leverans av 120 000 dieselmotorer per år. Det gäller VW:s 2,0 TDI motor med 4 ventiler per cylinder och en effekt på 136 hk/100 kW. Första leverans kommer att ske 2005 - avtalet löper till 2013. Motorerna är avsedda att användas av bilar av märket Chrysler och i kommande modeller av DaimlerChryslers partner Mitsubishi Motors. Modellerna kommer att saluföras bara i Europa. I februari kom Volkswagen Beetle Cabriolet ut på marknaden. Den första april övertog Murat Günak chefsstolen som chef för designergruppen Volkswagen - VW, Škoda, Bentley och Bugatti. Han tog över efter Hartmuth Warkuss. På designavdelningen i Wolfsburg är det 220 personer som arbetar med design. På världsbasis arbetar tillsammans 750 designer och andra specialister med detta. Designavdelningar finns i USA, Brasilien, Mexiko, Kina och Spanien. I maj 2003 kom Volkswagen Touran ut, en s.k MPV-bil. Bilen kan fås med fem eller sju säten. Den är tillverkad på samma plattform som Golf typ V. Det kom ut en helt ny transporterserie i juni. Volkswagen Transporter, Volkswagen Caravelle och Volkswagen Multivan, typ V. Den 30 juli producerades den sista "Bubblan" i Mexiko med "chassinummer" 21 529 464, (det är egentligen inte riktigt sant, chassinummer börjar på 0 vart år). Bubbla/Folkis-epoken gick i graven. På den internationella bilutställningen i Frankfurt am Main visades en ny sportbil upp - Concept R - en tvåsistig sportbil med V-6 motor på 265 hk placerad framför bakaxeln. Den 23-miljonte Golfen var en 1,6 FSI, lackerad röd metallic. Framgångssagan Golf började 1974. Redan år 2002 passerade den Volkswagen Typ 1 som den mest tillverkade VW-modellen. Den 13 september rullade VW Passat nummer 13 miljoner ut från fabriken i Emden.

Bugatti Type 41

Bugatti Type 41 "Royale" är en lyxbil, tillverkad av den franska biltillverkaren Bugatti mellan 1927 och 1933. Vid mitten av tjugotalet byggde Bugatti världens mest framgångsrika tävlingsvagnar. Nästa projekt var att bygga världens bästa bil. Ettore Bugatti planerade att bygga 25 bilar, avsedda för världens kungligheter (därav namnet Royale). Type 41 byggdes efter samma principer som övriga samtida Bugatti-bilar, men dimensionerna var så mycket större. Motorn var en rak åtta med tre ventiler per cylinder och med en överliggande kamaxel i ett fast cylinderhuvud. Prototypen hade en slagvolym på närmare 15 liter, men produktionsvagnarna fick nöja sig med något mindre sanslösa 12,8 liter. Bilen hade transaxel. Motorns enorma vridmoment gjorde att det bara behövdes tre växlar: en startväxel, en direktväxel och en överväxel för snabb landsvägskörning. Toppfarten överskred med lätthet 160 km/tim, detta vid en tidpunkt då kvaliteten på världens vägnät sällan tillät ens halva den hastigheten. Den stela framaxeln var upphängd i längsgående bladfjädrar, som på sedvanligt Bugatti-vis gick rakt igenom axeln. Baktill fanns dubbla uppsättningar kantileverfjädrar: en uppsättning bar upp bilens egen vikt, den andra började jobba först när bilen lastades med passagerare och deras bagage. Bilen hade gjutna aluminiumfälgar med 36 tum höga däck. Bugatti byggde inte fler än sex vagnar. Av dessa lyckades man bara sälja tre, ingen av den till någon kunglig person. De övriga tre användes av familjen Bugatti själva fram till femtiotalet. En av anledningarna till modellens misslyckande var det hiskeliga priset: i Storbritannien begärdes 5 250 pund för en bil, samtidigt som en Rolls-Royce Phantom II kostade 1 900 pund. Dessutom gjorde den stora depressionen det ytterst kontroversiellt att skryta med sin rikedom genom att åka runt i något så extravagant som en Royale. Men man drog nytta av projektet ändå. Motorn kom till användning för att driva rälsbussar som Bugatti byggde för den franska järnvägen. En sjunde bil byggdes av Musée National de l'Automobile de Mulhouse med hjälp av motorn från en rälsbuss och överblivna chassidelar från Bugattifabriken. Karossen är en replika av Jean Bugattis roadster till Esders bil. Chassinummer 41.100: "Coupé Napoléon". Detta var den första bil som byggdes och användes i marknadsföringen mot potentiella kunder. Bilen avverkade fyra olika karosser i rask takt, innan den 1932 fick sin nuvarande Coupé de Ville-kaross av Jean Bugatti. Bilen blev kvar i familjen Bugattis ägo och finns idag på Musée National de l'Automobile de Mulhouse. Chassinummer 41.111: Bilen levererades 1932 till fransmannen Armand Esders med en roadster-kaross av Jean Bugatti. 1939 fick bilen sin nuvarande Coupé de Ville-kaross av Henri Binder. Bilen tillhör sedan 1999 Bugattis nya ägare Volkswagen AG. Chassinummer 41.121: Bilen levererades 1931 till Josef Fuchs frånürnberg och försågs med en cabriolet-kaross av tyska Ludwig Weinberger. Den finns sedan 1958 på Henry Ford Museum i Dearborn. Chassinummer 41.131: Bilen levererades 1933 till britten Cuthbert Foster och försågs med en limousine-kaross av Park Ward. Den finns sedan 1966 på Musée National de l'Automobile de Mulhouse. Chassinummer 41.141: Bilen försågs 1931 med en coupé-kaross av Carrosserie Kellner i Paris och visades upp på bilsalongen i London året därpå. Bilen såldes aldrig utan blev kvar i familjen Bugattis ägo. Detta var länge världens dyraste bil, då den 1987 såldes av auktionsfirman Christie's för 8,7 miljoner US-dollar, det högsta pris som dittills betalats för en enskild bil. Idag tillhör den Bugattis nya ägare Volkswagen AG. Chassinummer 41.150: "Berline de Voyage". Bilen försågs redan 1929 med en landaulet-kaross av Bugattis egen konstruktion. Även denna bil blev kvar i familjen Bugattis ägo och tillhör idag en privat samlare i Sydkorea.

Volvo Duett

Volvo Duett är en personbil tillverkad av Volvo mellan 1953 och 1969. Volvo Duett togs fram på basis av Volvo PV 444 för att öppna en ny marknad för dem som hade behov av en rymligare bil. Svaret blev Volvo Duett, som lanserades under sommaren 1953. Namnet kommer från Volvos tanke om bilen som både en yrkesbil och en fritidsbil. Bilen formgavs och konstruerades av en ingenjör vid namn Erik Skoog. PV 444 i varianter såsom herrgårdsvagn/paketbil/ambulans med flera hade intill dess uteslutande tillverkats av fristående karossproducenter på de chassier vid namn "PV 445" som Volvo introducerat 1949. Chassiproduktionen fortsatte vid sidan av Duettproduktionen löpande fram till 1961. PV 445 Duett, som Duetten hette från början, fick ny skepnad efter industrisemestern 1960 i form av P 210 Duett som skilde sig en hel del från föregångaren, med till exempel hel vindruta istället för delad. Duetten kan ses som Volvos första kombi men blev kanske mest populär bland jordbrukare och hantverkare. Många kommer kanske ihåg de många orange Duetter som under många år användes av Televerket. Andra storkunder var postverket (gula vagnar med svarta framskärmar och front) samt försvaret som i vissa fall utrustade vagnarna med flygspanarlucka i taket. Några få vagnar producerades med hel bakdörr. Duetten utvecklades parallellt med Volvo PV 444/Volvo PV 544 och tillverkades fram till 1969. Den fanns i flera versioner, som skåpbil med täckta sidor, och med fönster. Volvo försökte göra en efterföljare i Volvo 145 Express, men den anses inte kommit i närheten av Duettens popularitet. På grund av att den var byggd på ett separat chassi blev den ett populärt objekt att bygga om på olika sätt, bland annat till EPA-traktor, hotrod. Flera företag byggde också cabrioletvarianter. Det första chassiet presenterades den 9 september 1949 och fick beteckningen PV445. Chassiet vägde 725 kilo och nyttolasten var 500-550 kilo. Chassierna levererades med front, motorhuv, framskärmar, torped, tröskellådor och instrumentering. Fram till 1953 tillverkades chassiet utan påbyggnad, och det sista chassiet av 445-typen tillverkades 17 maj 1962. De flesta ändringarna av Duetten skedde i samband med att PV544 introducerades i augusti 1958. Då ersattes de tidigare, små ovala baklamporna av rektangulära, blinkers och parkeringslampor flyttades till skärmkanterna fram samt att B16-motorn introducerades. Vissa av förbättringarna, exempelvis den hela, välvda vindrutan, 4-växlad växellåda och nya instrumentbrädan, fick Duetten inte förrän i juli 1960, då "efterföljaren" P210 introducerades. Samtidigt kom säkerhetsbälten som standard. Den sista Duetten, en kungsblå herrgårdsvagn, lämnade bandet den 11 februari 1969. Den hade chassinummer 97 299 och finns på Volvo Museum. Sammanlagt hade då drygt 93 000 Duetter och 4 200 leveranschassin producerats. PV445 introducerades under sommaren 1953 och var baserad på Volvo PV 444. Modellen var tänkt att öppna upp en ny marknad för dem som var i behov av en stor, rymligare bil. Namnet "duett" kommer från Volvos tanke om att använda bilen som både yrkesbil, och fritidsbil. Bilen formgavs av ingenjören Erik Skoog. P210 ersatte PV445-modellen mot slutet av år 1960. Den tydligaste skillnaden mellan versionerna är bland annat den hela vindrutan på P210, istället för delade på PV445:orna, och en ny instrumentbräda från PV544:orna. Armbågsbredd, fram = 125 cm. Armbågsbredd, bak = 139 cm. Bensinförbrukning, cirka 0,8-1,3 liter/mil. Toppfart, cirka 145 km/tim. Acceleration, 0-100 km/tim, 19,0 sekunder.

Personbil

Personbil är ett motorfordon avsett för persontransport. En personbil är enligt svensk lag (SFS 2001:559 2§) en bil inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med högst 8 sittplatser utöver förarplatsen. Det betyder i kort att 9 personer som mest kan samtidigt förflyttas i en personbil. Alla personbilar är märkta med en VIN-kod, vilken ofta benämns chassinummer. Personbil klass II är en bil permanent inredd med bostadsutrymme. I dagligt svenskt tal kallas de oftast husbilar men tyngre husbilar kan även registreras som lastbilar. För att köra Personbil klass II måste man ha lägst B-behörighet. Om fordonets totalvikt överstiger 3,5 ton måste man ha C1 eller C-behörighet. Om föraren har fått B-behörighet före juli 1996 har man rätt att köra Personbil klass II oberoende av vikt. Detta gäller bara om körkortet inte varit återkallad av någon orsak efter detta datum. En personbil definieras i fordonslagen (FFS 1090/2002 10§) som ett för persontransport tillverkat fordon med plats för högst åtta personer utöver föraren.

VIN-kod

VIN-kod (Vehicle Identification Number) är det tillverkningsnummer, som varje tillverkat fordon får som identifikation, även kallat chassinummer. Med hjälp av VIN-koden kan man på personbilar, bussar och lastbilar utläsa tillverkningsland, bilmodell, fabrik, utrustning m.m. I mitten av 1940-talet började amerikanska biltillverkare systematisera identifieringen av bilar och bildelar, så att de lättare kunde identifiera de delar som hörde till varje bilmodell. Varje biltillverkare hade ett eget sätt att identifiera sina produkter. Tidigt på 1970-talet beslutade National Highway Traffic Safety Administration, att alla tillverkare av vägfordon skulle ha en kod med 17-tecken uppbyggt på samma sätt. I februari 1977 blev det officiellt, med ISO certifiering 3779, som senast reviderades 1983 och blev EU-standard. Placeras numera synligt utifrån bakom vindrutans vänstra underkant. Brukar även vara djupstansat på durkplåten framför passagerarstolen och synligt under en uppvikbar flik i golvmattan. Slutligen finns den på identifikationsdekaler klistrade i någon dörrkarm eller i motorrummet samt på fordonets registreringsbevis. Vid köp av en begagnad bil kan det vara lämpligt att kolla VIN på alla ställen och vara uppmärksam på ev. manipulation. Alla VIN-koder består av 17 tecken, med versalerna A-Z och siffrorna 0-9, men bokstäverna I, O och Q används aldrig, för att undvika felavläsning. Inga mellanrum eller andra märkningar får finnas i VIN-koden. Varje siffra eller bokstavs värde multipliceras med den plats värde de står i VIN-koden. Resultatet summeras och totalsumman divideras med 11. Kontrollsiffran (nionde tecknet) är resultatet och om det blir 10 så skrivs det X som romerska siffran 10. Tionde tecknet anger vilket modellår fordonet tillhör. Modellåret sträcker sig från 1 september till 31 augusti efterföljande år. Beteckningen årsmodell eller modellår slopades 1999 i de svenska registreringsbevisen. Exemplet i tabellen YV1AA8843M1xxxxxx är en 1991 års 2-dörrars Volvo 240, med airbag och bälten, B 23F motor, tillverkad på Torslandafabriken med chassinummer xxxxxx. Första tecknet anger vilket land fordonet är tillverkat i. Svenska tillverkare börjar på Y. Andra tecknet anger namnet på tillverkaren. Sverige har S till W. Tredje tecknet betecknar fordonstyp eller tillverkningsenhet och varierar mellan de olika tillverkarna. Fjärde till åttonde tecknet beskriver fordonets utrustning, motor, serie m.m. Även här varierar det mellan tillverkare. Nionde tecknet är en kontrollsiffra för att se om koden ärätt. Siffra eller bokstav, som genom nedanstående uträkning, ger en siffra mellan 0 och 10 (där 10 skrivs X), av alla 17 tecknen. Kontrollsiffra är obligatorisk endast för fordon sålda i Nordamerika. De som inte använder kontrollsiffran har ett Z för att markera detta. 1971 1  1981 B  1991 M  2001 1. 1972 2  1982 C  1992 N  2002 2. 1973 3  1983 D  1993 P  2003 3. 1974 4  1984 E  1994 R  2004 4. 1975 5  1985 F  1995 S  2005 5. 1976 6  1986 G  1996 T  2006 6. 1977 7  1987 H  1997 V  2007 7. 1978 8  1988 J  1998 W  2008 8. 1979 9  1989 K  1999 X  2009 9. 1980 A  1990 L  2000 Y  2010 A. Elfte tecknet ger information vilken fabrik som byggt fordonet enligt tillverkarens lista. Tolfte till sjuttonde tecknet är en tillverkningskod för fordonet, som anger när det lämnade tillverkningslinjen. De sista fyra tecknen är alltid siffror. Free VIN decoder (tjeckiska). VIN-avkodare (Volvo, Saab med flera).


Chassinummer