Taxitillstånd

Synnerligen intressant om Taxitillstånd


Linateolyckan

Linateolyckan är det flyghaveri som inträffade på Milano-Linate flygplats i Milano, Italien den 8 oktober 2001 klockan 08.10. Det svenskregistrerade flygplanet SE-DMA (Scandinavian Airlines Flight 686), en McDonnel Douglas MD-87 med 110 personer ombord, kolliderade på startbanan (rullbana på flygarspråk) med en Cessna Citation II med fyra personer ombord. Samtliga 114 personer ombord på de båda flygplanen samt fyra personer i en närliggande byggnad omkom. Olyckan utgör den allvarligaste i SAS historia och den näst allvarligaste någonsin i italiensk luftfartshistoria. Delar av flygplansvraket finns idag uppställda på Köpenhamns flygplats Kastrup. SAS-planet startade i tät dimma med bara 50 meters sikt från bana 36R och hann uppnå en hastighet av närmare 270 kilometer i timmen när det kolliderade med ett privat jetflygplan som befann sig på rullbanan. Efter bara tolv sekunders flygning havererade planet in i en lagerlokal i slutet av rullbanan och fattade eld. Olyckan orsakades av att Cessna-planet av misstag befann sig på rullbanan, vilket aldrig uppmärksammades av flygledarna. Olyckan fick också ett rättsligt efterspel när såväl flygplatsledning som ansvariga flygledare åtalades. Milano-Linate flygplats är den mindre av Milanos två huvudflygplatser och ligger ca sju kilometer utanför centrala Milano. Flygplatsen är en av Italiens äldsta och används huvudsakligen för inrikes- och kortare europeiska flygningar. SAS flight 686 var en reguljär flyglinje mellan Milano och Köpenhamn. Den planerade avgångstiden var 07:35, lokal tid, och den beräknade flygtiden ca två timmar. Ombord fanns 104 passagerare, varav 20 var svenskar, och sex besättningsmedlemmar. Passagerarlistan inkluderade bland annat nio medlemmar i ett framstående svenskt gokart-lag. Cessna-planet, med registrering D-IEVX, hade landat på flygplatsen bara en timme före olyckan för att hämta upp två passagerare. Flygplanet hade en färdplan för fortsatt färd till Le Bourgets med beräknad avgångstid kl. 07:45. Ombord fanns, förutom de två piloterna, en representant för flygplanstillverkaren Cessna samt en presumtiv flygplansspekulant. Klockan 07.41 kontaktade piloten markkontrollen (Linate Ground Control) för att få tillstånd att starta motorerna sedan de 104 passagerarna kommit ombord. Markkontrollen gav tillstånd och informerade samtidigt att den beräknade avgångstiden (slottiden) skulle bli 08.16. Klockan 07.54 fick SK-686 tillåtelse att taxa till startbana 36R genom meddelandet. Några minuter senare bad Cessnapiloten markkontrollen om tillstånd att starta motorerna, vilket bifölls. Markkontrollen bad därefter SK-686 att kontakta tornet på en ny radiofrekvens. Från denna stund befann sig Cessnapiloterna och SAS-piloterna på olika radiofrekvenser. Klockan 08.05 fick piloterna i Cessnan sitt taxitillstånd genom meddelandet. Piloten i Cessnan konfirmerade med. Cessnan började taxa från sin parkering och följde de gula taxilinjerna. När planet kom fram till platsen där dessa delar sig valde piloten felaktigt den linje som går till taxibana R6 istället för norrut mot taxibana R5. Klockan 08.09 godkände markkontrollen att Cessnan fortsatte att taxa till "North apron". Samtidigt gavs SK-686 starttillstånd av tornet. Piloten drog fram motorreglagen och svarade. Samtidigt som MD-87:an började rulla nerför startbanan kom Cessnan in på den aktiva banan 18L/36R. Farten hade ökat till 166 knop (308 km/h) men planet föll mot marken med vänstra hjulet, det som var kvar av högra hjulupphängningen och spetsen på höger vinge. Före markkontakten hade piloterna dragit tillbaka motorreglagen och vid markkontakt aktiverade de motorreverseringen och försökte få maximal bromsverkan på den kvarvarande motorn och även bromsarna på vänster hjul. Planet gled över gräset efter startbanan, över taxibana R5 och havererade i sidled in i en bagagehanteringsbyggnad som delvis rasade. Byggnaden var belägen 20 meter till höger om startbanan och 460 meter bortom startbanans slut.


Taxitillstånd