Surroundhögtalare

Synnerligen intressant om Surroundhögtalare


Volvo V70

V70 tillverkades på fabrikerna i Gent i Belgien, Halifax i Kanada och på Torslandaverken utanför Göteborg. V70 tillverkades i Torslanda, Sverige samt i Gent, Belgien. Volvo V70 finns i mängder av olika utföranden utöver standard, bland annat som taxi och polisbil. 250 hk med manuell låda alternativt 240/250/265 hk som automatväxlad. 17 tums Comet-fälgar för FWD varianten. Bilar med AWD hade samma design fast i 16 tum, då kallade Meteor. Blå mätartavlor i instrumenthuset. Beige eller svart skinnklädsel med mockainlägg. Elstyrda framsäten, förarstolen har tre stycken programmerbara minnen. Stolsvärme både fram och bak. Paneler av mörk 'valnöt' eller ljus 'björk' eller aluminium. Instrumentens mätartavlor är blåfärgade. ECC klimatanläggning med partikelfilter och vänster och höger inställning - klimatanläggning 2-zoner. En (för den tiden) högprestanda ljudanläggning. Instrumentbrädan har antingen en mittre surroundhögtalare monterad eller en display för GPS-navigation. Avgassystemet har en större öppning vid utblåset. AWD-modellen kunde även fås med dubbla utblås. Taklucka i glas fanns som tillval. År 2000 presenterades en ny Volvo V70 baserad på den nya P2-plattformen som först sågs i Volvo S80 år 1998 och senare i S60, XC90 och ett par Ford-modeller i USA. Modellen behöll sina kärnvärden såsom säkerhet, funktion och driftsäkerhet, men fräschades allmänt upp på alla punkter jämfört med sin föregångare. Till en början erbjöds Volvo V70N endast med bensinturbomotorerna 2.4T på 200 hk samt T5 på 250 hk. Till 2001 års modell kompletterades motorutbudet med två femcylindriga bensin-sugmotorerna på 2,4 liter med 140 respektive 170 hk samt en köpt turbodiesel-motor från VAG (samma dieselmotor som satt i V70 Gen1). Under 2001 till årsmodell 2002 presenterades Volvos nya D5-motor, den första egenutvecklade commonrail dieselmotor med fem cylindrar och en slagvolym på 2,4 liter som utvecklade 163 hk och 340 Nm. Motorn fick god kritik för mycket lite dieselknatter, låg ljudnivå och låg bränsleförbrukning. 140 hk-modellen konverterades också för gasdrift med tilläggsnamnet Bi-fuel, med extra gastankar, CNG-modellen med högtryckstankar för metangas kallad fordonsgas, det vill säga biogas eller naturgas, samt den kortlivade LPG-modellen med lågtryckstankar för flytande gasol. 2003 års modell av V70 introducerade fyrhjulsdrift från Haldex, kombinerat med antingen den nya 2.5T bensinmotorn på 210 hk (som ersatte 2.4T) eller nya D5-motorn på 163 hk. Ratt med nytt Volvo-emblem. Från och med chassinummer ...-310308 (Torslandabyggda bilar) och chassinummer ...-311801 (Gentbyggda bilar) så byttes bakre torkarmotor, torkararm och torkarblad till ny modell med viloläge höger istället för vänster. 2004 års modell hade några mindre kosmetiska uppgraderingar som nya fälgar, färger och nya mätartavlor med kromad ring. Nyckel med integrerad fjärrkontroll och nya backspeglar. V70 Sport edition lanserades, med en antracitgrå lack kombinerat med silverlackade lister och takrails. Sport edition fanns med 2.5T, T5 samt D5. V70R AWD introducerades, 300 hk, fyrhjulsdrift, aktivt 4C-chassi (aktiva stötdämpare) samt omarbetad och till stor del ny unik interiör och exteriör. Motorn levererar 400 Nm med sexväxlade manuella lådan M66, de V70R som har automatisk växellåda, Aisin AW 55-50SN, har en vridmomentsbegränsning till 350 Nm för att passa växellådans maxkapacitet. Inredningsdetaljerna i plast som tidigare varit i färgen Graphite byts nu till den någon mörkare färgen Charcoal. 2005 års modell: V70 fick en omfattande ansiktslyftning med lackade plastdetaljer, nya strålkastare fram, nya bakljus, yttre backspeglar från V70R, nya stötfångare både fram och bak samt uppdaterad interiör och nya el- och ljudsystem. Nyutvecklad T5-motor (2,4 liter jämfört med tidigare 2,3) på 260 hk och 350 Nm. Volvo-loggan på bakluckan flyttades upp från vänster om registreringsskylten till i mitten ovanför registreringsskylten.


Surroundhögtalare