Anonyma Alkoholister

Synnerligen intressant om Anonyma Alkoholister


Anonyma Alkoholister

Flera grupper i närliggande städer samverkar inom en krets, och Sveriges kretsar samverkar inom en av fem regioner. Den som deltar i öppna möten har full tillgång till all intern information. Organisationen beskriver sig enligt följande. Anonyma Alkoholister arbetar efter följande tolvpunktsprogram. Instruktionerna hur man gör dessa steg finns i boken Anonyma Alkoholister, även kallad "Stora Boken". Anonyma Alkoholister upprätthåller följande tolv traditioner. Sociologerna David R. Rudy och Arthur L. Greil menar att organisationen bör klassas som kvasireligiös, där spänningen mellan de å ena sidan uppenbart religiösa dragen och förnekandet därav är avgörande för organisationens sätt att fungera. Bland annat skulle antagandet av en definierad högre makt hindra organisationen från att omfatta människor av så skilda uppfattningar som är fallet. Dessutom skulle ett alltför religiöst fokus stå i vägen för organisationens syfte, vilket är nykterhet snarare än frälsning i någon vid bemärkelse. Tonigan med kollegor har i en studie visat att personer som identifierar sig som ateister eller agnostiker har svårare än personer som identifierar sig själva som andliga eller religiösa att finna sig tillrätta inom Anonyma Alkoholister. För de som väl deltar, finns det ingen signifikant skillnad i hur väl de blir hjälpta av programmet. Den amerikanska komediserien South Park gjorde 2005 ett avsnitt där AA var i fokus ("Bloody Mary", säsong 9 avsnitt 14). I avsnittet beskrivs AA som en sekt där deltagarna måste förlita sig på Gud för att bli friska från sjukdomen alkoholism. Kritiken mot AA som avsnittet tar upp är att man som enskild individ kan bestämma över sitt eget handlande, utan att lämna över sig själv till en högre makt (dvs Gud). Liknande kritik återfinns i Penn och Teller: Bullshit! 12 Stepping (säsong 2) där även de går på hårt mot AA i USA, i vilken de klassar AA som en sekt och kritiserar att domstolar i USA har tvingat människor med alkoholproblem att söka sig till organisationen, något som, menar de, är att påtvinga religion. Penn och Teller avslöjar dessutom att organisationen vägrar lämna ut siffror om hur det går för deras deltagare, men enligt den statistik från 1989 som programmet kommit över stannar bara hälften av dem som kommit till AA kvar i 3 månader. I programmet ses även ett diagram som visar att ungefär 5 % av alla som ingått i programmet lyckats hålla sig nyktra i 12 månader. Dock menar man inom AA att det mest avgörande för om någon skall förbli nykter är den egna villigheten och hur noggrant man tillämpar AA:s program, vilket kan göra ovanstående undersökningar missledande. Problemet med att verifiera vissa utsagor och texter beror på AA:s slutenhet. Man äger rätt att referera till vad som sagts under möten, men inte att avslöja vem som sagt det vilket skulle bryta anonymiteten. Det är en ideell organisation där man efter mötet låter en hatt gå runt för frivilliga bidrag vilket ger pengar till hyra för lokal, kaffe och så vidare. Steg ett - att definiera problemet - fick AA av en läkare vid namn William Silkworth. Steg två - lösningen - kommer ursprungligen från psykiatern och psykologen Carl Gustav Jung via en tidigare medlem i Oxfordgrupprörelsen. Steg tre - tolv - består av ett handlingsprogram, vilket syftar till att ge alkoholisten ett andligt uppvaknande. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att våra liv hade blivit ohanterliga. Vi kom till tro att en kraft större än vår egen kunde återge oss vårt förstånd. Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, sådan vi uppfattade Honom. Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan. Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska den exakta innebörden av alla våra fel och brister. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel. Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

Anonyma Matmissbrukare

Anonyma Matmissbrukare eller FAA (efter Food Addicts Anonymous) är ett tolvstegsprogram för att tillfriskna från sockerberoende och matmissbruk. Det första tolvstegsprogrammet var Anonyma Alkoholister och precis som andra tolvstegsgrupper har man haft deras steg som grund. En skillnad är att FAA också har en matplan som ska hjälpa de beroende att hålla sig abstinenta. FAA kan också vara en förkortning för "Federal Aviation Administration" DVS USA:S "luftfartsmyndighet". FAA, Food addicts anonymous, grundades i december 1987 i West Palm Beach, Florida av en kvinna vid namn Judith C. FAA startades för att man ville ha en plats att diskutera problematisk mat på. Dessutom ville man få sjukdomen erkänd som ett beroende och inte bara ett känslomässigt problem med tvångsmässigt överätande. "FAA, Anonyma Matmissbrukare, är en gemenskap av människor, som delar sina erfarenheter, styrka och hopp med varandra för att försöka lösa sitt gemensamma problem och hjälpa andra att tillfriskna från den sjukdom som orsakar ett matberoende en dag i taget. Det enda villkoret för medlemskap i FAA, är en önskan att sluta äta beroendeframkallande mat. FAA kräver inga inträdes eller medlemsavgifter. Vi är självförsörjande genom egna frivilliga bidrag. FAA har ingen anknytning till någon religion, politisk organisation eller institution. Vi samarbetar INTE med något diet eller viktminskningsprogram. Vi deltar inte i offentliga debatter och framträder varken som förespråkare för eller motståndare till något annat. Vårt främsta syfte är att bli och förbli abstinenta och hjälpa andra som lider av ett matberoende.". Vi erkände att vi var maktlösa inför vårt matberoende, att vi förlorat kontrollen över våra liv. Vi kom till tro på att en kraft starkare än vi själva, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd. Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, så som vi själva uppfattade honom. Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan. Vi erkände inför Gud oss själva och en medmänniska, alla våra fel och brister och innebörden av dem. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna dessa karaktärsfel. Vi bad Gud ödmjukt att avlägsna alla våra brister. Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi hade gjort illa och var beredda och gottgöra dem alla. Vi gottgjorde dem alla så länge det var oss möjligt, utan att skada dem eller andra. Vi fortsatte vår självrannsakan och erkände genast när vi hade fel. Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade honom, varvid endast bad om insikt om hans vilja med oss och styrka att utföra den. När vi som en följd av dessa steg hade haft ett inre uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra matberoende och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter. Vår gemensamma välfärd bör komma i första hand, personlig utveckling för flertalet är beroende av sammanhållningen i FAA. För vår grupp finns endast en auktoritet, en kärleksfull Gud såsom han ger sig till känna i vårt gruppsamvete. Varje grupp ska vara självstyrande, utom i angelägenheter som berör en annan grupp eller FAA som helhet. Varje FAA grupp har endast ett syfte: Att föra budskapet vidare till andra matberoende som fortfarande lider. En FAA grupp bör aldrig gå i borgen, finansiera eller låna sitt namn till någon närbesläktade sammanslutningar eller utomstående företag så inte problem med pengar, egendom och anseende avleder oss från vårt ursprungliga, andliga mål. Varje FAA grupp bör vara helt självförsörjande och avböja bidrag utifrån. FAA bör alltid förbli icke-professionellt, men våra servicecentra kan anställa personal för speciella uppgifter. Våra grupper som sådana bör aldrig organiseras, men vi kan tillsätta råd och kommittéer för serviceverksamhet, som är direkt ansvariga inför dem de tjänar.

Swedenborgianism

Swedenborgianism, uppkallad efter Emanuel Swedenborg (1688–1772), är en kristen rörelse med särskilt fokus på monoteism och vikten av de tio budorden. Swedenborg hade en liten, men trogen grupp sympatisörer i både Göteborg och London. De såg hans lära som inspiration för socialt ansvarstagande och till att handla väl mot andra människor. Ett resultat av hans tänkande var att man i Manchester år 1778 började planera det som skulle komma att bli den kooperativa rörelsen, i första hand för billiga inköp av livsmedel. Ett annat resultat var att Carl Bernhard Wadström från Norrköping arbetade med en rörelse för att bekämpa slaveri och slavhandel. Rörelsens ansträngningar bidrog till att det brittiska parlamentet 25 mars 1807 beslutade att förbjuda slavhandeln. Ytterligare ett exempel är att Bill Wilson, grundaren av organisationen Anonyma Alkoholister, genom sin hustru Lois Wilson troligen var påverkad av Swedenborgs tankar. Swedenborg menade att hans teologi var en förnyelse av den kristna läran som stelnat dels i läran om tro allena, dels i den andliga ofrihet som katolska kyrkan påtvingat den tidens troende genom att hålla "förnuftet under trons lydnad". Grunden för swedenborgianismen hittar man i det stora verket Arcana Coelestia, eller Himmelska hemligheter, publicerat i åtta volymer från 1749 till 1756. En stor del av detta arbete tolkar 1. och 2. Mosebok. Allt som Bibeln berättar om har med människans andliga liv att göra, men parallellt relaterar det också till Jesus Kristus. Det var viktigt för Swedenborg att få fram hur Jesus Kristus stod emot alla frestelser och därmed möjliggjort ett totalt gudomliggörande av hans mänskliga natur. I Kristus är alltså Gud Människa och Människan Gud. Han menade att vi kan se tre nivåer i Bibeln. Ett huvudbudskap handlar om den äktenskapliga kärleken. Swedenborg betonar starkt vikten av starka äktenskap. Han fokuserar på samspelet mellan det manliga och det kvinnliga som en särskild kraft i människans existentiella tillvaro. Den äktenskapliga kärleken är en speciell gåva från Gud. Swedenborg såg i äktenskapet en speciell möjlighet för andlig fördjupning hos båda parter. Enkelt uttryckt representerade mannen i äktenskapet visdomen, medan kvinnan representerade kärleken. Ett starkt äktenskap i detta liv fortsätter i det eviga livet sade han. Swedenborg ville bevara monoteismen och betonade därför att treenigheten handlar om att Fadern, Sonen och den Helige Ande är ett i Jesus Kristus. Därför är Gud En. Han var därför en stark motståndare till tanken att Gud på samma gång var tre separata personer: Gud Fader, Guds Son och den Helige Ande. Istället betonade han att Guds tre aspekter är som själen, kroppen och verksamheten i en människa. Fadern är själen, Sonen är kroppen, Anden är verksamheten. Jesus Kristus dyrkas i sin gudomliga människonatur som Gud, Frälsare och Livgivare av människans ande. Swedenborg menade att tro och kärlek är en enhet. Tron är viktig, men lika viktigt är hur människor lever sina liv, att handla väl mot andra människor. Han var därför emot den lutherska läran att man bara kan frälsas genom tron. Under det tidiga 1800-talet ansågs många präster i Svenska kyrkan, särskilt i Skara stift, luta åt swedenborgianismen. Domprosten i Skara Anders Knös hade, troligen självständigt, utvecklat en åskådning som hade stora likheter med Swedenborgs. I USA finns det tre Nykyrkliga inriktningar. The Swedenborgian Church of North America eller The Swedenborgian Church, The General Church of the New Jerusalem eller The New Church och The Lord's New Church Which Is Nova Hierosolyma eller The Lord's New Church. The Swedenborgian Church har sitt huvudkontor i Newtonville, en förort till Boston, Massachusetts. Kyrkan beskriver sig själv som ett samfund som tror på Bibeln såsom den är tolkad av Swedenborgs andliga läror. Denna kyrka har en liberal syn på sociala frågor och sexualfrågor, till exempel när det gäller prästvigning av kvinnor, homosexualitet, och abort.

Sinnesrobönen

Sinnesrobönen (engelska: Serenity prayer) är en kristen bön skriven av den amerikanske prästen och teologen Reinhold Niebuhr 1926. Man använder sig ofta av en förkortad version av bönen på svenska som lyder som följer. Sinnesrobönen används ofta inom tolvstegsrörelser såsom Anonyma Alkoholister, Anonyma Kokainister, Anonyma Narkomaner och Al-Anon. Bönen finns även som psalm.

Sockerberoende

Sockerberoende är ett tillstånd av beroende av socker i alla dess former samt snabba kolhydrater. Fenomenet är dock kontroversiellt och har inte officiell status som sjukdom. Ett så kallat sockerberoende bör inte jämställas med andra typer av klassiska beroenden så som alkohol, tobak eller narkotika. UNCOPE är ett diagnosverktyg som går att applicera på olika beroenden. Man kan använda dessa screeningfrågor för sockermissbruk eller sockerberoende. Att tänka på är att "sötsaker" går att byta ut mot bröd, flingor, pasta, frukt, läsk och dylikt. Svarar man "ja" på 4 eller fler av frågorna är risken stor att man har utvecklat ett missbruk eller beroende. För en professionell bedömning kan man göra ett ADDIS-test (Alkohol Drog Diagnostik Instrument enligt DSM-IV) hos någon som är ADDIS-behörig i sockerberoende. Tidigare fanns det ett behandlingshem i Hudiksvall, som numera är nedlagt. Utöver detta finns självhjälpsgrupperna FAA (Anonyma Matmissbrukare) och OA (Anonyma överätare) som jobbar med 12-stegsfilosofin precis som till exempel Anonyma Alkoholister. Har du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det. Har du, under senaste året, försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker". Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker". Har någon, under senaste året, till exempel familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker". Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker". Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag såsom nedstämdhet, ilska eller tristess. Socker triggar våra belöningssystem, Charlotte Erlanson-Albertsson, Läkartidningen nr 21 2005, volym 102. Ytterst svaga bevis för sockerberoende hos människa, Anna Karin Lindroos, Läkartidningen nr 21 2005, volym 102.


Anonyma Alkoholister