Paketresor

Synnerligen intressant om Paketresor


Paketresa

Paketresa är ett arrangemang där flera av de komponenter som hör till en resa, framför allt transport och inkvartering, ingår och som säljs till ett totalpris. I Sverige finns bestämmelser om paketresor bland annat i lagen (1992:1672) om paketresor. Med paketresa avses i lagen ett arrangemang som har utformats av researrangören i förväg, alltså innan arrangören och resenären har träffat något avtal. En sådan paketresa. Paketresor omfattas av den statliga resegarantin. består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med någon turisttjänst som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transport eller inkvartering. varar mer än 24 timmar eller inbegriper övernattning samt. säljs eller marknadsförs för ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.

Thomas Cook Group

Thomas Cook Group plc var ett brittiskt reseföretag som existerade fram till 2019, då det gick i konkurs. Företaget hade sin bakgrund i Thomas Cooks arrangemang av resor från 1841, och var tidigare känt som Thomas Cook och Son och senare Thomas Cook AG. Thomas Cook Group fanns listat på London Stock Exchange från sitt bildande 19 juni 2007, då Thomas Cook AG slogs ihop med MyTravel Group. Thomas Cook arrangerade sin första järnvägsresa 1841, då han hyrde ett tåg från Leicester till Loughborough för att transportera personer till ett nykterhetsmöte. Verksamheten fortsatte under de följande åren, senare även med utlandsresor, och han räknas därför som grundaren av världens första resebyrå. Hans son John Mason Cook blev partner i företaget 1871 och namnet blev då Thomas Cook och Son. September 1872 avgick den första jorden runt-resan i företagets regi. Verksamheten expanderade därefter ytterligare, och i början av 1900-talet var Thomas Cook och Son, då lett av John Mason Cooks tre söner Frank Henry, Thomas Albert och Ernest Edward, världens största reseföretag. 1924 blev företagsnamnet Thomas Cook och Son Ltd. 1928 sålde familjen Cook företaget till Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grandes Express Européens som drev Orientexpressen. 1942 såldes Thomas Cook och Son till Hays Wharf Cartage Company som ägdes av de fyra största brittiska järnvägsföretagen. Thomas Cook och Sons förstatligades 1948, samtidigt som de brittiska järnvägarna, och blev en del av British Transport Commission. Under 1950- och 1960-talen tappade Thomas Cook och Sons marknadsandelar till arrangörer av billigare paketresor. 1972 privatiserades företag och förvärvades av ett konsortium bestående av Trust House Forte, Midland Bank och the Automobile Association. 1974 blev företagsnamnet Thomas Cook Group Ltd, och 1977 flyttade en stor del av verksamheten från London till Peterborough. 1989 köpte Crimson/Heritage den amerikanska delen av Thomas Cook för 1,3 miljarder dollar. 1992, efter att Midland Bank hade köpts av HSBC, köptes Thomas Cook av Westdeutsche Landesbank (WestLB) och charterflygbolaget LTU Group för 200 miljoner pund. 1995 köpte WestLB ut LTU group. 1999 slogs Thomas Cook och Carlson Leisure Group ihop till ett företag ägt av West LB, Carlson Inc och Preussag. 2001 köptes Thomas Cook av det tyska företaget Coch N Touristic AG, som bytte namnet till Thomas Cook AG. 2005 såldes Thomas Cook International Markets till Dubai Financial LLC som ingick i Dubai Investment Group (DIG). 2007 gick Thomas Cook AG samman med MyTravel Group och bildade Thomas Cook Group. Thomas Cook AG:s ägare KarstadtQuelle ägde 52% av den nya koncernen och MyTravel Groups ägare de återstående 48%.

Langley Travel

Langley Travel, eller Langley, är en familjeägd skandinavisk researrangör som bland annat driver 9 egna fullservicehotell på 9 olika destinationer. Resorna säljs genom försäljningskontor belägna i Göteborg och Köpenhamn eller över internet och telefon. Årligen reser ca 30 000 kunder med Langley Travel. De erbjuder resor till Franska Alperna, Italien, Österrike, Korsika och Karibien. Langley erbjuder paketresor med ett brett urval av aktiviteter och även paketerade temaresor. 2012 hade de en omsättning på ca 250 miljoner kronor. Företaget grundades år 1984 av Pontus Langley och utbudet var först begränsat till skidresor till Tignes i Franska Alperna under namnet Ski Tignes. I mitten av 90-talet tillkom hotell som drevs i egen regi för att kvalitetssäkra gästernas upplevelse. År 1996 öppnade första sommarresemålet som gick till Calvi i Korsika under namnet Langley Travel. Under julen 2007 började Langley med resor till Guadeloupe i Karibien. Samtliga resor började år 2008/2009 säljas under namnet Langley. Vintern 2011/2012 tog Langley över Ving Alpins skidresor till Österrike och Italien och utökade därmed vinterprogrammet. Vintern 2014/2015 öppnades det upp nya hotell i Langleys regi i både Franska Alperna och Österrike.  . Franska Alperna - Alpe d'Huez, Chamonix-Mont-Blanc, Serre Chevalier, Tignes, Val-d'Isère, Val Thorens, La Grave. Korsika - Calvi, Île Rousse. Italien - Arabba, Canazei, Breuil-Cervinia, Courmayeur, Gressoney-Saint-Jean. Österrike - Obergurgl, St Anton.

Flygcharter

Flygcharter (chartersemester) innebär att ett flygplan, hyrs för en organiserad resa, till skillnad från att platser köps i linjetrafik. Den första svenska charterresan med flygplan i dagens mening genomfördes i april 1955, och gick till Mallorca. Ordet charter kan härledas till ordet karta, som kommit via engelskans chart från latinets charta som betyder 'litet papper, kontrakt'. Det i sin tur kommer från grekiskan, som sannolikt har egyptiskt ursprung. Med charter menas oftast charterflyg eller turistcharter, där ett helt flygplan används som del av en paketresa, i vilken resa, boende och eventuellt mat med mera säljs i ett paket. Charter- och framförallt charterflyg används ibland som synonymer för taxiflyg. Skillnaden mellan vanlig charter och taxiflyg är att i det sistnämnda fallet säljs inte enskilda flygstolar som del av ett paket till privatpersoner, utan hela flygplanet hyrs ut tillfälligtvis för transport av passagerare och/eller gods på uppdrag av företagsledningar, artister osv. Traditionellt har researrangören hyrt flygplan och besättning från ett flygbolag för att utföra en eller flera charterflygningar. Numera äger ofta de stora researrangörerna även flygbolagen som utför charterflygningarna. Skillnaden mellan charter och reguljärflyg har blivit mindre, då researrangörerna sedan ett antal år också ofta säljer flygstolar i charterflygningarna. Skillnaden är att charterflygningar inte ingår i systemet för flygbokningar utan biljetter säljs via arrangörer och resebyråer. Paketresor bestående av både transport och boende omfattas av ett speciellt konsumentskydd, där resenären får hjälp av svenska staten vid eventuella konkurser, naturkatastrofer etcetera, även vid reguljära flygningar. Lagen omfattar dock inte flygstolar på charter eller reguljära flygningar. Charterflygningar går endast under en viss turistsäsong, vilken beror på resmålets karaktär. Plan går normalt en viss rutt oftast en gång varje eller varannan vecka, eftersom turisterna normalt vill vara borta så länge. I början och slutet av en säsong måste en tomflygning göras (om planet har turistmålet som bas blir flygningen för att hämta dem första gången tom, om planet har turisternas hemland som bas blir flygningen tillbaka första gången tom). Det gör att man vill ha en viss längd på säsongen. Förutom turistcharterflyg finns det stängda charterflyg, där biljetter inte säljs till allmänheten. Benämningen är oftast ad hoc charter, eller taxiflyg, där de främsta argumenten är tidsbesparing och undvikande av flygplansbyten. Andra faktorer som anpassade avgångstider, enkla incheckningsprocedurer och valfritt resesällskap är också betydelsefulla. Kostnadseffektiviteten beror helt på resans upplägg. De företag som handhar denna typ av förfrågningar benämns ofta flygmäklare eller flygchartermäklare. Oftast är det ett företag som hyr ett flygplan, antingen för enstaka tillfällen, eller rutinmässigt, kanske till och med varje dag på en viss linje. Ett exempel på det var den nu nedlagda Trollhättan-Frankfurt varje vardag, endast för anställda i General Motors. Denna typ av linje benämns som Corporate Shuttle. Större företags högsta chefer reser rutinmässigt med "business jet", ett för dem inhyrt mindre flygplan, för att spara tid mot reguljärflyg. Det förekommer även stängda charterflyg för turister. En grupp turister som känner varandra kan hyra ett plan, eller oftare, en helikopter, till exempel i fjällen. Företag som säljer paketresor eller utför flygningar på charter. Det finns också begrepp som chartertåg, charterbussar, backcharter med mera. I rederinäringen talar man om att chartra ett fartyg, hyra med eller utan besättning. Utan besättning kallas Bareboat charter, med besättning time charter.

Charter

Charter (charterplan) innebär att ett fortskaffningsmedel, vanligen flygplan, hyrs för en organiserad resa, till skillnad från att platser köps i linjetrafik. Den första svenska charterresan med flygplan i dagens mening genomfördes i april 1955, och gick till Mallorca. Ordet charter kan härledas till ordet karta, som kommit via engelskans chart från latinets charta som betyder 'litet papper, kontrakt'. Det i sin tur kommer från grekiskan, som sannolikt har egyptiskt ursprung. Med charter menas oftast charterflyg eller turistcharter, där ett helt flygplan används som del av en paketresa, i vilken resa, boende och eventuellt mat med mera säljs i ett paket. Charter- och framförallt charterflyg används ibland som synonymer för taxiflyg. Skillnaden mellan vanlig charter och taxiflyg är att i det sistnämnda fallet säljs inte enskilda flygstolar som del av ett paket till privatpersoner, utan hela flygplanet hyrs ut tillfälligtvis för transport av passagerare och/eller gods på uppdrag av företagsledningar, artister osv. Traditionellt har researrangören hyrt flygplan och besättning från ett flygbolag för att utföra en eller flera charterflygningar. Numera äger ofta de stora researrangörerna även flygbolagen som utför charterflygningarna. Skillnaden mellan charter och reguljärflyg har blivit mindre, då researrangörerna sedan ett antal år också ofta säljer flygstolar i charterflygningarna. Skillnaden är att charterflygningar inte ingår i systemet för flygbokningar utan biljetter säljs via arrangörer och resebyråer. Paketresor bestående av både transport och boende omfattas av ett speciellt konsumentskydd, där resenären får hjälp av svenska staten vid eventuella konkurser, naturkatastrofer etcetera, även vid reguljära flygningar. Lagen omfattar dock inte flygstolar på charter eller reguljära flygningar. Charterflygningar går endast under en viss turistsäsong, vilken beror på resmålets karaktär. Plan går normalt en viss rutt oftast en gång varje eller varannan vecka, eftersom turisterna normalt vill vara borta så länge. I början och slutet av en säsong måste en tomflygning göras (om planet har turistmålet som bas blir flygningen för att hämta dem första gången tom, om planet har turisternas hemland som bas blir flygningen tillbaka första gången tom). Det gör att man vill ha en viss längd på säsongen. Förutom turistcharterflyg finns det stängda charterflyg, där biljetter inte säljs till allmänheten. Benämningen är oftast ad hoc charter, eller taxiflyg, där de främsta argumenten är tidsbesparing och undvikande av flygplansbyten. Andra faktorer som anpassade avgångstider, enkla incheckningsprocedurer och valfritt resesällskap är också betydelsefulla. Kostnadseffektiviteten beror helt på resans upplägg. De företag som handhar denna typ av förfrågningar benämns ofta flygmäklare eller flygchartermäklare. Oftast är det ett företag som hyr ett flygplan, antingen för enstaka tillfällen, eller rutinmässigt, kanske till och med varje dag på en viss linje. Ett exempel på det var den nu nedlagda Trollhättan-Frankfurt varje vardag, endast för anställda i General Motors. Denna typ av linje benämns som Corporate Shuttle. Större företags högsta chefer reser rutinmässigt med "business jet", ett för dem inhyrt mindre flygplan, för att spara tid mot reguljärflyg. Det förekommer även stängda charterflyg för turister. En grupp turister som känner varandra kan hyra ett plan, eller oftare, en helikopter, till exempel i fjällen. Företag som säljer paketresor eller utför flygningar på charter. Det finns också begrepp som chartertåg, charterbussar, backcharter med mera. I rederinäringen talar man om att chartra ett fartyg, hyra med eller utan besättning. Utan besättning kallas Bareboat charter, med besättning time charter.

Grand Tours

Grand Tours är en helt svenskägd, renodlad researrangör för seniorer. Företaget arrangerar paketresor framförallt i Europa. Reseprogrammet innehåller rundresor, spa- och hälsoresor med betoning på rehabilitering, flodkryssningar på Donau, Volga och Svir i Ryssland och långtidsresor till Almunecar och Mallorca i Spanien. Grand Tours ägs till 57% av Pensionärernas Riksorganisation (PRO) och resterande andel ägs av resekoncernen Vastranas. PRO är Sveriges största pensionärsorganisation med 400.000 medlemmar. På initiativ av dåvarande ordförande Arne Geijer, startade 1978 PRO sin egen reseverksamhet med resor för organisationens medlemmar. F d Resodirektören Sture Kelmeling blev ansvarig för verksamheten och resorna gick huvudsakligen med buss eller tåg inom Sverige. I slutet på 1986 etablerades resebolaget Senior Resor med uppgift att förse PRO-distrikten/föreningarna med utlandsresor. Huvudägare var PRO med Silja Line som minoritetsägare. Två år senare gick familjen Wallenberg, ägare av Stockholm Saltsjön, in som delägare i Senior Resor. 1989 slår Stockholm Saltsjön och RESO ihop sina reseverksamheter och bildar resekoncernen NRT Nordisk (idag Fritidsresor) som övertar Stockholm Saltsjöns aktieinnehav i företaget. Vid millennieskiftet köper f.d. stålkoncernen Preussag/ TUI den brittiska resejätten Thomson, som i sin tur tidigare köpt Fritidsresegruppen. År 2004 byter Senior Resor namn till Grand Tours med hänvisning till adelns bildningsresor som kallades Grand tour. Researrangören Grand Tours består idag dels av ett produktionsbolag samt ett försäljningsbolag. Fritidsresegruppen säljer sin 37-procentiga andel i Grand Tours till den privatägda koncernen Vastranas våren 2008. Idag består koncernen Vastranas av ett flertal olika resebolag. I gruppen ingår researrangörerna Grand Tours, Favoritresor, Äventyrsresor, ABC Tours och Kinaresor samt varumärkena Indienresor och Historiska resor med cirka 40 anställda och runt 36 000 resenärer årligen i de nordiska länderna. Totalt omsätter gruppen cirka 250 miljoner kronor. Ägare genom bolag till Vastranas är Anders Eslander och Thord Wilkne. Den senare grundade WM-data år 1969.

Resegarantinämnden

Resegarantinämnden (resegaranti) var en svensk statlig förvaltningsmyndighet, som sorterade under Finansdepartementet och hade till uppgift att pröva om säkerhet skulle tas i anspråk, enligt då gällande, resegarantilagen (1972:204). Enligt resegarantilagen ska arrangörer och återförsäljare av vissa resor, främst paketresor, ställa säkerhet hos Kammarkollegiet. Säkerheten får tas i anspråk för att betala tillbaka pengar som betalats för en resa som omfattas av garantin och som blir inställd eller av annan anledning inte blir av. Kammarkollegiet verkställde de utbetalningar som Resegarantinämnden beslutat. Resegarantinämnden avskaffades och ersattes av ny reselagstiftning 2018-08-01.


Paketresor