Grand

Synnerligen intressant om Grand


Grand danois

Grand danois (tyska: Deutsche Dogge), en hundras från Tyskland. Den är en molosserhund framavlad som jakthund för högvilt, idag är den sällskapshund. I en undersökning 2012/2013 utnämndes grand danois till en av världens trettio populäraste hundraser. Grand danois antas härstamma från stridshundar som funnits runtom i Europa sedan romartiden. För att passa bättre till högviltjakt korsades dessa med vinthundar, så att hundarna blev snabbare och smidigare. Olika varianter avlades vid många av Europas furstehus. Särskilt i Tyskland användes hundarna till jaktvildsvin. Namnet grand danois är franska för stor dansk. Hundtypen betecknades som dansk både av Carl von Linné i Cynographia 1753 och av Georges-Louis Leclerc de Buffon i dennes naturalhistoria 1755. Varför grand danois ansetts som dansk är okänt. Vid Tysklands första hundutställning i Hamburg 1863 visades åtta hundar kallade Dänische Dogge och sju kallade Ullmer Doggen. År 1878 bildades en kommitté i Berlin för att samla alla varianter av stora jaktdoggar från de olika furstendömena under namnet Deutsche Dogge. Dessa var av olika typ och gick under en rad namn, Bärbeisser, Hatzrüde, Saupacker, Tigerdogge och Ulmerdogge. Rikskanslern Otto von Bismarck (1815–1898) utnämnde rasen till Tysklands nationalras. År 1888 bildades den tyska rasklubben och 1891 fastställde denna en rasstandard. I Danmark deltog grand danois också på landets första utställning 1886 och fick i stamboken från 1890 beteckningen Stor Dansk Hund. I England bildades en rasklubb redan 1885. Samtidigt som Tyskland slutgiltigt fastställdes som rasens hemland bestämde den internationella hundorganisationen FCI 1937 att det står varje land fritt att själv bestämma rasnamnet. Storbritannien och USA tog namnet Great Dane och Italien tog namnet Alano efter alanernas antika stridshundar. Grand danois är vanligen lugna och fungerar bra ihop med barn. Den skall till sin karaktär vara vänlig, kärleksfull och trogen sin ägare, och särskilt barn. Mot främlingar är den tillbakadragen och reserverad. Självsäkra, oförskräckta, lättuppfostrade och läraktiga sällskaps- och familjehundar eftersträvas, vilka har hög retningströskel och är inte aggressiva. Valpar får inte motioneras hårt, de bör hanteras varsamt och ej utsättas för hårda aktiviteter och allt för tuff lek, då detta kan medföra hälsoproblem senare. De bör leka, växa och utvecklas i egen takt. Grand danois är en stor hund, ofta uppåt 70-90 kilogram med även 70 till 90 cm i mankhöjd. Enskilda grand danois har vid flera tillfällen noterats i Guiness rekordbok som "världens största hund". Grand danois finns i 5 olika färgvarianter: gul, tigrerad, svart, blå och harlekin. Ulmerdoggar omnämns bland annat i "Bock i örtagård" av Fritiof Nilsson Piraten. Scooby-Doo från de tecknade TV-serierna har denna hundras som förlaga. Det gäller även den tecknade Marmaduke, och Överste Gyllenskalps "flerfaldigt prisbelönta rasdjur" Cesar, samt Rubeus Hagrids Fang.

Grand Tours

Grand Tours är en helt svenskägd, renodlad researrangör för seniorer. Företaget arrangerar paketresor framförallt i Europa. Reseprogrammet innehåller rundresor, spa- och hälsoresor med betoning på rehabilitering, flodkryssningar på Donau, Volga och Svir i Ryssland och långtidsresor till Almunecar och Mallorca i Spanien. Grand Tours ägs till 57% av Pensionärernas Riksorganisation (PRO) och resterande andel ägs av resekoncernen Vastranas. PRO är Sveriges största pensionärsorganisation med 400.000 medlemmar. På initiativ av dåvarande ordförande Arne Geijer, startade 1978 PRO sin egen reseverksamhet med resor för organisationens medlemmar. F d Resodirektören Sture Kelmeling blev ansvarig för verksamheten och resorna gick huvudsakligen med buss eller tåg inom Sverige. I slutet på 1986 etablerades resebolaget Senior Resor med uppgift att förse PRO-distrikten/föreningarna med utlandsresor. Huvudägare var PRO med Silja Line som minoritetsägare. Två år senare gick familjen Wallenberg, ägare av Stockholm Saltsjön, in som delägare i Senior Resor. 1989 slår Stockholm Saltsjön och RESO ihop sina reseverksamheter och bildar resekoncernen NRT Nordisk (idag Fritidsresor) som övertar Stockholm Saltsjöns aktieinnehav i företaget. Vid millennieskiftet köper f.d. stålkoncernen Preussag/ TUI den brittiska resejätten Thomson, som i sin tur tidigare köpt Fritidsresegruppen. År 2004 byter Senior Resor namn till Grand Tours med hänvisning till adelns bildningsresor som kallades Grand tour. Researrangören Grand Tours består idag dels av ett produktionsbolag samt ett försäljningsbolag. Fritidsresegruppen säljer sin 37-procentiga andel i Grand Tours till den privatägda koncernen Vastranas våren 2008. Idag består koncernen Vastranas av ett flertal olika resebolag. I gruppen ingår researrangörerna Grand Tours, Favoritresor, Äventyrsresor, ABC Tours och Kinaresor samt varumärkena Indienresor och Historiska resor med cirka 40 anställda och runt 36 000 resenärer årligen i de nordiska länderna. Totalt omsätter gruppen cirka 250 miljoner kronor. Ägare genom bolag till Vastranas är Anders Eslander och Thord Wilkne. Den senare grundade WM-data år 1969.

Grand

Grand (biograf, Stockholm) – en biograf på Sveavägen 45 i Stockholm. Grand, Skara (biograf) – en biograf som ligger i centrala Skara. Grand (Mölndal) – en biograf på Göteborgsvägen 1 i Mölndal. Grand (skivmärke) – en svensk skivetikett. Grand (tidskrift) – ett livsstilsmagasin. Kulturhuset Grand – ett kulturhus i Uppsala, tidigare biograf. Grand (adelstitel) – en spansk adelstitel.

Jarno Saarinen

Jarno Karl Keimo Saarinen, född 11 december 1945 i Åbo, Finland, död 20 maj 1973 i Monza, Italien var en finsk roadracingförare. Saarinen var den förste finländaren som vann ett VM i roadracing - 250-klassen säsongen 1972. Han dog 27 år gammal i första kurvan på Monza 1973 i en masskrasch. Saarinen började tävla i speedway och isbanetävlingar innan han satsade på roadracing. Han gjorde VM-debut säsongen 1970 i 250cc på en Yamaha och tog sin första pallplats med tredjeplatsen i TT Assen det året. Han kom också trea i Tjeckoslovakiens Grand prix och blev fyra i VM-tabellen. Roadracing-VM 1971 ställde Saarinen upp i 350cc, 250cc på Yamaha och i 50cc på Kreidler. Han tog sin första Grand Prix-seger med segern i 350-klassen i Tjeckoslovakiens Grand Prix. Han vann också Nationerrnas Grand Prix (Italien) i 350-klassen och blev tvåa i VM efter Giacomo Agostini. I 250-klassen tog Saarinen också en seger 1971, Spaniens Grand prix, och blev trea i VM. Säsongen 1972 ställde Saarinen upp i 350- och 250-kubiksklasserna för Yamaha. I 350cc började han med att vinna de två första deltävlingarna innan Agostini åter tog greppet om världsmästerskapet. Saarinen vann tre Grand prix och blev tvåa i VM. I 250cc inledde Saarinen lite trevande men han vann fyra av de sex sista deltävlingarna, bland annat Finlands Grand prix på Imatrabanan. Saarinen vann VM-titeln i 250cc endast en poäng före Renzo Pasolini. Till 1973 fick Saarinen fabrikskontrakt och fullt stöd från Yamaha. Han skulle köra Yamahas nya 500cc-racer OW500 samt försvara sin VM-titel i 250cc. Säsongen började mycket bra. Han vann de två första racen i 500-klassen och de tre första i 250-klassen. Nästa deltävling var Nationernas Grand Prix på Monza 20 maj 1973 där Jarno Saarinen och Renzo Pasolini omkom i en masskrasch i Curva Grande på första varvet i 250-klassen. Om olyckan inträffade på grund av att det var olja på banan eller att Pasolinis Harley-Davidson skar är inte helt klarlagt. Den italienske formel 1-föraren Jarno Trulli är uppkallad efter Saarinen.

Roadracing-VM 2014

Världsmästerskapen i Roadracing 2014 arrangerades av Internationella motorcykelförbundet och innehöll klasserna MotoGP, Moto2 och Moto3 i Grand Prix-serien. Därutöver hade klasserna Superbike, Supersport, Endurance och Sidovagnsracing världsmästerskapsstatus. VM-titlar delades ut till bästa förare och till bästa konstruktör. Grand Prix-klasserna i roadracing är MotoGP, Moto2 och Moto3. De körs tillsammans under sammanhållna tävlingshelger. FIM publicerade den slutliga tävlingskalendern 24 februari 2014. Precis som 2013 blir det 18 Grand Prix, men 2014 deltar alla klasser vid samtliga Grand Prix. Argentina gör comeback som VM-arrangör samtidigt som USA:s Grand prix på Laguna Seca Raceway utgår. Den preliminära kalendern som FIM publicerade 2 oktober 2013 innehöll även ett Grand Prix i Brasilien, men det ströks. De 15 främsta i varje race får poäng enligt tabellen nedan. Alla race räknas. Tämligen stora regeländringar infördes 2014. Claiming Rules Team-reglerna togs bort och ersattes av en öppen kategori - "Open category". Fabriksmotorcyklarna "Factory category" får använda 20 liter bränsle per race mot 21 liter 2013. Öppna kategorin får använda 24 liter bränsle per race. Alla motorcyklar måste använda samma elektroniska styrenhet (ECU). 2014 levereras ECU:n från Magneti Marelli. I öppna kategorin måste ECU:ns standardprogramvara användas, medan fabriksteamen får använda och utveckla sina egna programvaror. Fabriksmotorcyklarna får, liksom 2013, göra högst fem motorbyten på en säsong och motorerna plomberas vid säsongsstart. Det vill säga att utveckling av motorerna är inte tillåtet under tävlingssäsongen. Öppna kategorin däremot får göra 12 motorbyten under säsongen och utveckling får ske. Öppna kategorin får också använda ett mjukare bakdäck. Efter att fabriksstallet Ducati Corse i februari anmält sina motorcyklar i öppna kategorin för att kunna utveckla motorerna under säsongen reagerade Grand Prix-kommissionen dagarna före den första deltävlingen med att införa en specialregel. Regeln gäller för fabriksmotorcyklar som inte vunnit något Grand Prix under torra förhållanden föregående år, samt nya märken som inträder i mästerskapen. 2014 uppfyller endast Ducati villkoren och 2015 Suzuki, om det fabrikatet fullföljer sin planerade comeback i MotoGP. Regeln innebär att Ducati får tävla med samma fördelar som öppna kategorin och samtidigt använda sin egen programvara. Skulle märket under torra förhållanden vinna ett Grand Prix, eller komma tvåa i två, eller ta tre pallplatser kommer bränslemängden per race att minskas från 24 till 22 liter. Samma team som 2013 deltar. Debuterande förare är Moto2-världsmästaren Pol Espargaró, Scott Redding, Mike di Meglio och Broc Parkes. Förare 2013 som lämnat klassen är Ben Spies, Lukáš Pešek och Bryan Staring. Startfältet skulle innehålla 24 ordinarie förare 2014, men det blev 23 då Iodaracing tvingades stryka en förare. Wildcard-förare kan tillkomma. Motorcykel inom parentes. En preliminär startlista publicerades av FIM 20 november 2013. En uppdaterad lista publicerades 14 januari 2014. En slutlig lista publicerades 28 februari med 23 ordinarie förare. * markerar motorcyklar anmälda under fabriksreglerna, "Factory option". Slutställning efter 18 deltävlingar. Inga större ändringar i Moto2 till 2014. Intressanta nykomlingar är världsmästaren i Moto3 Maverick Viñales, Luis Salom från Moto3, Supersportvärldsmästaren Sam Lowes och amerikanske Supersportmästaren Josh Herrin. Ett nytt team är Caterham Moto Racing. En preliminär startlista publicerades av FIM 20 november 2013. En uppdaterad lista publicerades 14 januari 2014. En slutlig lista publicerades 28 februari med 35 ordinarie förare. Preliminär startlista publicerades av FIM 20 november 2013, en uppdaterad lista publicerades 14 januari 2014 och en slutlig lista 28 februari med 33 ordinarie förare. Inalles 32 förare tog poäng. ^1 - Kvällsrace i elljus. Repsol Honda: Marc Márquez och Dani Pedrosa fortsätter.

Roadracing

Roadracing är en hastighetstävling inom motorcykelsport där man tävlar på asfaltsbanor. Motorcyklarna varierar från specialbyggda prototypmotorcyklar till standardmotorcyklar som går att köpa i handeln. Man tävlar i olika klasser som bland annat beror på storleken på motorcyklarna och hur mycket trimning som tillåts. Roadracing är ett engelskt ord som översatt till svenska blir vägtävling. Tidigare var det just på vägar dessa tävlingar hölls, men med kraven på säkerhet körs numera dessa tävlingar med motorcyklar på permanenta, specialbyggda,asfaltsbelagda tävlingsbanor med betydligt högre säkerhet än landsvägsbanorna. Roadracing hette från början TT efter Tourist Trophy på Isle of Man som började köras 1907 och fortfarande körs. På 1920-talet började man genomföra Grand Prix-tävlingar i Europa. Från 1924 fick ett Grand Prix status som Europamästerskap. Andra världskriget avbröt abrupt all internationell tävlingsverksamhet. Internationella motorcykelförbundet (FIM) arrangerade säsongen 1949 de första världsmästerskapen i Roadracing. VM bestod då av Grand Prix-klasserna 500cc, 350cc, 250cc, 125cc och sidovagnar. Sedan 1973 ger FIM även världsmästerskapsstatus till klasser utanför Grand Prix-cirkusen. De som är aktuella 2015 är Superbike (VM-status sedan 1988), Supersport (VM-status sedan 1997) och Endurance (VM-status sedan 1980). I Grand Prix Roadracing har klasserna ändrats över åren och är sedan 2012 MotoGP, Moto2 och Moto3, där MotoGP har ersatt 500cc som den mest ansedda klassen. I Sverige var Hedemora TT en känd svensk roadracingtävling som på 1950-talet kördes på avstängd landsväg. På Scandinavian Raceway i Anderstorp kördes under många år Swedish TT och totalt har det körts 17 st VM-tävlingar i Road Racing i Anderstorp. En av världens mest kända, och kanske mest olycksdrabbade tävling, är Isle of Man som även den körs på landsväg (Real Roadracing), första Isle of Man TT kördes 1907. Förutom MotoGp klassen räknas Suzuka 8 timmars som det mest prestigefyllda tävlingen. Den ingår i Endurance-VM (VM serie för långlopp) och körs i Japan. En vanlig roadracingbana i Sverige har en längd av cirka två till fyra km och innehåller ett varierande antal kurvor, både höger och vänster. Efter ett antal träningspass startar förarna via gemensam start och kör ett bestämt antal varv. Den som först passerar mållinjen har vunnit. Tävlingar är öppna för både män och kvinnor, under förutsättning att deltagarna har den typ av tävlingslicens som krävs. Det finns dessutom bestämmelser om hur förarna ska vara utrustade. Hjälm är en självklarhet, men i tävlingssammanhang är också följande obligatoriskt: skinställ, stövlar, handskar och ryggskydd. Sporten är idag mycket säker tack vare nyutvecklade skyddsmaterial för förarna. För att tillfredsställa alla smakriktningar ryms också s.k. classic och historisk racing inom roadracing-sporten. Det tävlas också med sidovagnsekipage. Vissa klassindelningar, beroende på cylindervolym och antal cylindrar, är etablerade sedan många år tillbaka. VM i 125, 250 och MotoGp har pågått ända sedan 1949. Andra klasser är föremål för förändringar, beroende på förarnas intresse. Fördelningen mellan två- och fyrtaktsmotorcyklar har tidigare varit tämligen jämnt fördelad under många år, men idag är klasserna för fyrtaktsmotorer övervägande. Oavsett vilken kategori förarna tävlar i ställs ett antal grundläggande krav på tävlingsmotorcyklarna. Det finns särskilda tekniska reglementen som beskriver vad som gäller för respektive klass. För att få börja tävla i Sverige, behöver man genomgå en kurs för att kunna lösa en licens. Ett bevis på att föraren har de teoretiska och praktiska kunskaper som är nödvändiga. I licensen ingår en försäkring som mot en kostnad kan kompletteras med ett mer omfattande försäkringsskydd. A 2 cup ersatter Junior från och med 2016. Den klassen baseras på mc med max 35 Kw. Ålder från 13 år.


Grand