Målarpenslar

Synnerligen intressant om Målarpenslar


De dödas dag

De dödas dag (spanska: Día de muertos/Día de los muertos/Días de muertos/Días de los muertos) är en stor och viktig religiös högtid i Mexiko som infaller den 2 november, samma dag som Alla själars dag firas inom Romersk-katolska kyrkan. Högtiden har sitt ursprung i en synkretism mellan de förspanska urfolkskulturerna i Mesoamerika och katolicismen. De urfolkshögtider som vid tiden för erövringen sammanföll med allhelgonahelgen var till stor del skördefester. Traditionerna under De dödas dag har i värdekonservativa urfolksmiljöer ännu ett starkt sådant inslag. Offerborden fylls då med mat och nyskördade grödor, framförallt majs och blommor. I urbana miljöer har ett mer spektakulärt uttryck växt fram. Stora offerbord installeras i museer, konstgallerier, på torg och i andra offentliga sammanhang, där det bästa och färgstarkaste av det mexikanska konsthantverket med skelettfigurer och kranier av socker eller papier maché visas upp. Nästan karnevalsliknande evenemang har också växt fram, som är en upprepning av de festligheter som hölls på De dödas dag på det stora torget i Mexico City under 1800-talet. Tron att de döda kommer tillbaka denna helg och besöker sina anförvanter på kyrkogårdarna och runt hemmens offeraltare (ofrendas) är mycket stark. De kommer för att ta del av den mat och dryck de behöver och saknar från jordelivet, och för att se sina levande anförvanter igen. Día de muertos sammanfaller med Allhelgonahelgen och firas delvis på samma sätt. Firandet pågår ofta under flera dagar och vanligtvis så firar man minnet av döda barn på samma dag som Allhelgonadagen (1 november) samt döda vuxna dagen efter, på Alla själars dag. Således är denna dag inte ett dag då sorgen bejakas utan snarare ett tecken på firande och glädje, för i mexikanernas tro, vaknar och återvänder de dödas själar till de levandes värld för att dricka, dansa och spela musik med sina släktingar. Dagen är en festlig återförening som om deras närstående döda återvände från en riktigt lång resa. Blommor, framför allt de gyllengula cempasuchil Lat. tagetes erecta. Färgglada mönsterklippta silkespapper, används till dukar och flaggor. Färgglada kräppapper görs till bland annat blommor. Inramade fotografier av de döda. Färgdekorerade calaveras (kranier av socker) med de dödas namn skrivna på pannan. Rökelse och levande ljus. Saker den döde tyckte om, till exempel en pipa, dennes favoritcigaretter, eller kanske en målarpensel om den döde var målare. Skelettfigurer av Papier-maché eller bränd lera som skelett. En populär figur är La Calavera Catrina (den kvinnliga skelettsnobben), som ursprungligen är en gravyr av José Guadalupe Posada. Leksaker med dödssymboler. Till exempel glada dansande skelett eller små kistor. Frukt, mat, och dryck, saker som de döda tyckte om, framförallt de för byn eller regionen typiska rätterna. Det viktigaste av allt är brödet "Pan de muerto" (De dödas bröd), som i värdekonservativa indianska byar ofta har mänskliga former.

Lena Cronqvist

Lena Birgitta Cronqvist Tunström, född 31 december 1938 i Karlstad, är en svensk målare, grafiker, bokillustratör och skulptör. Lena Cronqvist växte upp i Karlstad, där hennes far var revisor och hennes mor socialtjänsteman. Hon utbildade sig i måleri under en termin på en konstskola i Bristol i Storbritannien och senare 1958-59 på Konstfack i Stockholm, där hennes morfar en gång varit rektor. På Konstfack tyckte hon att livet var alltför schemalagt och att tiden för själva måleriet blev för liten och övergick därför till studier vid Kungliga Konstakademien i Stockholm 1959-64. Under studietiden inspirerades hon bland annat av Francis Bacon, och även Edvard Munch är en referens för henne, men hon känner även frändskap med Carl Fredrik Hill och Ernst Josephsons sjukdomskonst. Hon hade sin första separatutställning på Galerie Pierre i Stockholm 1965. Lena Cronqvists motivval och kolorit förändrades radikalt 1964 jämfört med akademitiden och innebar ett markant avsteg från huvudlinjen i svenskt måleri i början av 1960-talet. Hon fick därefter sitt genombrott på 1970-talet med målningar med framför allt vardagliga motiv av den borgerliga familjen och målningar som behandlar modersidealet. Lena Cronqvists konst kan beskrivas som saklig och expressiv, ofta skildrande det drama som utspelar sig inom familjens ramar. Ett psykologiskt intresse vävs in i hennes bildkonst där teman som moderskap, till exempel Modern från 1975, och utsatthet, till exempel Isen från 1975–76, avhandlas. Den senare målningen är baserad på Sandro Botticellis Venus födelse. Åren 1990-2006 var bilder av unga flickor i måleriet och skulpturarbetet hennes huvudsakliga motiv, som hon har utforskat i framförallt måleri och skulptur. Mycket i Lena Cronqvists konstnärskap har speglat minnen från uppväxten och dagligt borgerligt liv. Kriser i livet har dock också spelat en väsentlig roll för motivvaleet. Lena Cronqvist vistades efter en graviditetspsykos på S:t Jörgens sjukhus i Lund, vilket ledde till en svit målningar i sjukhusmiljö i början av 1970-talet med skildringar av den egna erfarenheten av behandling och av medpatienter och personal. Föräldrarnas dödsfall 1980 respektive 1987 har på motsvarande sätt resulterat i ett antal avskalade målningar från dödsbäddarna. Cronqvists bilder bör däremot undvikas att tolkas som enbart privata, då deras faktiska styrka ligger i omvandlingen mellan det privata till det allmänna. Målningarna inbjuder till identifikation och de kluvna känslorna som finns i verken, uppkomna inför till exempel föräldrarnas död, blir till allas våra kluvna känslor. Temat med barn, som gärna flankerades av symbolladdade svanar och hotade katter, överfördes också under 1990-talet till bronsskulptur. Den expressiva, lekfulla och träffsäkra målaren Cronqvist tog genom sina skulpturer steget in i ett formbart material som välämpade sig att husera hennes små relationsdramer. Lena Cronqvists konstnärskap blev 2006 föremål för två doktorsavhandlingar. Vid konstvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet undersöktes hennes bilder av flickor. Utgångspunkten för Katarina Wadstein MacLeods avhandling var "det stora antalet bilder som motsäger den vanliga trenden i konst att avbilda flickor som oskyldiga, romantiska och sexualiserade". För Nina Weibull vid konstvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet var ämnet målningen Konstnären och hennes modell. Målningen från 1983 visar Lena Cronqvist själv som naken modell med målarpenslar och en handspegel i sina händer. I avhandlingen hävdas bland annat att temat med spegeln hänger samman med tre skilda berättelser: den om förgänglighet Vanitas, den om Narcissus och den om Medusa. Medusatemat ger en god utgångspunkt för att tolka den androgynt avbildade, och petrifierade, konstnärskroppen och av det i handspegeln avspeglade ansiktet. Göran Tunström: Stormunnens bön, Författarförlaget, Stockholm. Göran Tunström: Prästungen, Bonniers, Stockholm.

Mr. Bean

Mr. Bean är en komisk rollfigur skapad 1989 av britterna Rowan Atkinson och Richard Curtis och spelad av Rowan Atkinson. Mr. Bean lever ensam i en lägenhet tillsammans med sin nallebjörn Teddy. Mr. Bean har sänts som ett antal TV-avsnitt mellan 1990 och 1995. Dessa skildrar hans udda agerande i ett antal för de flesta välbekanta situationer. Därefter gjordes 1997 långfilmen Bean - den totala katastroffilmen. Figuren utvecklades ursprungligen av Atkinson medan han studerade vid universitetet i Oxford. Han beskrev Mr. Bean som ett barn i en vuxen mans kropp. I ett av avsnitten, The Trouble with Mr. Bean, skildras Mr. Beans besök hos tandläkaren. Enligt engelsk television hade det avsnittet flest tittare. 2002 producerades en animerad tv-serie baserad på rollfiguren. 30 mars 2007 hade den andra filmen om Mr. Bean svensk premiär, Mr Beans semester. I denna uppföljare till den första succéfilmen från 1997, åker Mr Bean på semester till franska rivieran. Denna semester blir dock kantad av diverse katastrofer och det hela kulminerar i en oväntad visning av Beans privata semestervideo på filmfestivalen i Cannes. Filmen är regisserad av Steve Bendelack (Little Britain, League of Gentlemen, Royle Family). Manuset skrevs av Richard Curtis (Fyra bröllop och en begravning, Notting Hill, Bridget Jones dagbok, Love Actually med flera). Filmen har ett flertal paralleller till och anspelningar som Jacques Tati klassiska mästerverk Semestersabotören. Rowan Atkinson uppträdde även som Mr. Bean vid invigningsceremonin av olympiska sommarspelen 2012 i London. Teddy är "Den andra huvudpersonen" i Mr. Bean-serien. Han är Mr. Beans bästa vän, och då han inte är levande så är han ju en utmärkt motståndare i schack (lätt att vinna över). Han kan även användas som målarpensel eller disktrasa.

Epic Mickey

Epic Mickey (ibland marknadsfört som Disney Epic Mickey) är ett actionäventyrs-plattformsspel från 2010, designat av Warren Spector och utvecklat av Junction Point Studios till Wii. Spelet handlar om Musse Pigg, som av misstag skadar en värld skapad av trollkarlen Yen Sid, och måste laga den igen, medan han slåss mot fiender med en magisk målarpensel.


Målarpenslar