Nissan

Synnerligen intressant om Nissan


Nissan Micra

Nissan Micra är en småbil från Nissan Motors som började säljas år 1983. Första generationen, även kallad K10, fick hård kritik av försäkringsbolaget Folksam för att den inte var krocksäker. Nissan Micra, som även säljs som Nissan March på vissa marknader, presenterades i oktober 1982 för att konkurrera med bilar som Honda Jazz (även kallad Honda City), efter att Nissans tidigare minsta modell, Nissan Cherry, hade vuxit sig större. Bilen introducerades i Europa 1983 och i Kanada året därpå. Vissa bilar såldes under namnet Datsun i början, men namnet höll på att fasas ut och hade försvunnit helt vid slutet av 1984. Vissa förändringar gjordes i juni 1985 och samtidigt erbjöds även ett turbomotoralternativ. Från 1987 års modell kunde bilar som såldes i Sverige även fås med katalysator och insprutningsmotor. En ny ansiktslyftning kom på 1990 års modell med bland annat större stötfångare, ny kylargrill och framlyktor. En annan nyhet då var att bilen även kunde fås med fyra dörrar. 1993 kom en ny generation Nissan Micra, K11, som fick utmärkelsen årets bil, för övrigt första gången en bil från Japan fått den utmärkelsen. Det var Nissans andra modell efter Primera att tillverkas i Nissans fabrik i Washington, Tyne and Wear i England. Bilen fanns med en ny enlitersmotor på 55 hk och en 1,3-litersmotor på 75 hk, båda med bränsleinsprutning. Servostyrning kunde fås som tillval. Bilen hade även förstärkningar för bättre krockskydd, men trots detta fick den bara två stjärnor i EuroNCAPs krocktest 1997. Så småningom kom även krockkuddar, låsningsfria bromsar, elfönsterhissar, centrallås och luftkonditionering. Den genomgick ett ansiktslyft år 1998 då formerna blev något rundare, särskilt kring kylargrill och lyktor. Denna generation av Micra kom att produceras fram till år 2002. 2002 presenterades den tredje generationen, K12, som började säljas 2003. Den nya bilen hade en helt ny, ännu rundare design och hade 70 mm längre hjulbas och var även något högre och bredare. En annan nyhet var skjutbart baksäte. Denna generation av Micra fick fyra stjärnor av fem möjliga i EuroNCAPs krocktest. Den finns även med nedfällbart tak, under namnet Nissan Micra C+C. Den designades på Nissans nya designstudio i London och har en 2+2-sitsig layout med mycket begränsat baksäte. Det hopfällbara taket konstrueras av Karmann. Generation nummer fyra (K13) gick i produktion 2010 för modellåret 2011.

Nissan Cedric

Nissan Cedric är en personbil som tillverkades av den japanska biltillverkaren Nissan Motor Co. Ltd mellan 1960 och 2004. Efter andra världskriget saknade Nissan resurser att utveckla nya modeller och tillverkningen baserades istället på de små Datsun-bilarna från 1930-talet. I början av 1950-talet tecknades ett avtal med brittiska Austin Motor Company om licenstillverkning men i april 1960 var Nissan mogna att introducera sin första moderna efterkrigskonstruktion, Cedric. Cedric var Nissans första bil med självbärande kaross. Den hade tidstypisk panoramavindruta och mycket karaktäristiska dubbla, vertikalt placerade strålkastare. Bilen fanns som sedan eller kombi. Den fyrcylindriga motorn fanns i två storlekar och var tydligt influerad av Austin. Till 1961 tillkom Cedric Custom med längre hjulbas för rymligare baksäte. Till 1964 uppdaterades Cedric med en ny front med mer konventionella, horisontellt placerade strålkastare samt ny instrumentbräda. Samtidigt infördes automatlåda som tillval. I början av 1963 presenterades den sexcylindriga Cedric Special. Den delade kaross med Cedric Custom men hjulbasen förlängdes ytterligare för att ge plats för den långa radsexan som var baserad på den fyrcylindriga Cedric-motorn. Modellen ersattes 1965 av Nissan President. Hösten 1965 introducerades Cedric 130. Bilen hade fått en betydligt modernare kaross ritad av Pininfarina. Den fyrcylindriga basmotorn fanns kvar men dessutom fanns två sexcylindriga alternativ: en enklare stötstångsmotor samt en sportigare motor med överliggande kamaxel som senare skulle göra stor succé i Z-serien. På grund av de japanska skattereglerna hade alla motorerna två liters slagvolym. Bilen exporterades och såldes också under Datsun-namnet, då även med större motorer. Cedric var populär som taxi. För den marknaden såldes den även med dieselmotor. Cedric 230 introducerades 1971. Från och med denna generation delades både teknik och kaross med Nissan Gloria som marknadsfördes som en sportigare variant. En coupé-version tillkom och från hösten 1972 även en fyrdörrars hard top utan B-stolpe. I Sverige såldes den här modellen av Cedric som Datsun 220C, med en 70 hk 2.2 liters dieselmotor. Man siktade på taximarknaden, men trots att den var 25 procent billigare än en jämförbar Mercedes-Benz 220D så sålde den bara en bråkdel så mycket. Den fjärde generationen tillverkades mellan juni 1975 och juni 1979. Under den nya kurviga karossen förblev tekniken i stort oförändrad jämfört med företrädaren. 330-serien kom dock också i en ny karossvariant, en fyrdörrars hardtop utan B-stolpe. Ny i modellinjen var också en bränsleinsprutad tvålitersvariant som kom mot slutet av 1975, samtidigt som en 2-liters diesel - den första Cedric dieseln. Denna var mest avsedd för taxibruk. I juli 1977 ersatters 2,6-literssexan av en 2,8-liters dito. Detta var ett direkt resultat av nya, striktare avgasregler. Vid samma tidpunkt kom också ett 2,2-liters dieselalternativ. Den millionte Cedricen var av 330-serien, och byggdes i oktober 1977. Med Cedric 430 vände sig Nissan åter till Pininfarina för designen. Tekniken uppdaterades med en modernare automatlåda och bakaxeln hade slutligen fått skruvfjädrar. Bilen fanns nu även med sexcylindrig dieselmotor. Coupén utgick och ersattes av Nissan Leopard. Den sjätte generationen Cedric fick en uppdaterad framvagn med MacPherson fjäderben. Den fyrcylindriga basmotorn utgick och de raka sexorna ersattes av en ny generation V-motorer. Y30-serien var den sista som tillverkades med kombikaross och produktionen av denna fortsatte parallellt med de modernare efterträdarna fram till 1999. Med den sjunde generationen Cedric infördes individuell hjulupphängning bak. Bilen fanns bara som fyrdörrars sedan eller hard top. Försäljningen utanför Japan hade nu näst intill upphört. Cedric Y32 fick ny kaross men under skalet hämtades tekniken från företrädaren. Modellen hade även en lyxigare syskonversion kallad Nissan Cima.

Nissan 350Z

Nissan 350Z är en 2-dörrars sportcoupé från japanska Nissan. 350Z har en V6:a på 3,5 liter som producerar 313 hästkrafter (årsmodell 2007-2008) och ett vridmoment på 350 Nm. Bilen kan (på den amerikanska marknaden) fås med antingen en femväxlad automatlåda eller en sexväxlad manuell växellåda. 0-100 går på cirka 6 sekunder. Nissan 350z premiärvisades första gången hösten 2002 och såldes som årsmodell 2003. Den finns i flera varianter, framförallt i USA. I Europa är GT-modellen och roadster vanligast. 2006 gjordes en uppgradering av framförallt motorn (samma som anniversary) och inredningen. Denna motor går ofta under benämningen "rev-up" och känns igen på att rödmarkeringen på varvräknaren börjar vid 7000 rpm istället för 6500. I grund och botten är det samma motor som tidigare, men omställd för mer effekt (300 hk) men mindre vridmoment. 2007 kom en helt omarbetad motor kallad VQ35HR med 313 hk och denna är till stora delar inte kompatibel med tidigare modeller. Den sitter monterad högre upp i motorutrymmet och därför har huven fått en liten puckel istället för två veckade linjer (tyngdpunkten är dock lägre än äldre modeller). Alla motorer är sugmotorer, dvs har ingen turbo eller kompressor som producerar ett övertryck. 350z är ansedd som en pålitlig sportbil och blev i en undersökning av J.D. Power and Associates vinnare i kategorin kompakta sportbilar med störst andel nöjda ägare. Vanliga fel visar sig framförallt på tidiga årsmodeller omfattar problem med elektriska fönsterhissar, dåliga synkringar på 3:an och 5:ans växel, stereon, hjulinställning och öppningsmekanism och hydraulik för bagageluckan. Base - enklaste modellen. Touring - Läderklädsel, navigering och BOSE stereo. Track - Lättare hjul och bromsar från Brembo. Grand Touring - Kombination av Touring och Track. Anniversary - Jubileumsmodell för att fira Nissans 35-åriga historia av Z. Nya fälgar, motor och finns i andra färger. Nismo - Nissans egen tuningdivision. Sammanfattningsvis: ökad effekt och ändrad front, sidorkjolar och bak.

Nissan Note

Nissan Note är en högbyggd modell i undre mellanklassen som presenterades 2004 i Japan och 2006 i Europa. Modellen säljs endast med fem dörrar i ett kombiliknande utförande. Designmässigt bygger den på konceptbilen Tone som presenterats några år tidigare. Den delar teknik med den ännu ej presenterade ersättaren till Almeramodellen, samt Renault Modus och tillverkas i England. Note gjorde debut 2004. I slutet av 2008 passerade facelift modellen. Till skillnad från tidigare modeller, nya strålkastare och grill, flyttade utomhusantenn till den främre delen av taket tillbaka stötfångare lackerade i karossens färg, den nya radio med stöd för Bluetooth. Vändcirkel - 11,0 meter. Hösten 2012 började andra generationen Note säljas. Modellen är baserad på konceptbilen Nissan Invitation, som visades på Geneva Motor Show i mars 2012.

Mercedes-Benz X-klass

Mercedes-Benz X-klass är en lätt lastbil som den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz introducerade 2017. Modellen tillverkas i samarbete med Renault-Nissan och baseras på Nissan Navara. X-klass särskiljer sig främst med en annan front och mer ombonad interiör.

Slaget vid Mared

Panik utbröt i svenskarnas läger när man underrättades om att det danska krigsfolket närmade sig. Belägringen bröts och man grupperade om. Det 3. regementet med sitt tilldelade rytteri som låg "på fel sida" av Nissan skyndade sig över till den norra. Flottarna höggs upp och fältlägren sattes i brand. Alla broar förstördes. Delar av den svenska hären började retirera upp längs Nissan. Charles de Mornay hade order att stanna med sitt krigsfolk för att förvissa sig om fiendens styrka och endast om läget blev allvarligt ta sig in i Småland. Men strax underrättades man om att Fredrik II redan hade kommit till Nissan och red i spetsen för sin yrkesarmé. På aftonen den 8:de hade svenskarna lämnat sina ställningar utanför Halmstad. På morgonen den 9:de kunde det danska krigsfolket gå över ån. Man ställde upp i slagordning men svenskarna var försvunna. Kung Fredrik beordrade genast sitt rytteri av 8 fanor, samt 2 000 hakeskyttar i tre fänikor, att ta upp jakten längs Nissan. Övriga knektar som stod under Daniel Rantzau ställs till Halmstads försvar. Längst fram red en förtrupp bestående av Stalldränge-fanan under Lave Bek. Därnäst första anfallsvågen under greve Günther, och därefter andra anfallsvågen ledd av kung Fredrik själv. Totalt bör väl hären utgjort runt 4 500 man, (härens storlek anges till kun tre tusinde mand. Stalldrängefanan, Stalbubenfane, var främst avsedd till rekognosering och förordnades att gå ett stycke framför hären till säkerhet mot överfall. Den anges att Peder Gyldenstjerne var ryttmästare vid Mared. Svenskarna under de Mornay hade under morgonen hunnit 15 km till passet vid Mared, (Wid Marekärr i Slätåkra Sockn, Marikier, Marckerod. Trots att en del förband fortsatt norrut och andra helt försvunnit under nattmarschen ansåg man sig stark nog för strid. På sin vänstra flygel mellan Nissan och landsvägen ställdes 1:a regementet med 9 fänikor. Häri ingick kungens eget förband, Gårdsfänikan under ledning av Tönnes Olsson. Marken här utgjordes av en mosse och uppfylld äng, wid laggen af et kärr. På högra flygeln och på båda sidor av landsvägen ställdes rytteriet som var omkring 10 fanor. Längst bak på en höjd (den hoje Bakke Maredbjerg) placerades artilleriet omgärdat av delar av 2:a och 3:e regementet med 4 respektive 3 fänikor. Det var svårt att uppskatta hur stor den svenska hären var i antal då många knektar lämnat förbanden, men bör väl utgjort minst 12 000 man, (550x15 fänikor + 800 gårdsfänikan + 300x10 fanor, artilleri, tross och icke reguljära trupper ej inräknat. Uträkningen förutsätter dock att fänikorna var fullständiga). Vid middagstid anföll Stalldrängefanan svenskarnas vänstra flank på mossen. Tätt följdes man av första anfallsvågen ledd av greve Günther med sina två fanor. Striden var brutal och svenskarna fick problem att gruppera sig på mossen, da ein gemehre und Sumpf gewesen, das man zum Schwedischen volcke nicht wol in der Schlaschtordnunge hat kommen mügen. För att värja de utsatta fotknektarna ryckte det svenska rytteriet upp och in i fiendens flank. Greve Günther och hans ryttarhär retirerade och förföljdes av det svenska kavalleriet. Vid denna stund var kung Fredrik nu kommen med andra anfallsvågen. När han mötte den retirerande styrkan tillropade han dem Omkring! Omkring! Frem imod fjenden!. Enligt de danska krönikorna red han i spetsen för sin här och ledde dem in i elden. Man mötte svenskarnas kavalleri och slog dem. Den Västgöta-adelsfanan och Hingstridarna som är första linjen retirerade från drabbningen och in i skogen. I denna manöver drog dessa också med sig alla de övriga fanorna i vild reträtt. Styrkan under greve Günther förföljde svenskarnas flykt.

Halmstad

Fyllinge, med tillhörande orterna Ankorpsbygget och Syrvinge, ligger i Snöstorps socken strax söder om Halmstad. Fyllinge ligger längs Laholmsvägen (Riksväg 15) några hundra meter söder om Hallarna, Fylleån och Fyllebro och utgör statistiskt en egen tätort med cirka 3 000 invånare. Mellan Klackerup och Andersberg ligger områdena Gustavsfält och Linehed som byggdes under 1960-talet och består av HFAB:s hyresfastigheter och HSB:s bostadsrätter, men även ett större villaområde finns i östra delen av stadsdelen med väg 25 som gräns. Kullen mellan Gustavsfält och Andersberg är stadens gamla soptipp men som idag är en pulkabacke på vintern och strövområde på sommaren. Vid sidan av kullen går en väg som förbinder de båda stadsdelarna. I grönområdet som knyter samman Gustavsfält, Linehed och Andersberg finns en amfiteater. Grönområdet har också flera vandringsleder, lekparker, tennisplaner, en fotbollsplan samt tre rastgårdar för hundar. Kärleken är en äldre stadsdel i norra Halmstad. I stadsdelens centrum står en milsten vid det gamla vägskälet mellan Göteborgsvägen och Jönköpingsvägen. Ursprunget till namnet "Kärleken" är inte känt. Namnet är först belagt i mantalslängder från 1800 som benämning på tunnbindargesällen Magnus Wallgrens torp. Många historier om namnet finns i omlopp, bland annat hävdas att en adelsman på det närbelägna Sperlingsholms gods hade sin hemliga älskarinna bland invånarna förr i tiden. Eftersom stadsdelen då främst beboddes av fattiga fabriksarbetare var hemlighetsmakeriet förståeligt. En annan berättelse hävdar att namnet kommer av att man utanför kyrkan i en ek hade en hink upphängd där kyrkobesökare kunde lägga allmosor till de fattiga i församlingen. Alltså, "kärl-eken" eller kanske lika gärna "hink-eken". Ytterligare en förklaring är att torpet fått sitt namn av Kärlekslyckan, namnet på en närliggande lycka (inhägnad ängsmark) som kanske fått sitt namn på samma sätt som många Kärleksstigar i orter runt om i Sverige. Kanske var det rent av vägskälet vid milstenen som fungerade som samlingsplats för traktens ungdomar. Lokala affärsidkare använder stadsdelsnamnet flitigt i namnet på sina affärsrörelser. Man kan till exempel äta sig mätt på Kärlekens pizzeria, handla i Kärlekens livs och lämna tipskupongen i Kärlekens spelbutik. När kommunen byggde en ny idrottshall i stadsdelen kallades den först Kärlekshallen men efter protester ändrades namnet till det mer prosaiska Stenstorpshallen. På 1920-talet fanns en busslinje i Halmstad som gett upphov till många skämt, då den hade sträckningen Kärleken–Lasarettet–Kyrkogården. Intill Kärleken byggdes på 1990-talet låghusområdet Sofieberg och senare Norra utmarken. Mickedala ligger i början av gamla kustvägen till Falkenberg och vidare till Göteborg. Området ligger i närheten av Galgberget och Länssjukhuset i Halmstad. Här finns Halmstads ridhus och den stora Västra Kyrkogården med kapellen St Katarina och St Anna. Stora gator såsom Karlsrovägen och Magnus Stenbocks väg korsar stadsdelen. I området finns i huvudsak friliggande villor, många från 1930-talet. Nissastrand är en ny stadsdel i centrum av staden som byggs på den tomt som tidigare tillhörde Albany Nordiskafilt AB längs Nissans östra strand. Den nya stadsdelen kommer när den är klar att omfatta åtta nybyggda kvarter med cirka 1 500 lägenheter. Sedan tidigare finns det ett bostadskvarter byggt i början av 1990-talet. Lågkonjunktur stoppade då vidare utbyggnad av området, som tog ny fart strax efter millennieskiftet. Dessutom har man byggt ett kvarter med studentbostäder och ett kvarter med äldrebostäder (servicelägenheter). Utöver detta har man byggt ett nytt parkeringshus. Även Halmstads stadsbibliotek och Kulturskolan (före detta Östra Bryggeriet AB) finns på området. En strandpromenad har anlagts längs Nissan mellan gamla Järnvägsbron och Kapsylparken. Den nya stadsdelen har förbundits med centrum via en ny gångbro över Nissan.


Nissan