Rally

Synnerligen intressant om Rally


Rally (radioprogram)

Rally var ett humorprogram i Sveriges Radio P3 som sändes på fredagskvällar mellan 12 januari 1996 och 27 december 2002. Programledarna, ibland kallade "Rallygänget", var bland andra Stefan Livh, Åsa Gustafsson, Anna Mannheimer, Peter Apelgren, Fredrik Wegraeus, Janne Palmén, Ulf Reneland, Henke Henriksson, Bengt Pettersson och Slađan Osmanagić. Programmets mest karaktäristiska inslag var de nya texter som många kända låtar fick. Till exempel blev Michael Jacksons "Billie Jean" i Rallys tappning "Billigt vin", Nanne Grönvalls "Avundsjuk" blev "Fyllesjuk", Nordmans "Be mig" blev "Bind mig" och "Fire Water Burn" med Bloodhound Gang blev "Björn Motherfucker", en sång om tennisspelaren Björn Borg. Omtalad blev också Rallys version av Gyllene Tiders "Jag går och fiskar", som i deras tappning blev en S/M-skildring vid namn "Jag slår och smiskar". En egenhet med programmet var att låtparodierna ofta startade med en talad del som gav ett sammanhang åt den nya texten. Dessa spelades som en dialog mellan inspelningen och den levande programledaren. Ett antal återkommande figurer skapades i programmet, i vissa fall parodier på aktuella kändisar, i andra fall speglade de allmännare människotyper. Man kunde även höra en trummis via telefon - den "piercade kallskänken från Fjärås" - Anna-Maj Wilkinsson, samt "mashups", flera låtar sammanmixade, av Jocke Boberg. Programmets signaturmelodi var "Stiletto" med Chico Rey and the Jet Band. Den 31 december 2004 gjordes en tillfällig återförening, med ett program som bestod av tillbakablickar och lite nytt. Under juli och augusti 2005 sändes ytterligare program med nostalgi och nya skojigheter. Den 23 december 2010 var det dags igen med en återförening under titeln "Rallygänget - Comeback så gott det går". Där framförde bland annat Fredrik Wegraeus (som sitt alterego Frank Robertsson) en version av Amy Winehouses låt "Rehab" under titeln "Dom ville skicka mig till torken", som var nästan en direkt översättning av originaltexten till svenska fast med en humoristisk prägel. Stefan Livh framförde en version av Linda Bengtzings låt "Alla flickor" under titeln "Spräng mig". Denna version innehöll en satirisk text som handlade om självmordsbombaren Taimour Abdulwahab al-Abdaly som utförde bombdåden i Stockholm 2010. Peter Apelgren och Anna Mannheimer som Lotus respektive Ludmilla, gjorde i samma program ett reportage från ett ålderdomshem i framtiden där kändisar som till exempel Ernst Kirchsteiger, Lasse Kronér, Patrik Sjöberg och Rallygänget bodde. Rally producerade totalt sex musikalbum, ett samlingsalbum och en singel. Väder-Annika (spelad av Anna Mannheimer). Leif "Lotus" Olsson (spelad av Peter Apelgren), en parodi på Leif "Loket" Olsson. Stojan (spelad av Slađan Osmanagić), programmets småkriminelle tipsexpert. Gundeman, en parodi på Gunde Svan som programledare i Fångarna på fortet. 1996 – Rally med Väder Annika. 1998 – Absolotus med Lotus och Ludmilla. 1999 – Rally 4. Låtarna ur radioprogrammet Rally i P3. 2002 – Rally presenterar: Lyxprogg. 2004 – Rally Greatest (samlingsalbum). 1996 – Uteliggardjuren / Fiskarna I Haven (under artistnamnet Väder Annika).

Project Reality

Project Reality (även känt som PR) är en modifikation av det populära PC-spelet Battlefield 2. Project Realitys mål är att omvandla spelmotorn, utvecklad av Digital Illusions CE (DICE), för att skapa en långt mer realistisk stridsmiljö med fokus på lagarbete. Modden tog sin början i juli 2004 på ett Desert Combat-forum på PlanetBattlefield. De flesta aspekter av Battlefield 2 som kan förändras (så som fysiska tillbehör för vapen och fordon) har blivit anpassade för att reflektera dess verkliga motsvarighet. Till sin hjälp har utvecklarna sin alldeles egna militära expertpanel som kommer med tips och tricks. För att erbjuda en mer realistisk spelupplevelse har man gjort många förändringar i spelmekanikens olika aspekter. Numera är man spelmässigt sett långt ifrån originalspelet. Project Reality presenterar sex olika spelsätt (game modes). Likt Conquest-spelsättet i Battlefield 2 går tre av dem ut på att ta över och försvara utsatta kontrollpunkter (man följer dock en viss anfallsordning). I Command and Control utesluts alla kontrollpunkter och man fokuserar istället på strid med spelarbyggda fortifikationer. Insurgency-spelsättet, tänkt att simulera asymmetrisk krigföring (krigförande parter är obalanserade i vapen/fordonsväg) innehåller en konventionell styrka som söker och förstör illegala vapengömmor. Det andra laget, rebellerna, försöker beväpnade med ak47:or, RPG:s och IED:er att förhindra de otrogna. Modden erbjuder också ett särskilt coop spelsätt som ersättning för träningsläget. Modden återanvänder många av BF2:s fordon och vapen vilka dock har blivit ändrade för att öka verklighetskänslan. Ballistik (projektilbanor etc.) har modifierats för att återskapa den så som hos riktiga vapen. Skada tillfogad av de olika vapnen har också förändrats och är nu mycket mer realistisk där en träff ofta är direkt livshotande. De utlovade byggnaderna som skulle kunna sprängas sönder i Battlefield 2 ses inte mycket av i originalspelet, i PR har man inkluderat detta mycket mer för att återge ett mer realistiskt stridsscenario. Spelare kan inte längre spawna på flaggorna som ens lag kontrollerar, inte heller kan man spawna på sin gruppledare. I PR kan man istället spawna på permanenta punkter i huvudbasen, på sin grupps "Rally Point" (ÅSA, Återsamlingsplats) eller på en "Forward Operating Base". Rally points är spawnpunkter placerad av en gruppledare i en grupp med hjälp av att en gruppmedlem befinner sig i närheten av gruppledaren när den placeras. Bara gruppens medlemmar får spawna på sin unika Rally Point. På vissa banor finns det specifika "Team Rally Points" som hela laget kan nyttja. Dessa försvinner dock oftast efter fem minuters spel. Forward Operation Bases är en firebase. Dessa är speciella spelartillgångar som gruppledaren kan placera ut när han befinner sig i närheten av 1 crates. Dessa byggs med spadar som tilldelas alla spelare (undantag för officer, sjukvårdare, krypskytt) och låter hela laget spawna på den platsen. Alla dessa spawnpunkter kan bli överkörda eller förstörda av fienden. Antingen genom att ett visst antal fiender befinner sig i närheten av en rally point eller att kanske en sprängexpert spränger en bunker. Den enda permanenta spawnpunkt ett lag har är den i huvudbasen. Detta är den sista flaggen ens motståndare kan ta över och här spawnar nästan alla fordon. Ett undantag för detta är rebellerna i Insurgencyspelsättet som tillåts spawna på slumpmässigt utplacerade spawnpunkter och "Hideouts" som motsvarar firebases. För att kunna framföra flygande eller tunga bepansrade fordon måste man ha ett pilot- eller vagnsbesättningskit (crewman kit). Dessa är obegränsade och kan efterfrågas vid dörren för respektive fordon. Det finns även s.k. pick-up kits. Dessa återfinns på banor med Insurgencyspelsättet, där rebellerna inte kan fråga efter kits utan istället plockar upp vapnen vid de utspridda vapengömmorna. Just nu finns dessa arméer i PR. United States Army (US Army).

Interkontinental

Interkontinental ballistisk robot – en ballistisk robot med en räckvidd på mer än 5 500 km. InterContinental Hotel och Resorts – en hotellkedja. Intercontinental A – en internationell tävlingsklass inom gokart eller karting. Intercontinental Rally Challenge – en rallyserie under World Rally Championship. George Bush Intercontinental Airport – en flygplats i Houston.

Michèle Mouton

Inför 1977 års rallysäsong rekryterade Fiats franska rallyteam Mouton till att köra med Jean-Claude Andruet som kartläsare. Hon ansåg att bilen, en Fiat 131 Abarth, var trög och klumpig, men duon nådde ändå vissa resultat. De kom åtta i 1977 års korsikanska rally och femma de tre efterföljande åren. Under 1980 års korsikanska rally låg de under en etapp som tvåa, innan bilmotorn dog. I Monte Carlo-rallyt nådde de sjunde plats både 1979 och 1980, hon nådde samma placering under 1978 års Monte Carlo-rally, då med en Lancia Stratos HF. Utanför rally-VM tog Mouton hem vinsten i 1977 års RACE Rallye de España, bakom ratten på en Porsche Carrera RS, samt andra plats i årets Tour de France-rally. Hon placerade sig även på andra plats i det årets europeiska rallymästerskap. Mouton vann 1978 Tour de France med sin Fiat 131, medan hon kom trea i Rallye d'Antibes. Under året placerade hon sig som femma i rally-EM och som fyra i FIA-cupen för förare, föregångaren till rally-VM. 1979 nådde Mouton andra plats i det franska rallymästerskapet. 1980 beslöt Audis nya fabriksteam att skriva kontrakt med Mouton som en av deras huvudförare inför 1981 års VM-säsong. Audis beslut att kontraktera henne före mer etablerade manliga förare väckte stor uppmärksamet. Eftersom Audi Quattro, den första rallybilen med över 300 hästkrafter och både en turboladdare och fyrhjulsdrift, ännu inte hade godkänts som VM-bil, kunde Audi till en början endast delta utanför tävlingsprotokollet. Hannu Mikkola körde bilen under årets portugisiska rally och hade vunnit tävlingen med en halvtimme om hans tider hade varit officiella. Mouton körde bilen under delar av Finska rallyt. Inför nästa års VM-rallysäsong föranmälde Audi Mouton, med kartläsaren Freddy Kottulinsky, till åtta deltävlingar. Där ingick dock inte Svenska rallyt, på grund av Moutons bristande erfarenhet på is- och snöunderlag. Moutons första tävlingsrally i en Audi Quattro blev mer än kortvarigt, eftersom hon redan före 1981 års Monte Carlo-rally fick ställa sin medverkan på grund av motorproblem. Senare uppdagades att man fått in jord i bränslesystemet. Under Portugisiska rallyt deltog hon tillsammans med den italienska kartläsaren Fabrizia Pons. Mouton vann sju etapper och nådde en slutlig fjärdeplats, trots att hennes framfart påverkats av elektriska problem med bilen. Detta gjorde att viss kritik mot Audis val att skriva kontrakt med en kvinnliga förare tystnade. En bruten kamaxel ändade Moutons tävlande under Korsikanska rallyt. Hon slog därefter flera tidsrekord under Akropolisrallyt. Trots Mikkolas ledning i loppet eller Moutons femteplats, beslutade tävlingsledningen att diskvalificera Audi-bilarna från loppet (på grund av bristande typbesiktning). I Finska rallyt nådde Mouton trettonde plats, efter att hon haft svårigheter med de stora variationerna i karaktär från etapp till etapp. Därefter deltog Mouton och Pons i Sanremorallyt, en tävling på omväxlande asfalt och grus. Mouton tog ledningen, efter att den lokala stjärnan Michele Cinotto kraschat, och behöll den sedan tävlingen igenom. Bakom henne placerade sig bland annat de finska rallyförarna Henri Toivonen och Ari Vatanen. Detta var första gången en kvinnlig förare vunnit en VM-tävling i rally. Säsongsavslutningen skedde med det brittiska RAC-rallyt. Mouton fortsatte sin goda form och låg totaltrea efter halva tävlingen. Senare drabbades bilen dock av växelproblem, och man tvingades avbryta loppet efter att ha kört av vägen och ned i ett dike. Mouton avslutade säsongen på åttonde plats i förarmästerskapet, medan Audi kom femma i fabriksmästerskapet. Moutons nästa säsong inleddes med en svår olycka under Monte Carlo-rallyt. På etapp 12, i småstaden Briançonnet, halkade bilen på en isfläck och in i en stenmur vid ett större hus, hastigheten vid tillfället var 110 km/h. Mouton skadade ena knäet, medan Pons drabbades av en hjärnskakning. Vid tillfället låg duon trea i tävlingen.

Tom Trana

Tom Trana, född 29 november 1937 i Kristinehamn, död 17 maj 1991, var en svensk rallyförare. Han var i början av 1960-talet en av Sveriges främsta inom sporten och deltog i ett stort antal internationella lopp. Tom Trana var son till Ivar Trana, som var ingenjör på Albin Motor i Kristinehamn och vars bilintresse smittade av sig på sonen. Trana började sin karriär som rallyförare någon gång på 1950-talet på en bilverkstad, PV-service, i Kristinehamn. Den som hjälpte honom igång med rallyverksamheten var Einar Nyqvist, ofta benämnd "bildoktorn" eftersom han vid konsultation av trasiga bilar oftast bara genom att lyssna på motorn kunde avgöra vad det var för fel på bilen. Framgångarna började med en Volvo som iordningställdes på denna verkstad. Han började även att köra bantävlingar och nådde även där stora framgångar med en svart Volvo med "takgök", som han hade målat en vit trana på motorhuven på. Tom Tranas första banlopp var 1957 i Kanonloppet på Karlskoga Motorstadion i Karlskoga stad (på Gelleråsen), och samma år ställde han upp i SM i bilorientering. 1958 vann Tom Trana Arvikanatta, körandes en Volvo PV 444. 1959 blev han silvermedaljör i SM på bana, efter Volvos etablerade fabriksförare Gunnar Andersson. I Midnattssolsrallyt samma år ledde Trana tävlingen nästan ända fram till mållinjen, då en avåkning spolierade segerchansen. Året efter vann han dock SM i grupp 2, 1300–1600 cc, med en Volvo PV 544 nu som fabriksförare. Segern upprepades1961 och 1962. Tom Trana tävlade i ett antal olika motorsporter, 1961 vann han SM på isbana. 1962 deltog Trana i sin första utlandstävling, nu bakom ratten i en Mini som nyligen lanserats i Sverige. Tävlingen var RAC-rallyt. I denna lilla framhjulsdrivna bil vann han fyra delsträckor och låg på tredje plats, när en bruten drivaxel tvingade honom att bryta. Året därpå ställde Tom Trana återigen upp i RAC-rallyt, och med en Volvo vann han hela tävlingen. 1964 vann Tom Trana även EM i rally, den tidens största rallymästerskap, med en PV544. Tom Trana ställde upp i Safarirallyt vid ett tillfälle. 1965 drabbades Tom Trana av flera allvarliga olyckor. Under tävlingen Gulf London Rally krockade han under en transportsträcka med en privatbilist, varvid kartläsaren Gunnar Thermenius omkom. Ett halvår senare förolyckades två av Volvos tävlingsmekaniker under ett rally, vilket ledde till att Volvo lade ner sin rallysatsning. Därefter började Tom Trana köra för Saab. Även i den här bilen nåddes framgångar, inklusive en seger i Norska Rallyt och ett SM-guld. I början av 1970-talet avslutade Trana sin karriär. 1987 lockades han till nytt rallyåkande, genom det nya arrangemanget Klassiska Rallycupen. Tom Trana avled 1991. 1962 – Hankirally , #13 (bil: Morris Mini, kartläsare: Gunnar Palm). 1963 – Hankirally , #19 (Morris Mini, Mario Pavoni). 1964 – RAC-rallyt , #8 (Volvo PV544, Gunnar Thermanius). 1968 – KAK-rallyt , #15 (Saab 96 V4, Sölve Andreasson). 1969 – KAK-rallyt , #7 (Saab 96 V4, Sölve Andreasson). 1969 – RAC-rallyt , #11 (Saab 96 V4, Sölve Andreasson). 1970 – Sanremorallyt , #10 (Saab 96 V4, Sölve Andreasson). 1971 – Svenska rallyt, , #19 (Saab 96 V4, Sölve Andreasson).

Bilsport

Bilsport är en underkategori till motorsport och ett samlingsnamn för sporter där deltagarna tävlar med bilar. Bilsport är i sin tur uppdelat i flera olika grenar, där racing och rally är de främsta. Inom racing kallas deltagarna för racerförare och samtliga startar samtidigt och kör om positioner på slutna asfalterade banor. Inom rally startar förarna en och en och kör på tid från en punkt till en annan. Rallyn kan ha vilket underlag som helst, allt mellan grus och sand, till asfalt och snö. Racing kan ske i form av formelbilsracing, som består av öppna bilar med friliggande hjul, där Formel 1 är den högsta klassen och den enda med världsmästerskapstatus. Andra former av racing är standardvagnsracing, där världsmästerskapet heter World Touring Car Championship och man tävlar med bilar som i grunden är avsedda för landsvägskörning, och sportvagnsracing vilket är racing för sportbilar och rena tävlingsbilar av sportvagnstyp. Inom rally heter världsmästerskapet World Rally Championship. Andra former av rally är rally raid, där de flesta sträckor körs genom landskap utan riktiga vägar, till exempel öken. Det största rallyt inom den kategorin heter Dakarrallyt, vilken ursprungligen kördes sträckan Paris till Dakar. Bilsport organiseras internationellt genom Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) och nationellt i Sverige genom Svenska Bilsportförbundet (SBF). Racing började snart efter tillkomsten av den första lyckade bensindrivna bilen. Innan dess hade människor tävlat i andra fordon såsom hästdragna bilar. Det första loppet i historien kördes den 28 april 1887 och organiserades av chefredaktören för Paristidningen Le Vélocipède, Monsieur Fossier. Banan gick de två kilometerna mellan Pont de Neuilly och Bois de Boulogne i Frankrike och vanns av Georges Bouton, i en bil han hade byggt tillsammans med Albert de Dion. Dock var han var den ende konkurrenten som deltog, vilket gjorde det meningslöst att kalla det för en tävling. Den 22 juli 1894 organiserades den första riktiga tävlingen av tidskriften Le Petit Journal. Comte de Dion var först på plats i Rouen med sin ångbil, men en Panhard et Levassor bedömdes som vinnare. Backe är en tävlingsform där ett fordon i taget kör på tid uppför en backe med olika lutning och underlag som kan bestå av asfalt eller grus samt kombinationer av dessa. Tävlingsformen körs med olika typer av bilar, rally-, rallycross- och racingbilar med mera och föraren är ensam i sitt fordon. Mycket spektakulärt är backtävling för lastbilar - Truck Racing. Backtävling med lastbilar arrangerades under senare delen av åttiotalet uppför berget Tossebergsklätten i Värmland. Bilorientering, Bil-O, är en bilsport där man med hjälp av karta och körorder skall köra en i förväg okänd väg på en bestämd tid. En tävling kan bestå av orienteringssträckor och transportsträckor däremellan. En sträcka kan vara allt från ett par minuter till uppemot någon timme, och en tävling kan pågå från totalt någon timme vid debutanttävling, till uppemot ett par timmar vid större tävlingar. Ett riktigt stort arrangemang kan hålla på hela kvällen och natten. Innan tävling är banans sträckning hemlig för de tävlande. Man tävlar i bilorientering på lokalnivå, distriktsnivå (DM) samt riksnivå (SM). Det finns även en internationell serie, North European Zone Auto Navigation med varsin deltävling i Danmark, Norge, Finland och Sverige. Deltagare i NEZ finns även från andra länder. Crosskart är en bilsport som innebär en hastighetstävling som körs på en bana, oftast med grusunderlag, med en liten, snabb specialbyggd bil. Drifting är en bilsport där förarna framför sina bilar och gör kontrollerade sladdar i sidled på en asfalterad bana eller slinga. Flera organiserade tävlingar ingår i D1 Grand Prix Racing Series. I tävlingssammanhang finns det ett antal olika klasser med motorer från 60 till 250 cm³. Offroad är en bilsport där man kör i terrängen. Världsmästerskap inom bilsport.


Rally