Creative

Synnerligen intressant om Creative


Society for Creative Anachronism

The Society for Creative Anachronism (SCA) är en världsomspännande medeltidsförening som ägnar sig åt att återskapa kultur och hantverk från vikingatid, medeltid och renässansen (600 e.Kr. - 1600 e.Kr). Föreningen grundades i USA men har idag över 30 000 medlemmar i hela USA, Kanada, Australien, större delen av Västeuropa, Sydafrika, Japan och Sydkorea. Man är organiserad i fiktiva kungariken och furstendömen, där Europa representeras av kungariket Drachenwald och Sverige av furstendömet Nordmark. Inom föreningen tar sig folk fiktiva alias med namn från medeltiden och medlemmarna klär sig i egenhändigt sydda dräkter frånågon av perioderna. Föreningen har en stor acceptans för kvalitén på kläderna, men förväntar sig även att kvalitén skall höjas i takt med hur länge medlemmen varit med. I de olika kungadömena och deras furstendömen arrangeras vanligen varje år olika evenemang, där aktiviteter som kämpalek man mot man, hantverkstävlingar, medeltida dans, seminarier, workshopar, fester, bågskyttetävlingar och annat fyller en viktig roll. Ett kungadömes och ett furstendömes ansikte utåt, dess kung/drottning respektive furste/furstinna utses vanligen genom en krontornering, en slags återskapande av de medeltida uppvisningskämpalekarna, med metallrustningar men med svärden utbytta mot rottingkäppar. Vinnaren sitter mellan 6 månader och 1 år, till nästa krontornering och kungapar/furstepar. Män och kvinnor deltar på lika villkor i kämpalekarna. På många håll hålls större evenemang utomhus under flera dagar, och medlemmarna bor då i paviljonger som bildar hela tältläger (exempelvis under Medeltidsveckan i Visby). Det största evenemanget, mätt i antalet deltagare, kallas The Pennsic War och hålls varje år sedan 1972, norr om Pittsburgh, Pennsylvania, USA. Det är ett en vecka långt "krig" om vilket av de två angränsande kungadömena som ska slippa det landområde där striden utspelas. Det hela avgörs i en rad olika strider, några med flera hundra kämpar i rustning på varje sida. Pennsic omfattar också bland annat konst- och hantverkstävlingar och utställningar, kurser, seminarier, uppträdanden, historisk musik och dans samt fester. Evenemanget lockar drygt 11 000 deltagare i augusti varje år. De nitton kungadömena i SCA är (ordnade efter när de bildades). Sällskapet för Kreativ Anakronism (SKA) är den svenska delen av SCA. Den svenska grenen kallas ofta även bara Nordmark som också är det fiktiva furstendöme som speglar Sveriges domäner. Nordmark är ett av det föreningsfiktiva kungariket Drachenwalds (som motsvarar Europa, Afrika samt vissa delar av Asien) två furstendömen. Större delen av Nordmarks aktiviteter sker i de olika lokalgrupperna som finns runtomkring i landet. En av de större aktiviteterna är det tältläger som den gotländska avdelningen Styringheim anordnar under medeltidsveckan i Visby. I samband med det brukar också offentliga torneringar anordnas, då medlemmar i föreningen kämpar man mot man iförda tidstrogna rustningar. The West Kingdom bildades när SCA grundades 1966. Det täcker för tillfället norra Kalifornien, större delen av Nevada, och Alaska, dessutom Japan, Sydkorea, och Stillahavsregionen (utom Australien och Nya Zeeland). The Kingdom of the East bildades 1968. I USA täcker det östra Pennsylvania, östra New York, Delaware, New Jersey, Connecticut, Rhode Island, Massachusetts, Vermont, New Hampshire, och Maine. I Kanada, täcker det Québec, Prince Edward Island, Nova Scotia, New Brunswick, och Newfoundland. The Middle Kingdom bildades 1969 ur The Kingdom of the East. Det täcker för tillfället Ohio, Indiana, Illinois, och delar av Kentucky, Michigan, Iowa och Ontario. The Kingdom of Atenveldt bildades 1971 ur The Kingdom of the West. Det innesluter Arizona, tillsammans med mindre delar av Utah och Kalifornien. The Kingdom of Caid bildades 1978 ur The Kingdom of the West. Det täcker södra Kalifornien, the Greater Las Vegas Area, och Hawaii. Häradet Aros, med "landområdet" Uppsala.

Trouble in Tahiti

Operan hade premiär med tonsättaren som dirigent den 12 juni 1952 i samband med Bernstein's Festival of the Creative Arts vid Brandeis University i Waltham, Massachusetts. Svensk premiär den 4 februari 2012 på Kungliga Operan i Stockholm. Prolog - En vokaltrio beskriver det underbara livet i den amerikanska förorten. Scen I: Vid frukostbordet - Sam och Dinah äter frukost i sitt perfekta lilla vita förortshus. Stämningen är spänd. Dinah anklagar Sam för att vara otrogen med sin sekreterare, vilket han förnekar. Deras son Junior dyker upp och Dinah påminner Sam om sonens skolpjäs. Sam påpekar då att han har en viktig handbollsmatch och ger motvilligt hustrun pengar till psykologen. De är överens om att samlivet inte är perfekt och kommer överens om att prata ut på kvällen. Ingen av dem vill den andre ont. Sam skyndar iväg till tåget. Scen II: På kontoret - Sam sitter i telefon med en kund och avvisar dennes önskan om ett lån. Vokaltrion kallar honom för ett geni. När vännen Bill ringer lånar Sam glatt ut en summa pengar. Som av en händelse ska Bill delta i kvällens match. Scen III: Hos psykologen - Dinah återberättar en dröm hon haft ("I was standing in a garden"). I drömmen stod hon i en blommande trädgård full av svarta och döda blommor. Hennes far dök upp och bad henne lämna platsen men hon kunde inte. Sedan hörde hon en annan röst som uppmanade henne att med honom fly till en annan trädgård där kärleken blomstrade. Samtidigt på Sams kontor. Sam frågar sin sekreterare om han verkligen har flörtat med henne. När hon påpekar att så var faller uppmanar han henne att se saken som en olyckshändelse och glömma allt. Scen IV: På gatan - Sam och Dinah springer av en händelse på varandra ute på gatan. Hellre än att äta lunch med varandra ljuger de om att de ska äta med andra. Sjungande (men inte till varandra) reflekterar de över den olyckliga väg som äktenskapet har gått in på. Mellanspel - Vokaltrion besjunger kärlekslivet i förorten och alla materiella saker som hör till. Scen V: På gymmet - Sam har just vunnit handbollsturneringen. Han sjunger triumferande om manligheten ("There's a law") och om hur en del kämpar av alla krafter för att nå toppen men aldrig kommer dit, medan andra, som han själv, är födda vinnare och alltid kommer att lyckas ("Men are created unequal"). Scen VI: I en hattaffär - Dinah berättar för en person om en romantisk film som utspelas i Söderhavet, "Trouble in Tahiti", som hon just har sett på eftermiddagen. (Senare får vi veta att hon missade sonens skolpjäs.) Först avfärdar hon filmen som dravel. Men när hon återberättar handlingen (What a movie!") och dess titelsång "Island Magic" blir hon upprymd av fantasiflykten som filmen gav. Med ett ryck återvänder hon till verkligheten, samlar sig och förbereder Sams middag. Scen VII: Hemma vid middagsbordet - Middagen har kallnat innan Sam kommer hem. Innan han går in besjunger han än en gång manlighetens lov. Vokaltrion sjunger om påhittade kvällar av tomtebolycka i förorten. Efter middagen sitter Dinah och stickar medan Sam läser aftontidningen. Sam anser att tiden är mogen för deras samtal och Dinah frågar vad han vill tala om. Sam vet inte var han ska börja. Han anklagar Dinah för att avbryta honom, men hon har inte sagt ett ord. Det är ingen idé, säger han. Sam frågar Dinah om sonens pjäs. Hon bekänner att hon inte heller gick dit och såg den. Han föreslår att de ska gå på bio och se en ny film om Tahiti. Dinah accepterar ("Sure, why not? Anything.") Medan de gör sig klara längtar de båda efter tystnad och gemenskap, undrande om det är möjligt att reparera äktenskapet. För stunden ska de få se lite magi på bioduken. Vokaltrion gör sin sista ironiska kommentar och sjunger filmens titelsång "Island Magic".

Christian Dior (företag)

Christian Dior SA är ett franskt företag, grundat av modeskaparen Christian Dior som, i lyxklass, framför allt tillverkar. Dior har exklusiva butiker i större städer världen över. Företaget grundades 1945 av skräddaren Christian Dior tack vare sin vän entreprenören Marcel Boussac som investerade 60 miljoner franc i projektet och köpte honom ett hus i hans namn på avenue Montaigne 30 i centrala Paris. Den första kollektionen, The New Look och modehusets första parfym, Miss Dior, som blev lanserad samma år blev berömd 1947 och Dior blev snabbt ett berömt namn i modekretsar. Företaget expanderade fort och 1949 öppnade den första butiken i New York. I slutet av detta år bestod Dior av 75% av Frankrikes lyxmodeexport och 5% av landets totala export. Först bestod produktionen av enbart kläder. Sedan, 1950, expanderade man produktionen till att inkludera även handväskor, hattar, handskar, skor och smycken. När Christian Dior avled 1957 togs koncernen tillfälligt över av den unge Yves Saint-Laurent, som sedan tvingades lämna företaget på grund av värnplikt, efter att ha lanserat 6 kollektioner, som alla var fokuserade på nyskapande. Han öppnade sedan sitt eget modehus. Saint-Laurent ersattes av Marc Bohan sent under 1960, som var mer konservativ i sitt mode, utan att förändra företaget Diors stil i helhet. Efterföljaren till Bohan blev 1985 Bernard Arnault som idag leder företaget. Arnault är för närvarande den 14:e rikaste personen i världen. År 2012-2015 var Raf Simons creative director för Dior och skapade många uppmärksammade kollektioner. Sedan 2016 är det Maria Grazia Chiuri som är Diors creative director, och sedan 2018 är Kim Jones creative director för herrsektionen Dior Homme. Accessoarer (solglasögon och smycken etc.). Väskor och handväskor i både läder, krokodil- och ormskinn samt djurvänliga varianter. Parfymer (kända är den legendariska Poison, J'adore och Miss Dior Cheríe).

Brainstorming

Brainstorming, lånord från engelskan, är en metod som syftar till att lösa problem eller hitta på nya idéer. Begreppet översätts ibland på svenska till idékläckning eller hjärnstorm men dessa begrepp används inte i någon högre grad. Det finns ett antal varianter av brainstorming, bland annat stop and go, turordning, brainwriting och kollektiv anteckningsbok. Den genomförs vanligen genom att en grupp på fem till tjugo personer samlas för att arbeta kring ett problem eller en uppgift. En grundtanke är att tanken ska få löpa fritt utan att bli avbruten. Metoden används inom många områden, bland annat produktutveckling och reklam. Metoden lanserades av Alex Osborn (1888-1966), en reklamman från byrån BBDO i New York. Han skrev flera böcker i ämnet kreativitet, och just brainstorming lanserades i boken Your Creative Power, 1948. Enligt vetenskapliga studier fungerar inte brainstorming som tänkt, bland annat i forskning gjord av Charlan Nemeth. Ett av momenten i brainstorming, är att man inte får kritisera, detta har visat sig göra att förslagen blir färre, och av sämre kvalitet. I de möten där man tillåts kritisera lämnas dubbelt så många förslag, och dagen efter har denna grupp 7 gånger så många förslag. Till exempel så är konstruktiv kritik syftet med animeringsstudion Pixar's dagliga så kallade "shredding" möten. Generellt sett ger metoden alltså inte så många direkta resultat, däremot finns andra fördelar, såsom ökad trygghet i gruppen och ett bra diskussionsklimat. Idéer får inte kritiseras innan de är färdiga. Spontanitet uppmuntras. Utgångspunkten är att alla idéer är bra idéer. En idé som inte verkar bra kan utvecklas till en lysande idé. Kvantiteten av idéer är viktig, då det ofta genererar kvalitet. Alla deltagare utvecklar och förbättrar varandras idéer. Jonah Lehrer: Author of How We Decide and Proust Was a Neuroscientist. Keynote Review: Jonah Lehrer Tells Ad Group Why Brainstorming Just Doesn't Work. Charlan Nemeth Professor Ph.D., Cornell University. The "Rules" of Brainstorming: An Impediment to Creativity. Wikipedia om Alex Osborn (engelska). Wikipedia om Brainstorming (engelska). Föreningsresursen – En metodbeskrivning om Brainstorming. Hur man genomför idékläckningsmöten (engelska).

Ellie (The Last of Us)

Creative director Neil Druckmann skapade Ellie som en motsvarighet till Joel, den spelbara protagonisten i The Last of Us. Hon hade även som avsikt att visa att ett förhållande mellan datorspelsfigurer kan skapas helt och hållet genom spelupplägget. Druckmann beskrev spelet som en ungdomsberättelse för Ellie, där hon antar en överlevandes karaktärsdrag. Ashley Johnson valdes ut för att porträttera Ellie i The Last of Us strax efter hennes provspelningar, utvecklingslaget ansåg att hon passade in i rollen, i synnerhet när hon skådespelar tillsammans med Troy Baker, som spelar rollen som Joel. Johnson gjorde viktiga bidrag till utvecklingen av Ellie som figur, hon övertygade Druckmann att ge Ellie en mer självständig personlighet, och att göra henne mer framgångsrik under strider. Figurernas framträdanden spelades oftast in med motion capture-teknik, omkring 85 % av spelets animationer registrerades med hjälp av motion capture, och resterande ljudelement spelades senare in i en studio. När Johnson skildrade Ellie stod hon inför obehag när de spelade in vissa "störande" scener. Hon var glad att få spela rollen, vilken hon ansåg var ett sällsynt exempel på en stark kvinnlig datorspelsfigur. Utvecklingslaget ansåg att det var "kritiskt" att upprätta Ellies utseende, de ansåg att hon behövde se tillräckligt ung ut för att göra hennes relation med Joel – som är runt 40-årsåldern – trovärdig, men tillräckligt gammal för att kunna betraktas som en påhittig tonåring kapabel till att överleva. En ny design av Ellies fysiska utseende offentliggjordes i maj 2012. Druckmann konstaterade att anledningen till förändringen var att få henne mer lik Johnson. Innan detta hade flera personer gjort jämförelser mellan Ellie och skådespelerskan Ellen Page. I juni 2013 anklagade Page Naughty Dog för att ha "kopierat [hennes] utseende". Arbetslaget ansåg att Ellie var viktigt för spelets marknadsföring, Druckmann sade att när han uppmanades att flytta bilden av Ellie från framsidan av spelets förpackning till baksidan, "protesterade alla på Naughty Dog rakt ut". När Druckmann fick frågan om inspirationen till Ellie som en spelfunktion, refererade han till den tid när han och spelregissören Bruce Straley brainstormade idéer till Uncharted 2: Among Thieves (2009). En av deras idéer var en kort sekvens med en kvinnlig stum figur vars roll var att kalla på Nathan Drake, huvudpersonen i Uncharted-serien, och följa efter honom under hela sekvensen. Druckmann ansåg att detta skapade ett "vackert" förhållande tack vare spelupplägget. Trots att detta koncept skrotades för Uncharted 2, hade tanken dykt upp på nytt när utvecklarna diskuterade ett nytt projekt, vilket i slutändan inspirerande honom till figuren Ellie. Tillkomsten av Ellie som en AI-kontrollerad figur krävde betydande gränsöverskridning av spelmotorn. Arbetslaget lade till en funktion där Ellie är i Joels omedelbara närhet, för att undvika att hon betraktas som en "börda" av spelarna. Programmeraren Max Dyckhoff konstaterade att när de arbetade på Ellies artificiella intelligens (AI), föreställde han hennes erfarenheter under spelets händelser i ett försök att kunna uppnå realism. Druckmann kände sig också inspirerad av de krig som ägde rum i Syrien och Afghanistan när han skapade Ellie. Han ansåg att konflikter var något närvarande för barnen i dessa länder, vilket påminner om Ellies uppfattning. Under vintersegmentet i spelet kan spelarna ta kontrollen över Ellie. Utvecklarna såg till att denna förändring, liksom vetskapen om Ellies immunitet, hölls hemlig innan spelets lansering, i syfte att överraska spelarna.


Creative