Mammakläder

Synnerligen intressant om Mammakläder


Mammakläder

Mammakläder är kläder avsedda för gravida kvinnor. Eftersom en gravid kvinna har en växande mage, är det viktigt att kläderna kan justeras i vidd eller töjas ut. De bör vara utformade med tanke på att magen ska ha stöd utan att bli klämd och att den ska hållas varm. Byxor och kjolar har normalt resår i midjan som kan släppas ut allteftersom magen växer och midja går även över magen och inte under den. Tröjor och blusar är vanligtvis töjbara eller är rymliga från början samt relativt långa. Plagg som ofta är populära under graviditeten inkluderar hängselbyxor och ärmlösa klänningar burna över en topp. Det finns vidare speciella trosor och strumpbyxor för gravida, eftersom vanliga lätt blir obekväma. Mammakläder finns ofta att köpa hos de större klädkedjorna, men utbudet kan vara begränsat. Det finns klädbutiker som enbart för mammakläder och dessa butiker är inte nödvändigtvis dyrare. Vidare finns även mammakläder att köpa secondhand.

Hängselbyxor

Hängselbyxor är byxor med en överdel som hålls upp med hjälp av hängslen. Hängselbyxor är vanliga som arbetskläder. Ett exempel är de så kallade snickarbyxorna som ofta tillverkas i denim. Regnbyxor görs ofta i hängselmodel för att bättre hålla vätan borta. ett exempel är galonbyxorna. Inom sporten används även hängselbyxor, till exempel inom segling och cykling. Förutom som arbets- och fritidskläder förekommer hängselbyxor även som modeplagg. De har haft sitt senaste uppsving som damplagg sedan omkring 2005. Hängselbyxor har också en bestående popularitet som mammakläder och barnkläder.

Lindex

Lindex var en av medgrundarna till One Bag Habit. 1954 öppnade Ingemar Boman och Bengt Rosell underklädesbutiken Fynd i Alingsås. Strax därefter förvärvades bolaget Lindex i Göteborg som så småningom gav namn åt de efterföljande butikerna. Under sextiotalet fick underklädessortimentet sällskap av damkläder, speciellt jumprar och blusar. Verksamheten expanderade och den första Lindexbutiken i Norge öppnades. 1993 öppnade Lindex sitt första produktionskontor i Hongkong. Samma år sålde Lindex modekedjan Gulins med 770 anställda till norska Finansgruppen.. 1995 startades kundklubben Lindex Club (heter numera More at Lindex). I slutet av nittiotalet förvärvades varumärket Fix med barnkläder. 2007 startade Lindex e-handel. 2015 lanserar Lindex eget skönhetsmärke, Lindex Beauty. 2019 investerar Lindex i Closely. 2020 släpper Lindex inredningskollektion för barnrum. Lindex är sedan december 2007 en del av den finska koncernen Stockmann som är noterad på NASDAQ Helsingfors. Stockmann har sitt huvudkontor i Helsingfors. Lindex huvudkontor ligger i Göteborg där nästan 400 personer arbetar med inköp, design, marknadsföring, IT, kommunikation, HR, ekonomi, logistik and varuhantering. Lindex damsortiment består av tre kärnkoncept: Easy, Sharp och Holly och Whyte. Utöver dessa tre kärnconcept har Lindex även accessoarer, det egna kosmetikmärket Lindex beauty- samt mammakläder på Shop Online. BH-konceptet går under namnet Bra-volution och består av 14 olika passformer. Kollektionerna för barnkläder finns i tre storleksgrupper: Baby i storlekarna 44-104, småbarn i storlekarna 92 -122 samt storlekarna 128-170 för de äldsta barnen. Det första samarbetet med en extern designer gjorde Lindex 2009, då den svenska modedesignern Ewa Larsson skapade Affordable Luxury för modekedjan. Lindex gjorde sitt första internationella designsamarbete 2010 med amerikanen Narciso Rodriguez. Han skapade en Pink Collection vars försäljning gick till Cancerfondens bröstcancerforskning. 2006 Årets marknadschef (Johan Hallin). 2008 Årets HR-chef (Sofia Brax). 2009 Årets inredningskoncept, Habit modegala. 2009 Årets modekedja, Habit modegala. 2013 Årets modekedja, Habit modegala. 2015 Årets hållbarhetspris (SWAR), Habit Modegala. 2016 Årets Chef (VD Ingvar Larsson), Chefsgalan. 2017 Årets Omnikanal, Jetshop Awards. 2011 Rachel Zoe - stylistsamarbete.


Mammakläder