Musiklektioner

Synnerligen intressant om Musiklektioner


Berts ytterligare betraktelser

Ursprungligen lästes Berts betraktelser-trilogin upp i radioprogrammet Almanackan under 1989, som gjordes varje dag under ett år, vilket Sören tyckte passade bra för en dagbok. Under oktober 1989 "spurtade" Anders och Sören och skrev de sista avsnitten. När man kom in på norra höstens avsnitt försökte författarna dela upp avsnitten, vilket man kallade "kreativ konkurrens" och gick ut på att överträffa varandra med roligheter och överraska med något oväntat. När boken utkom 1991 var det en av flera böcker författarna gav ut då, och 1991 blev både författarnas och bokförlagets bästa försäljningsår någonsin, och dessutom hade man framgångar med julkalendern Sunes jul. Anders Jacbosson menade år 2000 att boken var hans favorit i Bertserien. Enligt Sören Olsson delade den förstaplatsen tillsammans med Berts bokslut. Bokomslaget visar Bert som ligger på sitt skräpiga golv och skriver dagbok och äter popcorn, och lyssnar på radio-bandspelare med hög volym. På golvet ligger bland annat kassettband, leverpastej, strumpor och kort på tjejer (Ida, Nadja, Paulina och Emilia). Ett hjärta ploppar upp ur Berts huvud, då han tittar på ett fotografi (vänt åt andra hållet, så man inte ser vem det är). En lampa lyser upp i mörkret, och en hundliknande telefon ringer. I september beskriver Bert också alla sina lärare, han hamnar också i slagsmål med Jörgen Karlsson i 7 B i skolan, som kallar Bert för "Fjärt" och "Flugsmälla" då Bert menar att han inte skadat en endaste fluga. På musiklektionen tar Åke gitarren från musikläraren "Peruken" och sjunger "–Den spanska räven rev en annan röv". Åke uttrycker även kommunistiska åsikter. Bert och Åke får höra att man i USA och Sovjetunionen uppfattat mystiska ljud från yttre rymden, som kan vara utomjordingar. Oktober präglas i början av att Bert tänker mindre på tjejer, och mer på killkompisarna. Han har svårt att bestämma sig för vilken tjej han gillar, och han börjar vara ute med dem på stan på fredags- och lördagskvällarna även om de råkar i trubbel med raggare. Bert längtar också efter moped. Åke försöker börja spela fiol i Heman Hunters, och lånar en fiol från en musikaffär. När den inte hörs ansluter Åke sladdar till fiolen, som börjar brinna. Torleif uppmanar Åke att fly till Ungern, där de enligt Torleif spelar mycket fiol. Några elever i 9:an, bland annat Dödgrävarns kompis Karri, tvingas byta skola då han tvingar ner Inez, en flicka i klass 7 D, i Beckaskolans källare för att visa sig naken. Polisen kommer till skolan och hämtar de skyldiga 9:orna. Några dagar tidigare har Dödgrävarn varit hemma hos Bert och ätit middag. Åke åker ofta in till rektorn (ett tema som ofta återkommer i boken). Bert går också på bio med sin förra flickvän Nadja, men Bert kommer inte in på filmen, vilket Nadja gör och Bert blir kvar i foajén innan de kramas, och sedan går hem. I Björnas gillestuga skall Bert, Åke och Lill-Erik träffa tre "hotta" brudar som Björna känner, men träffen uteblir när tjejerna tackar nej då de hört att Bert skall vara med, och de hört att han är svår på tjejer. När Bert ringer till Nadja svarar hennes raggarbrorsor de att hon är hos Paulina och hennes kille. Paulina har i oktober skaffat en kille med EPA-traktor. Fredag, 27 oktober. Då Dödgrävarn och Jörgen Karlsson alltid slåss tvingas klass 7 B utebli från gymnastiklektionen, och istället ha klassråd för att diskutera bråken. Berts klass, 7 A, har istället gymnastik killar och tjejer ihop. Bert blir under gymnastiklektionen kär i Emilia, en flicka i hans klass som gått där sedan 1:an, men alltid hållit sig lite i "bakgrunden", och som Bert sällan brytt sig om. Emilia tittar på Bert under gymnastiklektionen, och Bert upplever som om en ny människa springer runt i gymnastiksalen, och han funderar på att gå fram och presentera sig men menar att det skulle bli dumt när de gått i samma klass så länge.

Simpsons öppningssekvens

Simpsons öppningssekvens är en del av den amerikanska TV-serien The Simpsons. Nästan varje avsnitt börjar med den och detaljer i den varierar. Grundutförandet är att familjemedlemmarna visas i olika situationer där de skyndar sig hem för att samlas i TV-soffan. Bart är i skolan framför svarta tavlan där han bestraffas upprepade gånger skriva på svarta tavlan att inte göra om något dumt han gjort. Systern Lisa Simpson blir utkörd från musiklektionen för att hon spelar ett kreativt solo på sin saxofon. Modern Marge står i varuhusets kassakö och ska registrera och betala varorna. Yngsta dottern Maggie blir själv registrerad som vara innan hon och modern lämnar butiken. Fadern Homer lämnar kärnkraftverket i en sån iver att han slänger iväg den uranstav han håller i handen så att den studsar ner under hans skjorta. I februari 2009 kom det en ny öppningssekvens i HD-format som ersatte den tidigare, den innehåller många olikheter från den tidigare. Det är den tredje öppningssekvensen under seriens gång. Den andra öppningssekvensen introducerades i den andra säsongen. Den första säsongens öppningssekvens har ett antal skillnader från de senare versionerna, i scenen då Homer lämnar kärnkraftverket så är det en man som äter smörgås i bakgrunden jämfört med senare då det är Mr. Burns och Smithers i bakgrunden. Bart stjäl en busshållplatsskylt, vilket gör att ett flertal personer missar busen, i den senare versionen åker han istället slalom runt ett antal rollfigurer. Scenen då Lisa åker på sin cykel ändrades senare till att man snabbt passerade ett flertal rollfigurer. Sekvensen börjar med att titeln visas medan den förflyttas framåt genom moln. Förflyttningen fortsätter genom hela staden tills man kommer till skolan där Bart har kvarsittning och får skriva vad han har gjort fel på svarta tavlan. När klockan ringer åker Bart ut ur skolan på sin skateboard. I nästa scen får man se Homer lämna kärnkraftverket, med en uranstav på sin rygg. I bakgrunden står Mr. Burns och håller sin klocka mot örat och skakar den och Waylon Smithers står i och kollar på ritningar. I nästa scen är Marge och Maggie i mataffären där Maggie åker över rullbandet bland alla matvaror, när hon skannas syns $847,63 på prisskylten. Därefter får man se Lisa bli utslängd från sin orkester då hon inte spelar efter noterna. Familjen på väg till sitt hus: Homer slänger bort uranstaven från ryggen. Bart åker förbi där staven landade, åker slalom runt ett antal karaktärer och korsar därefter en gata där Marge och Maggie kommer åkande, det är oklart vem som styr, om det är Maggie med sin leksaksratt eller Marge med den riktiga ratten. När Homer anländer till garageuppfarten kommer Bart åkande och studsar på biltaket. När Homer kommer ut från bilen cyklar Lisa precis framför honom, därefter kommer Marge och för att undvika henne springer han in i garaget och vidare in i huset. Sekvensen avslutas med att de tar sig till soffan framför TV:n. På TV-skärmen får man se de olika producenterna. Väl på garageuppfarten är det enda nya att Marge kör på Homer och han flyger igenom dörren (som är stängd). Väl framme vid TV:n så är det som vanligt förutom att de har en platt-tv. För varje avsnitt är det vissa små skillnader. Under öppningssekvensen inleds ibland avsnitten med att Bart har kvarsittning på Springfield Elementary och har fått i uppgift att återupprepa en mening på svarta tavlan. Meningen varierar för varje öppningssekvens och delen kallas för Chalkboard gag. Det andra avsnittet var det första avsnittet som innehöll ett Chalkboard gag och bestod av texten "I will not waste chalk (Jag ska inte slösa krita)". Den första vinjetten i HD bestod av texten "HDTV is Worth Every Cent (HDTV är värt varenda öre)". I vissa avsnitt har även Bart och andra rollfigurer fått uppdraget inuti avsnittet. Judge Me Tender spelar Lisa på en trumpet istället för en saxofon. Skylten utanför skolan ändrar budskap (tredje versionen).

Il signor Fagotto

Il signor Fagotto är en operett, i en akt med musik av Jacques Offenbach och libretto av Charles-Louis-Étienne Nuitter och Étienne Tréfeu. Historien om en lurad fader och äkta kärlek är komponerad såsom "en burlesk i musikstilar". Verket hade premiär den 11 juli 1863 i Bad Ems innan den överfördes till Théâtre des Bouffes-Parisiens i Paris några månader senare där den åtnjöt flera uppsättningar. Operetten framfördes i en reviderad version i Wien kort tid efter premiären av Die Rheinnixen 1864 och var tillägnad Eduard Hanslick. Il signor Fagotto ingår i Keck Offenbach-utgåvan. Originalmanuskriptet tillhör Offenbachs ättlingar och med hjälp av källor från Wien har en kritisk utgåva i tre versioner publicerats (Bad Ems, Paris, Wien), vilken hade premiär på Opéra National de Lyon i oktober 2001. Musikälskaren Bertolucci önskar att hans dotter Clorinda sla gifta sig med den gamle antikhandlaren Caramello, som är duktig på klassisk musik och dessutom medlem av 'Nationalakademien för den romerska antikens amforor i Pompeji'. Bertolucci har ramat in och hängt upp alla brev från sin store idol sångaren Signor Fagotto. Caramello anländer för att uppvakta Clorinda och under armen har han Pindaros lyra. Men Clorinda är kär i sin musiklärare Fabricio, en ung kompositör vars verk inte utgör musik i Bertoluccis öron, men som Clorinda hoppas gifta sig med lite hjälp av sin husa Moschetta. Fabricio anländer för att ge Clorinda musiklektioner. Bertoluccis tjänare Bacòlo ser en möjlighet att vinna Moschettas hand genom att medverka i en plan att ge deras herre en näsknäpp. Just denna dag har Fagotto gått med på att närvara vid vigseln mellan Clorinda och Caramello. Fagotto uppträder i en excentrisk kostym varpå han visar sina gymnastiska färdigheter och sin talang i att imitera djur och fyrverkerier. Fagotto är inte den han utger sig för utan en utklädd Bacòlo. Bertolucci imponeras stort av hans artistkonster. När Caramello deklamerar ett ode möts den av hån av Fagotto, som prisar den unge Fabricios musik vars talang nu hyllas av Bertolucci. Efter att tidigare ha bemött honom med avsmak går nu Bertolucci med på att Fabricio får gifta sig med hans dotter. Caramello blir rasande och anfaller Fagotto och i förvirringen tappar Bacòlo sin peruk och allt avslöjas. Bacòlo medger att det är han som ligger bakom alla de brev som Bertolucci fått från sin idol. Bröllopet mellan Clorinda och Fabricio firas och Moschetta, imponerad av Bacòlos dåd, går med på att ta honom till äkta make.

Emelie Holmberg

Emelie Augusta Christiana Holmberg föddes 6 maj 1821 i Jakob och Johannes församling, Stockholm. Hennes föräldrar var biblioteksägaren Aurora Hellgren och viktualiehandlaren Carl Christian Holmberg. Föräldrarna skildes 1823, och hennes mor försörjde henne genom sin omfattande affärsverksamhet och finansierade hennes musikaliska utbildning. Emelie var redan som barn uppmärksammad för sin musikaliska talang. Hon uppträde redan i sina unga år som sångare och pianist. Hon omhändertogs som musikaliskt underbarn av Ulrica Brendler och hennes man tonsättaren Eduard Brendler, och studerade harmonilära för Erik Drake och sång för Johan Peter Cronhamn. Holmberg utgav 1836 ett häfte egna kompositioner. 1838 gav hon sin första konsert som sångerska och pianist. Den 30 april 1838 arrangerade hon en musikalisk soaré för de hungrande nödlidande i Dalarna. Biljetterna kostade 1 riksdal och hon totalt ihop 330 riksdaler. Den 13 december samma år hade hon en musikalisk soaré i Linköping. Hon kom sedan att uppträda på många konserter i Stockholm. Hon grundade 1841 ett musikinstitut i Stockholm. 1843 gjorde hon en resa till Paris med Julia Nyberg. Hennes institut var verksamt till 1844. När Emelie kom hem gifte hon sig 27 september 1844 med brukspatron Hjalmar Hammarskjöld på Skultuna bruk. De emigrerade samma år undan makens illa skötta affärer och hans fordringsägare till USA. Den 28 februari 1845 arrangerade hon en stor konsert med både musiker och sångare i Armory-Hall, Washington. På konserten framträdde hon under flera pianonummer och sångnummer. Ole Bull var en av de medverkande på konserten. Konserten blev en stor succé och hon bestämde sig för att göra en turné genom USA. Hon kom under turnén besöka flera av unionens kända städer och kom att få mycket beröm för sin talang som sångare och pianist. 1845 gjorde hon bland annat en konsert i New Orleans, där hon lovordades för sin musikaliska talang. Efter turnén blev organist i St Peters kyrka i Charleston (Charlestown) och grundade ett filharmoniskt sällskap i staden. Hon höll även musiklektioner. Efter att maken utnämnts till stadsarkitekt i Charleston (1853) och sedan chefsarkitekt för statskapitolium i Columbia, fick hon stora representationsplikter då makens yrke tvingade henne att agera societetsvärdinna och organisera bjudningar flera gånger i veckan. Emelie avled 28 mars 1854. Emelie Holmberg komponerade sju sångsamlingar, av vilka fem finns bevarade. Sångerna är personligt färgade på romantisk botten med uppfinningsrika melodier och överraskande vändningar. Emelie Holmberg invaldes i Kungliga Musikaliska Akademien den 27 maj 1841 som ledamot nr 288. På akademiens högtidsdag den 16 december 1854 hölls ett minnestal över Holmberg av Eric Gabriel von Rosén. Där man beskrev hennes talang som både sångare och pianist. Emelie gifte sig 27 september 1844 med Hjalmar Hammarskjöld (död 1861). De fick tillsammans barnen Svea Emilie Margareta (född 1845), Hedvig Anna Coralie (född 1848), Edvard Wilhelm (född 1849) och Hulda Maria Lovisa (född 1852). Alla barnen var musikaliska. De två äldsta döttrarna hade redan 1864 gett flera konserter i USA. Lisa över kompositioner av Emelie Holmberg. Hon har gett ut 7 häften med sånger och några av dem är bland annat tillägnade Ulrika Brendler, hovsångaren J. Berg och professor E. Drake. Till hennes mest kända kompositioner hör "Hök och Dufva", "Göken gal i lunden", "Ur stormarna ser jag en aflägsen hamn", "Sof, oroliga hjärta, sof" och "Till skogs en liten fågel flög". Vårnattsdrömen. Vals. Utgiven 1851 av Rylander. Wilhelmine-polka. Utgiven 1861 av Lundquist. Sonate för piano. Utgiven 1875 av Lundquist. Carlstads skarpskyttemarsch. Utgiven senast 1889 av E och S. Vattendropparne. Mazurka. Utgiven senast 1889 av Hirsch. Vårfantasi. Utgiven senast 1889 av Hirsch. Älsklingsblommor. 3 mazurkor för piano. Utgiven senast 1889 av Hirsch.


Musiklektioner