Sturup

Synnerligen intressant om Sturup


Orkanen Gudrun

Orkanen Gudrun (ibland kallad januaristormen i Europa 2005) var ett kraftigt lågtryck som den 8 till 9 januari 2005 drog in från Atlanten och drabbade en stor del av Nordeuropa. Det tyska meteorologiska institutet Deutscher Wetterdienst (DWD) namngav stormen till Erwin varför detta namn också används i internationell rapportering om händelsen. Stormen nådde uppmätt orkanstyrka på endast en plats i Sverige, nämligen på Hanö utanför västra Blekinge där en medelvindstyrka på 33 m/s uppmättes och vindbyar på 42m/s. Vindbyar på 33 m/s uppmättes även i Smålands inland vid mätstationerna i Ljungby och i Växjö i Kronobergs län. I Irland och Storbritannien gjorde ovädret så att fördämningar brast, vilket resulterade i att flera människor fick evakueras från sina översvämmade hem. Dessutom gick en färja på grund och flera lastbilar välte. I Danmark drabbades först Jyllands västkust. Därefter drog stormen vidare över Danmark och nådde vid tvåtiden den svenska västkusten och Skåne, och lokalt nådde vinden orkanstyrka. Från både Danmark och Sverige rapporterades det om materiella skador, trafikolyckor och ett antal dödsfall. I Sverige uppmanades allmänheten att hålla sig inomhus. Sturups och Kastrups flygplatser fick stängas, likaså Öresundsförbindelsen, Älvsborgsbron och Uddevallabron. En Elitserie-ishockeymatch mellan Malmö Redhawks och Frölunda HC fick avbrytas eftersom arenans (Malmö ishall) tak sattes i gungning. Drottning Silvia, som skulle ha deltagit i en minnesgudstjänst i Lunds domkyrka över offren för jordbävningen i Indiska oceanen 2004, tvingades åka tillbaka till Arlanda, då planet hon färdades med inte kunde landa på Sturup. I Göteborg ställdes all spårvagns- och busstrafik in från 21-tiden på kvällen. I Varberg blåste kanoter och andra mindre båtar upp i luften, och krossades mot marken ett femtiotal meter bort. Stadens strandpromenad totalförstördes. På Gotland rapporterades det vindbyar på 40 meter per sekund. Natten mot den 9 januari var i Sverige 415 000 hushåll strömlösa. Ringhals och Barsebäcks kärnkraftverk fick stoppa produktionen på grund av flera ledningsbrott i kombination med att stora mängder salt kommit in från havet med vinden, så kallad saltstorm, och täckte ställverket vid Ringhals, vilket ökade risken för överslag. Tåg-, buss- och färjetrafik stod stilla i stora delar av Syd- och Västsverige. De starka vindarna i kombination med vattensjuk mark gjorde att stora mängder träd blev fällda. Uppskattningsvis 75 miljoner kubikmeter skog stormfälldes i Götaland, vilket motsvarar en årsavverkning. Efter att ha blåst över Gotland fortsatte ovädret över Östersjön och nådde Estland, södra Finland och Ryssland den 9 januari. I Helsingfors steg vattennivån upp till 146 centimeter över det normala. I Sankt Petersburg steg vattnet från floden Neva så högt att sex tunnelbanestationer stängdes. Lovisa, Pärnu, Tallinn och Åbo var andra städer som drabbades av ovädret. Hela Åbo hamn översvämmades och kärnkraftverket i Lovisa var också hotat av ovädret, men hotet minskade under dagen. Som högst var vattennivån 280 centimeter över det normala i Pärnu och en fjärdedel av stadens gator stod under vatten. Dagen efter var 415 000 abonnenter utan ström. Ännu fyra dygn efter stormen var 100 000 hushåll i Sverige strömlösa. En period av varmt väder följde efter stormen så hushållen klarade sig förhållandevis bra utan uppvärmning den första tiden. I Oskarshamn uppmättes till exempel den högsta januaritemperaturen någonsin där: 11,8 grader Celsius. Många hushåll blev utan telefon, ungefär lika många som de som blev utan elektrisk ström. Telefonledningar som blåste ner var inte det största problemet utan det var att även telesystemet var beroende av elström för att fungera. Följaktligen drabbades även mobiltelefonsystemen och lämnade stora områden helt utan telekommunikation.

Braathens Regional Airlines

Braathens Regional Airlines (BRA) är ett svenskt flygbolag, bildat 2016 av Malmö Aviation, Sverigeflyg och Braathens Regional. Företagets majoritetsägare är investmentföretaget Braganza, som i sin tur ägs av Per G. Braathen. Sedan oktober 2021 är pensionsbolaget AMF Pension minoritetsägare i BRA. Flygbolaget har Stockholm-Bromma flygplats som sin primära hub och är Sveriges största inrikesflygbolag sett till antalet flyglinjer som bolaget trafikerar. BRA flög vid årsskiftet 2019/2020 till 19 destinationer. I mars 2020 hade bolaget en marknadsandel för svenskt inrikesflyg på 30 %. År 2018 hade företaget en omsättning på 2,4 miljarder kronor och 1 100 anställda. På grund av Corona-pandemin ansökte BRA om företagsrekonstruktion den 7 april 2020. Rekonstruktionen genomfördes framgångsrikt och den flygoperativa verksamheten hölls vid liv bland annat genom charterflygningar. Den 12 maj 2021 återstartade BRA sin reguljära flygtrafik och BRA flyger idag 18 linjer, främst inom Sverige men även till Danmark och Finland. BRA har som mål att nå netto-noll utsläpp år 2030 och bolaget är pionjär inom fossilfritt flyg. Målet om netto-noll utsläpp ska uppnås bland annat genom att använda marknadens bränsleeffektivaste flygplan, bidra till att 100% bioflygbränsleanvändning certifieras snarast och att BRA blir ett av de första flygbolagen att ta in elflyg i sin flotta från göteborgsbaserade elflygstillverkaren Heart Aerospace. Den 28 april 2022 lanserade BRA ett nytt upplägg för sina flygbiljetter där kunden redan i första bokningssteget ska välja om kunden vill ha en ordinarie flygbiljett eller en bioflygbiljett och därefter biljettyp. Bioflygbiljetten innehåller då 50% bioflygbränsle. BRA bildades i februari 2016 genom ett samgående av Malmö Aviation, Sverigeflyg, Braathens Regional (i vilket tidigare Golden Air uppgått), Braathens Technical, Braathens Training, Gotlandsflyg, Kullaflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Flysmåland samt Sundsvallsflyg. Under 2018 lanserade BRA, som första flygbolag, möjligheten att välja biobränsle som en tillvalsprodukt till den ordinarie flygbiljetten. På samma sätt och steg i bokningsprocessen som kunden väljer till incheckat bagage, avbeställningsskydd, golfbag eller plats för hund eller katt i kabinen. Många flygbolag har sedan följt efter och erbjuder den möjligheten idag. Strax därefter lanserade BRA även möjligheten att köpa årskort och klippkort med biobränsle. Till följd av Coronapandemin 2020, annonserade bolaget 13 mars 2020 att man ställde in 1 300 avgångar mellan 23 mars och 3 maj 2020, men att inga linjer skulle läggas ned helt. Man varslade också för att ytterligare besparingsåtgärder skulle komma att krävas. En vecka senare annonserade man ytterligare neddragningar av flygverksamheten, vilket bl.a. innebar att flygningarna på 12 av 18 inrikeslinjer upphörde helt fr.o.m 23 mars.. Den 1 april 2020 meddelade bolaget att, med hänvisning till regeringens och Folkhälsomyndighetens uppmaningar att avstå från inrikes resor, all trafik ställdes in under tiden 6 april till och med 31 maj 2020. Den 6 april 2020 ansökte bolaget om företagsrekonstruktion och verksamheten upphörde därmed tills vidare. Den 9 september 2020 avslutade bolaget rekonstruktionen enligt tingsrättens beslut. Efter det har bolaget startat upp flygtrafik igen. ATR 72-flygplanen var i juni 2020 parkerade på Ängelholm Helsingborg Airport. Under hösten 2020 har flera av BRAs flygmaskiner tagits i trafik igen och flugit framför allt uppdragstrafik i Sverige och Europa. Mellan 1 oktober 2020 och 10 januari 2021 trafikerade BRA sträckan Arlanda-Arvidsjaur en eller ett par gånger i månaden. I maj 2022 flög bolaget till 18 destinationer. Många av destinationerna trafikeras endast från Bromma flygplats, med dessa undantag. I maj 2022 bestod bolagets flygplansflotta av. Visby trafikeras från Stockholm Bromma, Göteborg Landvetter Malmö-Sturup, Ängelholm och Helsingfors. Skellefteå trafikeras från Stockholm Bromma och Göteborg Landvetter.

Malmö Airport

Sturup var fram till 1970 en vanlig, skånsk by. Byn hade funnits på samma plats sedan medeltiden. När planerna på en flygplats blev kända 1964 var det inte många protester. Argumenten för en flyttning av Bulltofta flygfält var i stort sett de samma som argumenten för en flyttning av Kastrups flygplats, som diskuterades ungefär samtidigt. De boende på Segevång, och i villabebyggelsen på Valdemarsro stördes redan på 1960-talet av buller från flygtrafiken, och bullret kunde väntas bli förvärrat om Bulltofta skulle överflyglas av den planerade storflygplatsen på den danska sidan. Flygtrafiken expanderade och de mera bullrande jetflygplanen började användas. Bostadsbristen i Malmö var svår, och behovet av att som ett led i Miljonprogrammet bygga höghus på Rosengård prioriterades högt, men bedömdes förutsätta en nedläggning av flygplatsen. Därmed skulle också en del av efterfrågan på villatomter inom Malmö stad kunna tillgodoses, till exempel på Riseberga. Placeringen av en ny flygplats bortom Svedala låg också i linje med förhoppningar om kraftigt fortsatt ekonomisk tillväxt i sydvästra Skåne, med fortsatt inflyttning av arbetskraft och etableringar av industrier. Protesterna kom först 1968-1969 när fastigheterna löstes in och byggnaderna brändes upp. Den sista skörden skedde 1968, den siste fastighetsägaren flyttade ut julen 1969. Skånes Naturvårdsförbund fick upp ögonen för att ett av landskapets största fågelområden var på väg att förgöras. Miljöorganisationerna var överlag starkt kritiska till hela bygget. Nära flygplatsen finns naturreservat, skyddsvärda miljöer och lokaler för många sällsynta djurarter såsom kungsörn och lövgroda. Planerna på en flygplats på ön Saltholm stötte på samma slags naturskyddsmotiverade motstånd. I debatten hävdades också att Sturup var en onödig investering eftersom Malmöregionen skulle kunna betjänas av den planerade storflygplatsen på Saltholm i Öresund, med fördelen att bullerproblemet hade minskat kraftigt för de boende kring såväl Bulltofta som Kastrup. I sammanhanget diskuterades också en Öresundsbro via den nya flygplatsen. Sedan byggandet av Sturups flygplats kommit igång skrinlades de danska planerna på en flyttning av Kastrups flygplats till Saltholm. Flygplatsbygget startade våren 1970 och den 1 december 1972 landade det första flygplanet (vars cockpit finns bevarad på Tekniska museet i Malmö) på Sturup, två dagar före den officiella invigningen som förrättades av kommunikationsminister Bengt Norling. Bygget kostnadsberäknades till 75 miljoner kronor men slutade på 133 miljoner kronor. Bland annat fick man betala mer för fastighetsinlösen än man först tänkt sig och marken visade sig vara mer svårbebyggd än vad som först antagits. Kostnaderna delades mellan staten och Malmö kommun. 1973 kom Folketinget att skjuta förslaget om en flygplats på Saltholm på framtiden, främst av kostnadsskäl, för att 1980 avföra det helt – nu av miljöskyddsskäl. Istället skedde en utbyggnad av Kastrup. I Malmö Airport Masterplan från 2018 beskrivs hur flygplatsen kommer att utvecklas under de kommande åren, bl.a. genom utbyggnad av hallen för ankommande bagage och med nya trafikflöden till och från flygplatsen. Arbetena projekteras för att i framtiden även kunna inkludera en andra passagerarterminal, samt en andra, parallell, start- och landningsbana nordväst om den nuvarande. Sedan 1996 har utvecklingen av passagerarantalet varit enligt följande. Destinationslistan är uppdaterad per den 2 november 2020 och redovisar den reducerade linjetrafik som covid-19 pandemin gett upphov till. Ändringar sker med kort varsel. Gränspolisen på Malmö Airport har bland annat i uppgift att sköta passkontrollen på utrikes transithallen för flyg utanför Schengenområdet och allmänt polisarbete. De kan hjälpa till med polisanmälan och permanent pass.

Bröderna Lagerståhl

Bröderna Lagerståhl var en skånsk humorduo bestående av Bärra Andersson ("Thure") och Per Ingelsgård ("Göte"). Bröderna Lagerståhl slog igenom i Radio AF i Lund på 1980-talet och framträdde därefter i revyer, krogshower och festivaler. De deltog också som bisittare i olika TV-program, exempelvis Anders och Måns, Tequila och Pang på Rödbetan. Tidningen Lundaliv hade i början av 1990-talet en sida skapad av bröderna. Bärra Andersson meddelade i november 2017 att Bröderna Lagerståhl upplösts som duo, men att han avsåg att själv fortsätta uppträda som "Thure". Thure är den, enligt sig själv, smarte, i duon. Han låter allt som går fel gå ut över den stackars, enligt Thure, inte så smarte, Göte, även om felen beror på Thures egna tillkortakommanden. Bröderna bor i Genarp utanför Lund, men upphovsmännen har ingen anknytning dit. Sketcherna utspelas även i andra orter runt Genarp, exempelvis Sturup, Blentarp och Klågerup. Utöver själva bröderna har Andersson och Ingelsgård i anslutning till dessa framställt ett antal andra rollfigurer, däribland magikern med mera "Edvard Bengtsen", lanthandlaren "Åge Bengtsen" och duon "Helen och Kjällåke", en sagotant respektive en lekledare och barnpsykolog. Till duons kännemärken hör att dialogen framförs på bred skånsk dialekt. Skriftspråket i gruppens trycksaker skrivs på samma sätt som det låter, om än ännu mer kreativt. Brödernas scenkostymer är utpräglat lantliga och deras humor har betecknats som "bondkomik". Själva har de dock sagt att "Vi är ju helt klart mer besläktade med Monty Python än med Arlövsrevyn". Sommartid i mitten av 1980-talet sändes i studentradiokanalen Radio AF på fredagar mellan klockan 14 och 15 under några år sketcher med Bröderna som huvudpersoner. I berättelserna finns även olika personer för att göra berättelsen komplett, men även något ovidkommande inslag som inte direkt för fram historien. Musiken i programmen var ofta ett obestämt porslinsslammer från ett kök, som egentligen inte hörde till berättelsen. Under åren i Radio AF producerades fyra julkalendrar, 1986, 1987, 1989 och 1991. Eftersom programmet julkalendern sändes i inte gick på helger, gjordes de inte i de normala 24 avsnitten. De fyra julkalendersäsongerna hade följande teman. Brödernas upptåg i julkalendrarna gavs ut på kassettband, och olika sketcher samlades på cd-skivor. Utöver de officiella skiv- och kassettutgåvorna gjorde många lyssnare egna inspelningar från radio som sedan blev hårdvaluta eftersom dessa hela shower inte fanns tillgängliga på annat sätt. Med årens gång har banden spelats sönder, eller förlorats. Under 2015 har, med brödernas tillåtelse, programmen överförts till digitala format och är till stor del tillgängligt på internet. 1986 – Thure och Göte har öppnat en detektivbyrå. Åge Bengtssens kundvagn har försvunnit. Och tomten är borta. Kan det finnas något samband. 1987 – Thure och Göte har byggt om sin detektivbyrå till ett gatukök. Men det smyger mystiska män runt i faggorna. Vad kan de vara ute efter. 1989 – Thure och Göte har köpt en buss och ordnar en resa till Veberöd för att bada gyttjebad, men hamnar lite fel. 1991 – Thure och Göte har pyntat om Åge Bengtssens lanthandel inför julen. Julkalender för 1986, 1987, 1989, 1991. Bröderna Lagerståhls andra första CD. Bröderna Lagerståhls Första Cd. Bröderna Lagerståhls Tösaplatta. Bröderna Lagerståhls Ljudeffekter.


Sturup