Spelguider

Synnerligen intressant om Spelguider


Spelguide

En spelguide (eller strategiguide) är en sorts instruktionsbok som beskriver ledtrådar och lösningar till datorspel. En spelguide är snarlik en så kallad walkthrough, men de är inte synonymer. Spelguider trycks ofta i form av en bok, som artiklar till datorspelstidningar eller som e-böcker. Spelguider är antingen officiella (vilket innebär att de antingen skrivs av eller godkänns av speldistributörerna själva) eller inofficiella (vilka skrivs utan någon som helst inblandning av speldistributörerna). En spelguide innehåller vanligtvis följande element. Beskrivningar över spelets gameplay innehållandes rörelser som inte alltid finns med i instruktionsböckerna som medföljer spelet. Kartor över spelvärlden och markeringar var viktiga saker finns att hitta. Förklaringar till pussel i spelet. Beskrivningar över spelets fiender och bossar. Checklistor över spelets saker. Fusk till spelet (det är dock ovanligt att dessa beskrivs i officiella spelguider). Tips att tänka på vid multiplayerspel.

Nintendobiblioteket

Nintendobiblioteket var en serie svenskspråkiga spelguider, som hade en planerad utgivningsfrekvens av fyra nummer per år, utgivna av förlaget Atlantic. Spelguiderna var producerade i samarbete med Tokuma Shoten Publishing Co., Ltd och Nintendo of America, Inc. och gavs ut 1991–1994. Nintendobiblioteket trycktes antingen i Ungern eller i Finland. Totalt utkom fem nummer av Nintendobiblioteket. Nintendobiblioteket 1: Super Mario Bros. 3 (1991). Nintendobiblioteket 2: Super Mario World (1993). Nintendobiblioteket 3: NES-spelatlas (1993). Nintendobiblioteket 4: The Legend of Zelda: A Link to the Past (1993). Nintendobiblioteket 5: Super NES-spelatlas (1994).

Gamersgate

Gamersgate (stiliseras GamersGate) är en svensk nätbutik för spelguider och datorspel för Windows, Mac och Linux. Företaget grundades som en del av datorspelsutvecklaren Paradox Interactive, och kom senare att bli ett eget företag. Theodore Bergqvist är vd sedan starten.

MissingNo.

MissingNo. (japanska: けつばん, Hepburn: Ketsuban?) är en icke-officiell typ av Pokémon som finns med i datorspelen Pokémon Red, Blue och Yellow, där den är en av över 60 stycken så kallade glitch-Pokémon som förekommer i dessa spel. MissingNo., vars namn står för "Missing Number", existerar som hjälp för Game Freaks programmerare vid undantagshantering och återfinns när spelen försöker få tillgång till data för icke-existerande Pokémon, spelen var från början utvecklade för 190 Pokémon, men endast 151 av dessa kom med i de slutgiltiga versionerna. MissingNo. är oftast formad som ett vanställt och bakvänt "L" eller ett "d" och återfinns i spelarens Pokédex under numret 000. Den är av typerna Bird och Normal, är drygt tre meter lång, väger knappt 1 600 kilogram och har tre attacker. MissingNo. dokumenterades först av Nintendo i Nintendo Power i maj 1999. Efter att en spelare stridit mot den kan temporära grafikglitchar förekomma, vilket gjorde att Nintendo avrådde alla försök att strida mot MissingNo. Trots Nintendos officiella varning, beskrevs tillvägagångssättet för att strida mot MissingNo. i flera speltidskrifter och spelguider. IGN har uppmärksammat MissingNo. som ett av de tio mest framstående påskäggen i datorspel. Fans av spelen har försökt göra MissingNo. till en del av Pokémons kanon, främst genom fanart och fanfiction, och dess påverkan på spelare har även varit föremål för flera sociologiska studier. Pokémon började som två datorspel, Pocket Monsters: Red och Green (ポケットモンスター 赤・緑), till Game Boy. Dessa spel är utvecklade av Game Freak, utgivna av Nintendo och släpptes först i Japan den 27 februari 1996. I spelen antar spelaren rollen som en nybliven Pokémontränare, vars uppgift är att fånga och träna vilda varelser som kallas för Pokémon, namnet är ett teleskopord skapat av orden "Pocket" och "Monster". Spelaren använder sig sedan av varelsernas egenskaper för att i strid möta och besegra andra tränares Pokémon. Några av dessa egenskaper kan även göra det möjligt för spelaren att navigera spelvärlden på nya sätt, såsom att surfa över vattendrag eller flyga till tidigare onåbara platser. Nintendo dokumenterade först glitch-Pokémon MissingNo.:s uppkomst i Nintendo Power i maj 1999 och gick då ut med en varning om att även om spelaren inte ens försökte fånga MissingNo. kunde all kontakt med den radera spelarens sparfil eller störa spelets grafik. MissingNo. påträffas oftast genom att använda sig av den så kallade Old Man-tricket, som aktiveras när spelaren tar sig till Viridian City och talar med spelfiguren Old Man. Efter att han har demonstrerat hur Pokémon fångas flyger spelaren till Cinnabar Island och där används förmågan Surf för att surfa upp och ned på den östra kusten av ön, utan att lämna kustlinjen, tills det att MissingNo. påträffas. Nintendo har även sagt att MissingNo. kan påträffas för spelare som utför det så kallade Fight Safari Zone Pokémon-tricket. Anledningen till att MissingNo. kan påträffas i spelen beror på tre orsaker. Den första är beroende av spelens slumpmässiga stridssystem, där spelaren själv inte alltid kan påverka när eller var en Pokémonstrid ska äga rum. Varje område i spelen tilldelar ett värde till olika Pokémon i en buffert, varifrån spelen sedan hämtar dessa värden för att bestämma vilken vild Pokémon som spelaren ska möta i nästa strid. Dock är områdena runt de östra kustlinjerna vid både Cinnabar och Seafoam Island inte tilldelade några värden i denna buffert utan istället hämtas de värden som fanns i området spelaren senast befann sig. Städerna i spelen har inga områden där vilda Pokémon kan påträffas och på grund av detta uppdateras inte datan när spelaren tar sig till en stad, samma princip gäller när spelaren flyger från en stad till en annan.