Bilsalonger

Synnerligen intressant om Bilsalonger


Bilutställning

En bilutställning, bilmässa eller bilsalong är en förevisning för allmänheten av bilar och relaterade föremål. De utställda bilarna kan vara nya bilmodeller, konceptbilar, tävlingsbilar eller äldre modeller (ofta veteranbilar). Utställarna kan vara biltillverkare, andra företag inom branschen eller privatpersoner.

Volkswagens historia under 2000-talet

På bilsalongen i Detroit i januari presenterades konceptbilen Volkswagen Microbus. Den har ett tydligt släktskap med "Samba"-bussen från 50-talet. Bilen utvecklades vid designcentret Simi Valley i USA. Den 23 november beslutades att Bernd Pischetsrieder övertar styrelseansvaret efter Ferdinand Piëch. På samma möte beslutades att företaget ska delas i tre olika märkesgrupper från april 2002. Den 1 januari övertog Volkswagen AG de 50% av aktierna som Scania hade ägt i Svenska Volkswagen AB. Ny chef på översta våningen trädde in den 18 april. Bernd Pischetsrieder som har varit toppchef hos BMW, och varit med i högsta ledningen av Volkswagenkoncernen de sista 2 åren. Beslutet, som fattades i november 2001, innebar att koncernen delades upp i tre märkesgupper. Chef för alla tre grupperna blev Bernd Pischetsrieder. Chef: Bernd Pischetsrieder. I maj kom Volkswagen Phaeton på marknaden, förlagan till den bilen visades på bilsalongen i Frankfurt 1999. Detta var toppmodellen från Volkswagen med framflyttade gränser när det gällde teknik och ingenjörskonst. Bilen produceras i den nya fabriken i Dresden (se 1999). En ny generation av Volkswagen Polo, typ IV, kom ut på marknaden. Hösten 2002 blev Volkswagens hetaste på många år, från Lupo 1,4 till Phaeton W12. Uppgraderad Golf GTI med ny motor på 180 hk. Ny Golf R32 med 241 hk. Nya FSI motorer till Polo och Golf. Golf Variant BiFuel är en nyhet. BiFuel innebär att bilen kan använda två olika bränslen, bensin eller gas. Bilen är försedd med två kolfiberförstärkta bränsletankar, som är placerade på reservhjulets plats. De rymmer 77 liter och inkräktar lite på bagageutrymmet. Med ett reglage på instrumentpanelen kopplar man över från den ena till den andra tanken. Motoreffekten påverkas i liten grad, vid bensindrift har motorn 115 hk och vid gasdrift 102 hk. Maximal räckvidd är ca 900 km. Ett kontrakt undertecknades med DaimlerChrysler om att gemensamt utveckla Volkswagen LT/Mercedes Sprinter till en modell för presentation år 2006. I januari presenterades en ny Golf med namnet Volkswagen Golf R 32. Den snabbaste och dyraste (32 000 €) av alla Golfar som tillverkats, med en V6-motor på 3,2 liter och med en effekt på 241 hk. Volkswagen och DaimlerChrysler har undertecknat ett samarbetsavtal om leverans av 120 000 dieselmotorer per år. Det gäller VW:s 2,0 TDI motor med 4 ventiler per cylinder och en effekt på 136 hk/100 kW. Första leverans kommer att ske 2005 - avtalet löper till 2013. Motorerna är avsedda att användas av bilar av märket Chrysler och i kommande modeller av DaimlerChryslers partner Mitsubishi Motors. Modellerna kommer att saluföras bara i Europa. I februari kom Volkswagen Beetle Cabriolet ut på marknaden. Den första april övertog Murat Günak chefsstolen som chef för designergruppen Volkswagen - VW, Škoda, Bentley och Bugatti. Han tog över efter Hartmuth Warkuss. På designavdelningen i Wolfsburg är det 220 personer som arbetar med design. På världsbasis arbetar tillsammans 750 designer och andra specialister med detta. Designavdelningar finns i USA, Brasilien, Mexiko, Kina och Spanien. I maj 2003 kom Volkswagen Touran ut, en s.k MPV-bil. Bilen kan fås med fem eller sju säten. Den är tillverkad på samma plattform som Golf typ V. Det kom ut en helt ny transporterserie i juni. Volkswagen Transporter, Volkswagen Caravelle och Volkswagen Multivan, typ V. Den 30 juli producerades den sista "Bubblan" i Mexiko med "chassinummer" 21 529 464, (det är egentligen inte riktigt sant, chassinummer börjar på 0 vart år). Bubbla/Folkis-epoken gick i graven. På den internationella bilutställningen i Frankfurt am Main visades en ny sportbil upp - Concept R - en tvåsistig sportbil med V-6 motor på 265 hk placerad framför bakaxeln. Den 23-miljonte Golfen var en 1,6 FSI, lackerad röd metallic. Framgångssagan Golf började 1974. Redan år 2002 passerade den Volkswagen Typ 1 som den mest tillverkade VW-modellen. Den 13 september rullade VW Passat nummer 13 miljoner ut från fabriken i Emden.

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT är en supersportbil, tillverkad av den tyska biltillverkaren Porsche mellan 2003 och 2006. I slutet av 1990-talet hade Porsche tävlat i sportvagnsracing med 911 GT1-modellen, som bland annat vunnit Le Mans 24-timmars 1998. Därefter planerade Porsche att ta fram en helt ny sportvagnsprototyp, men företagsledningen valde att satsa resurserna på SUV:en Porsche Cayenne istället. Le Mans Prototypen återuppstod som superbilen Carrera GT, som visades i konceptform på bilsalongen i Paris år 2000. Den färdiga bilen presenterades på Internationella bilsalongen i Genève 2003. Chassit bestod av en sittbrunn i kolfiber, med en hjälpram i samma material som bar upp motorn och bakre hjulupphängningen. Även karossen byggdes i lätta kompositmaterial och hade avtagbart targatak. Baktill fanns en spoiler som justerades efter hastigheten för att öka marktrycket. Hjulupphängningen hade horisontellt liggande skruvfjädrar och stötdämpare som överförde fjädringsrörelsen till tvärlänkarna vid hjulen via stötstänger. Motorn var en V10:a med den ovanliga vinkeln 68° mellan cylinderbankarna och torrsumpsmörjning. Växellådan var en traditionell sexväxlad manuell låda, vid en tid då många konkurrenter gått över till robotiserade halvautomatiska växellådor. Växelspaksknoppen bestod av en svarvad träknopp, precis som på den Le Mans-vinnande 917-modellen.

Škoda Superb

Škoda Superb är en större bilmodell från Škoda Auto som presenterades på Frankfurtmässan 2001. Namnet Superb togs från en storbil från förr. Första och andra generationen av Superb bygger på en 10 cm förlängd version av Volkswagen Passat, som tillverkades i Kina. Modellen har också använts som statslimousin i Tjeckien. Den tredje generationen av Superb presenterades 2015 och baseras på MQB-plattformen. Superb lanserades i Sverige under våren 2002 och modellen baseras på Volkswagens plattform B5 PL45+. Škoda Superb klarade fyra stjärnor i Euro NCAPs krocktest, men fick dåligt betyg avseende fotgängarskydd. 2005 infördes fällbart ryggstöd till baksätet vilket gav ett mer flexibelt lastutrymme med möjlighet till lång last. Första generationen finns bara tillgänglig som sedan. Superb fick en ansiktslyftning år 2006. Förändringarna omfattade kylargallret, strålkastarna samt att lampan för körriktningsvisaren flyttades från karossen till sidospegeln. Motorerna, som finns både som bensin och diesel, är av samma typ som används i modeller från Volkswagen. På Genèvesalongen mars 2008 visades den andra generationen Superb, som är baserad på Octavia, men förlängd för att få bättre innerutrymmen. En finess är bakluckan som kan öppnas som på en sedan men med ett knapptryck förvandlas bilen till halvkombi med stort lastutrymme. Bilen har tvärställd motor och rymligare innerutrymmen än föregångaren. Bilen finns med flera motoralternativ, varav det minsta är 1,4 TSI, på 125 hk. Det finns också en större 1,8 liters bensinmotor på 160 hk och till att börja med en diesel på 140 hk. Bilen erbjuds även med fyrhjulsdrift och DSG-växellåda. Škoda Superb har fått fem stjärnor i Euro-NCAPs krocktest. I september 2009 visades kombiversionen av Škoda Superb. Designen påminner om Octavia. Även kombimodellen finns med fyrhjulsdrift och till vissa motorer även DSG-växellåda. Motorprogrammet följer sedanen. Superb i tredje generationen visades upp vid den internationella bilsalongen i Genève i februari 2015. Nya Superb är större än föregångaren. Superb fick fem stjärnor i Euro NCAPs krocktest.

Bugatti Type 41

Bugatti Type 41 "Royale" är en lyxbil, tillverkad av den franska biltillverkaren Bugatti mellan 1927 och 1933. Vid mitten av tjugotalet byggde Bugatti världens mest framgångsrika tävlingsvagnar. Nästa projekt var att bygga världens bästa bil. Ettore Bugatti planerade att bygga 25 bilar, avsedda för världens kungligheter (därav namnet Royale). Type 41 byggdes efter samma principer som övriga samtida Bugatti-bilar, men dimensionerna var så mycket större. Motorn var en rak åtta med tre ventiler per cylinder och med en överliggande kamaxel i ett fast cylinderhuvud. Prototypen hade en slagvolym på närmare 15 liter, men produktionsvagnarna fick nöja sig med något mindre sanslösa 12,8 liter. Bilen hade transaxel. Motorns enorma vridmoment gjorde att det bara behövdes tre växlar: en startväxel, en direktväxel och en överväxel för snabb landsvägskörning. Toppfarten överskred med lätthet 160 km/tim, detta vid en tidpunkt då kvaliteten på världens vägnät sällan tillät ens halva den hastigheten. Den stela framaxeln var upphängd i längsgående bladfjädrar, som på sedvanligt Bugatti-vis gick rakt igenom axeln. Baktill fanns dubbla uppsättningar kantileverfjädrar: en uppsättning bar upp bilens egen vikt, den andra började jobba först när bilen lastades med passagerare och deras bagage. Bilen hade gjutna aluminiumfälgar med 36 tum höga däck. Bugatti byggde inte fler än sex vagnar. Av dessa lyckades man bara sälja tre, ingen av den till någon kunglig person. De övriga tre användes av familjen Bugatti själva fram till femtiotalet. En av anledningarna till modellens misslyckande var det hiskeliga priset: i Storbritannien begärdes 5 250 pund för en bil, samtidigt som en Rolls-Royce Phantom II kostade 1 900 pund. Dessutom gjorde den stora depressionen det ytterst kontroversiellt att skryta med sin rikedom genom att åka runt i något så extravagant som en Royale. Men man drog nytta av projektet ändå. Motorn kom till användning för att driva rälsbussar som Bugatti byggde för den franska järnvägen. En sjunde bil byggdes av Musée National de l'Automobile de Mulhouse med hjälp av motorn från en rälsbuss och överblivna chassidelar från Bugattifabriken. Karossen är en replika av Jean Bugattis roadster till Esders bil. Chassinummer 41.100: "Coupé Napoléon". Detta var den första bil som byggdes och användes i marknadsföringen mot potentiella kunder. Bilen avverkade fyra olika karosser i rask takt, innan den 1932 fick sin nuvarande Coupé de Ville-kaross av Jean Bugatti. Bilen blev kvar i familjen Bugattis ägo och finns idag på Musée National de l'Automobile de Mulhouse. Chassinummer 41.111: Bilen levererades 1932 till fransmannen Armand Esders med en roadster-kaross av Jean Bugatti. 1939 fick bilen sin nuvarande Coupé de Ville-kaross av Henri Binder. Bilen tillhör sedan 1999 Bugattis nya ägare Volkswagen AG. Chassinummer 41.121: Bilen levererades 1931 till Josef Fuchs frånürnberg och försågs med en cabriolet-kaross av tyska Ludwig Weinberger. Den finns sedan 1958 på Henry Ford Museum i Dearborn. Chassinummer 41.131: Bilen levererades 1933 till britten Cuthbert Foster och försågs med en limousine-kaross av Park Ward. Den finns sedan 1966 på Musée National de l'Automobile de Mulhouse. Chassinummer 41.141: Bilen försågs 1931 med en coupé-kaross av Carrosserie Kellner i Paris och visades upp på bilsalongen i London året därpå. Bilen såldes aldrig utan blev kvar i familjen Bugattis ägo. Detta var länge världens dyraste bil, då den 1987 såldes av auktionsfirman Christie's för 8,7 miljoner US-dollar, det högsta pris som dittills betalats för en enskild bil. Idag tillhör den Bugattis nya ägare Volkswagen AG. Chassinummer 41.150: "Berline de Voyage". Bilen försågs redan 1929 med en landaulet-kaross av Bugattis egen konstruktion. Även denna bil blev kvar i familjen Bugattis ägo och tillhör idag en privat samlare i Sydkorea.

Mobility Sweden

Mobility Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Organisationen bildades 1941 och har cirka 40 medlemmar som tillsammans står för 97 procent av nybilsförsäljningen i Sverige. Mobility Sweden hette tidigare för BIL Sweden och dessförinnan Bilindustriföreningen och drev vart fjärde år mässan Stockholms Bilsalong sedan premiären 1991. Vd sedan 2018 är Mattias Bergman.

Citroën DS

Citroën DS är en personbil som producerades av den franska biltillverkaren Citroën mellan 1955 och 1975. På franska uttalas "DS" som déesse [IPA: de ɛs], det vill säga gudinna. I Sverige kallades bilen ofta för paddan på grund av sin likhet med groddjuret. DS-modellen rönte stor uppmärksamhet när den presenterades på Bilsalongen i Paris 1955 och fick en lång lista över väntande kunder – 12 000 kontrakt skrevs redan under första dagen. Då salongen stängde efter 10 dagar hade 80 000 kontrakt skrivits, vilket var ett rekord som stod sig länge. DS var extremt modern för sin tid, både tekniskt och designmässigt. År 1963 respektive 1968 förnyades fronten utvändigt med bland annat bättre aerodynamik. År 1968 kom de svängande fjärrljusen. Under 1966 försvann fälgarna med centrummutter och nya motorer ersatte de gamla. År 1957 kom ID, en betydligt förenklad DS som bara hade fjädringen som var gashydraulisk medan DS använde hydrauliksystemet för att även kontrollera styrning, koppling och växling. År 1963 kom även en manuell växellåda som tillval till DS. Bilen fanns även i kombiversionerna Break och Familiale. Familiale hade 3 stolsrader medan Break hade 2 stolsrader och 2 fällbara säten i bakluckan där passagerarna satt omlott tvärs färdriktningen. Det fanns också en modell Prestige som hade mellanruta. Dessutom tillverkades många specialmodeller som ambulanser och cabrioleter, de senare ofta signerade karossmakaren Henri Chapron. Citroën DS-modellerna har i många kretsar uppnått kultstatus och än i dag kan en välhållen "padda" väcka stor uppmärksamhet. Fjädringen består av sfäriska gasklockor fyllda med kvävgas. Komprimering av denna gas medelst till hjulupphängningen anslutna hydraulcylindrar och länkstag ger själva fjädringsrörelsen. Bilens spårvidd är olika mellan fram och bakaxel med 15 cm större spårvidd fram. Detta innebär att bilen gör fyra spår i nysnö. I bilens originalutrustning saknas domkraft. Vid hjulbyte använder man bilens hydraulsystem för att lyfta det punkterade hjulet. För att kunna ta loss bakhjulet måste man demontera bakskärmen (på sedanmodellerna), men detta är lätt gjort, eftersom skärmen endast sitter fast med en mutter i samma dimension som hjulmuttrarna. I nödfall går bilen att köra med endast ett bakhjul. Detta görs genom att ställa hydraulsystemet i högsta läget, varvid hjulupphängningen blir stel och bilen balanserar på båda framhjulen och det kvarvarande bakhjulet. Bakaxeln saknar nästan helt bromsverkan då bilen är olastad, eftersom en bromsvåg känner av lastens tyngd och fördelar bromskraften. Vid högre lastvikt blev bromsverkan på bakhjulen större. Framhjulens bromskivor sitter monterade på drivaxlarna alldeles invid växellådan. Dessa bromsskivor är ovanligt stora, likaså bromsoken. Patentet på fjädringssystemet har köpts av andra biltillverkare, däribland Mercedes-Benz till deras toppmodell 450 SEL 6.9 från 1975 till 1980, samt som tillval till efterföljaren 500-560sel. Systemet såldes till Rolls-Royce som alternativ och komplement till vanliga spiralfjädrar. På många modeller av Mercedes och BMW används systemet som nivåreglering på bakvagnen - och dessa bilar har alltså både spiral- och gasvätskefjädring samtidigt. Ingen av dessa har dock samma komfort som en Citroën. Konstruktionen är inalles rätt så komplicerad och en förbryllad bilmekaniker med erfarenhet av många bilmärkan lär ha menat att Citroëns tekniker har konstruerat lösningar på tekniska problem som knappast existerar. 1955: Citroën DS19 visades första gången på bilsalongen i Paris den 5 oktober 1955. Bilen hade en 1,9 liters motor på 75 hk. 1956: Manuell höjdinställning av den gashydrauliska fjädringen via en spak under instrumentbrädan infördes. Markfrigången kunde därigenom varieras mellan 9 och 28 cm. 1959: Den lyxiga Prestige-modellen med bland annat mellanruta och läderklädsel introducerades. 1960: Bilen fick nya, längre bakskärmar och luftutsläpp på framskärmarna.


Bilsalonger