Stadsjeep

Synnerligen intressant om Stadsjeep


Stadsjeep

Stadsjeep (även kallat SUV efter engelska sport utility vehicle) är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett fem dörrars kombikarosseri, fem eller sju sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor. Suvmodeller som är baserade på pickuper eller terrängbilar är ofta rambyggda. Däremot brukar modeller som är konstruerade som suvar från grunden, och i princip är större och förstärkta personbilar, ha självbärande kaross. En av de första terrängbilarna för civilt bruk var Jeep som 1946 tillverkade den passagerarvänliga Willys Jeep Station Wagon vilken kom att bli den första masstillverkade terrängbilen avsedd för passagerare och civilt bruk. Över 300 000 bilar tillverkades och den blev mycket populär, främst i förorterna. I Europa fångades trenden upp och Land Rovers Range Rover, som uppstod i slutet av 1960-talet fortsatte att kombinera personbilskomfort med framkomligheten hos märkets terrängfordon. Till en början var suvarna framförallt populära på landsbygden där deras mångsidighet kunde komma till sin rätt, men sedan 1990-talet har typen blivit allt populärare hos köpstarka stadsbor, framförallt i Nordamerika, varpå marknaden och utbudet växt kraftigt. I Sverige använde 1981 Philipson ordet "stadsjeep" i sin reklam för bilen Talbot Matra Rancho. Stadsjeeparna har orsakat en hel del debatt på grund av sin höjd och höga vikt som får svåra konsekvenser vid en kollision med vanliga personbilar eller oskyddade trafikanter. För föraren och passagerarna i stadsjeepen erbjuder den högre höjden och större vikten en ökad säkerhet i händelse av kollision med mindre bilar, däremot innebär den högre tyngdpunkten en ökad risk för att fordonet välter i samband med kraftiga undanmanövrer eller en singelolycka. En annan nackdel är den högre bränsleförbrukningen samt det högre koldioxidutsläppet. De starka reaktionerna på miljöpåverkan och trafiksäkerhet har fått flera av biltillverkarna att ta fram modeller som är mera lämpade för stadsmiljö. Dessa bilar benämns ofta CUV (crossover utility vehicles), till exempel Honda CR-V). Olika varianter på suvtemat har också dykt upp, till exempel kompaktsuv och crossoversuv (till exempel Volvo XC70) som är mindre, lättare och delar mer teknik med vanliga personbilar. Dessa omnämns numera ofta som cuv (crossover utility vehicle) istället för suv. En cuv har ofta bättre bränsleekonomi än den större suven, men fortfarande normals sämre än en kombibil med liknande motorkarakteristika och lastutrymme. Enligt Euro NCAP är skaderisken för en eventuellt påkörd fotgängare på liknande nivå som för traditionella familjebilar. Det för stadsjeeparna så typiska reservhjulet bak på bilen är oftast borta och för det mesta är den högre förarplaceringen och den högre markfrigången de enda synbara skillnaderna jämfört med vanliga personbilar. Asfaltsdjungelns indianer.

Asfaltsdjungelns indianer

Asfaltsdjungelns indianer var en aktivistgrupp som vid ett antal tillfällen med början i juli 2007 gjorde däck på stadsjeepar obrukbara genom att med hjälp av däckventilen släppa ut luften ur dem. Det skedde i Stockholm, Göteborg, Malmö och en rad andra svenska städer. På bilarnas vindrutor lämnade man även ett meddelande med texten Din stadsjeep dödar. Syfted med aktionerna var att uppmärksamma stadsjeepars höga bränsleförbrukning och därmed höga koldioxidutsläpp i Jordens atmosfär. Rörelsens medlemmar ansåg att stadsjeepägare inte har rätt till att åka omkring i sin stadsjeep på andra människors bekostnad. En av de första aktionerna som rapporterades i media genomfördes den 26 juli 2007 i Stockholm. Aftonbladet rapporterade att kniv då användes för att skära sönder däck snarare än att bara släppa ut luften. En kvinna i 30-årsåldern greps i tunnelbanestationen Rådmansgatan. Hon misstänktes för skadegörelse, misshandel och brott mot knivlagen.. Den första aktionen som gruppen själva rapporterade om genomfördes under natten till 14 juli 2007. Den 10 december 2007 deklarerade gruppen i en artikel i Aftonbladet att de utlyser en "vapenvila" och tills vidare upphör med sina aktioner. Natten till den 7 november 2007 genomförde Asfaltjunglens indianere på Nørrebro i Köpenhamn organisationens första pysning av stadsjeepsdäck i Danmark och under mars 2008 har aktivister som tros ha en koppling till Asfaltsdjungelns indianer genomfört liknande aktioner i Edinburgh, Skottland.

Honda CR-V

Honda CR-V är en japansk bil, utformad efter Honda Civic och kom till då en mindre stadsjeep efterfrågades från Honda. Honda CR-V började produceras 1997 och har sedan dess kommit i fyra generationer. Bilen finns både med två- (2wd) och fyrhjulsdrift (4wd). 1997 kom den första generationen som delade bottenplatta med Honda Civic. Den andra generationen av Honda CR-V kom i helt ny version 2002. 2005 fick denna modell en lättare ansiktslyftning med nya inre material och vita blinkersglas bak, dubbla reflektorer i strålkastarna, ESP, bättre ABS-bromsar, 16" hjul, ny dieselmotor på 150 hk med mera. I Sverige är modellen en av företagets mest sålda. 2007 introducerades en ny generation av CR-V där dieselmotorn fick partikelfilter och en rad nya lösningar. 2010 kom en ansiktslyftning på versionen från 2007, med möjlighet till en ny 2.2l (i-DTEC) dieselmotor som hämtades från Accord och gav tio extra hästkrafter och möjligheten att ha automatlåda tillsammans med diesel introducerades. Man införde även smärre förändringar av karossen, bättre ljuddämpning och infällbar/hopfällbar tändningsnyckel. Nordamerikanska versionen: 2011 På Los Angeles bilsalong visades nästa generation Honda CR-V upp för första gången i produktionsfärdigt skick för den amerikanska marknaden och rullades ut i bilhallarna under senhösten samma år som modellår 2012. Europa skulle dock få vänta ytterligare ett år på lansering. Europeiska versionen: 2012 På bilsalongen i Genève i början på året visades den europeiska versionen av Honda CR-V upp i konceptform och modellen var i stort sett identisk med den redan lanserade amerikanska versionen. I juli samma år visades den produktionsfärdiga modellen upp som modellår 2013 och svensk premiär skedde i november samma år. Den fjärde generationen är en helt ny modell men har ärvt mycket från den tredje generationen. Drivlinorna är samma men motorerna har fått en översyn och är nu något snålare. Den femstegade automatlådan är kvar även i denna versionen och likaså 4wd-systemet, Hondas RealTime 4wd, men har nu fått elektriska pumpar istället för hydrauliska. Detta gör att inkopplingstiden har blivit något snabbare än förut. Bilens mått och utrymmen i stort sett identiska som den tredje generationen. Den uppskattade lösningen med 15cm flyttbart/framdragningsbart baksäte i den tredje generationen har tyvärr inte följt med över till den fjärde, ej heller den flexibla bakryggstöds-delningen 40/20/40, som nu i stället är 60/40. Interiört har den fått mer av premiumkänsla i avseende materialval men tunnelen mellan förare och passagerare fram är borta, så att passage ej kan ske.

Rover

Rover var ett brittiskt bilmärke, vars namnrättigheter sedan år 2008 ägs av Tata Motors. För närvarande produceras inga bilar under namnet Rover. Rovers tidigare modellprogram utgör istället basen för de kinesiska bilmärkena Roewe och MG vilka tillverkas av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). Det första fordon som bar namnet Rover (strövare, vandrare) var en trehjulig cykel som lanserades 1883 av den framgångsrika cykeltillverkaren Starley och Sutton Co i Coventry, England. 1885 kom Rover Safety Bicycle, som ofta räknas som den första moderna cykeln. Cykeln kom att bli så framgångsrik att ordet "rover" överfördes till både polska och vitryska som ordet för cykel. Kring sekelskiftet bytte företaget namn till Rover Cycle Co, och 1901 presenterade man sin första bilmodell, den tvåsitsiga Rover Eight. Tillverkningen av cyklar och motorcyklar upphörde 1925 och företaget inriktade sig nu på att producera exklusiva mellanklassbilar. Rover hade gyllene år under efterkrigsboomen, inte minst eftersom man utöver sina eleganta sedanbilar också sålde stora volymer av terrängbilen Land Rover. 1963 lanserades Rover P6 som blev vald till Årets bil i Europa 1964. Efter att man 1967 blev en del av British Leyland Motor Corporation rönte man nya framgångar med den exklusiva stadsjeepen Range Rover. Under 1970-talet fick den brittiska bilindustrin allvarliga problem, och British Leyland nationaliserades 1975. 1979 inledde man ett omfattande samarbete med Honda, och under namnet Austin Rover Group satsade man på att bygga billiga mellanklassbilar för gemene man. En rad modeller samutvecklades med Honda, och sakta men säkert började man återfå den image av kvalitet och exklusivitet som man tidigare haft. 1988 blev Rover åter privatägt när det förvärvades av British Aerospace. BMW köpte företaget 1994 som ett led i att expandera koncernen. Rover blev känt som en stor förlustaffär ("den engelska patienten") för BMW som sålde vidare företaget 2000 efter att ha investerat betydande belopp bland annat i utvecklingen av modellprogrammet Rover 25-45-75. Anledningen till problemen torde vara att British Aerospace inte investerade tillräckligt i produktutveckling, vilket innebar att Rover vid BMW:s övertagande stod med ett föråldrat modellprogram och vikande försäljningssiffror. Rover ingick från och med 2000 tillsammans med MG i MG Rover Group som ägdes av en grupp amerikanska investerare (Phoenix Venture Holdings). BMW behöll märket Mini och sålde märket Land Rover till Ford. Under BMW-tiden etablerades Rover via BMW:s återförsäljare på den svenska marknaden men fick sedan ett betydligt glesare återförsäljarnät. Företaget satsade istället på den brittiska hemmamarknaden. MG Rover Group gick i konkurs 2005 på grund av för låga produktionsvolymer och otillräckliga satsningar på produktutveckling. Företaget var den sista oberoende brittiska biltillverkaren. Den intellektuella äganderätten till en del av Rover-modellerna köptes av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) som i det längsta förde samtal om köp av hela företaget. Ford utnyttjade dock sin förköpsrätt för Rover-namnet, så de numera Kina-tillverkade bilarna kom istället att säljas under namnet Roewe (som betyder "heder och prestige" på kinesiska). Parallellt med detta fortsatte den likaledes kinesiska Nanjing Automobile Group - som köpt ut namnet MG ur konkursboet - att producera snarlika bilar under namnet MG. Under 2007 kom således den gamla modellen Rover 75 att produceras både som Roewe 750 av SAIC och som MG 7 av Nanjing Auto. I december 2007 meddelades att SAIC och Nanjing Auto skulle fusioneras, vilket innebär att större delen av MG Rover Group sedan år 2008 åter hamnat under samma ägare - denna gång den kinesiska staten. I samband med biltillverkaren Tata Motors uppköp av bilmärkena Jaguar och Land Rover från Ford år 2008 fick detta indiska företag även dessutom överta varumärket Rover. Rover 800 (Sterling i USA).

Bil

Bil är ett motorfordon som är försett med åtminstone tre hjul, och som inte är en mopedbil, en jordbruksmaskin eller ett stridsfordon. Bilar delas in i personbilar (vilket ordet "bil" vanligtvis syftar på), lastbilar och bussar. Från början användes benämningen automobil, från grekiskans αὐτός, autós, "själv" och latinets móbilis, "rörlig". Förkortningen "bil" skapades i den danska tidningen Politiken, 1902. 2010 uppskattades att antalet bilar hade ökat till över 1 miljard fordon, upp från 500 miljoner 1986. Siffrorna ökar snabbt, särskilt i Kina, Indien och andra nya industriländer. Bilens ursprung går att spåra i de självgående vagnar drivna med ångmotorer som konstruerades först av fransmannen Nicolas-Joseph Cugnot. Denne utvecklade en självgående artillerivagn kallad "Fardier à vapeur" år 1772. År 1801 konstruerades den första vagnen för persontrafik av engelsmannen Richard Trevithick. Under 1800-talets första hälft konstruerades sedan ett antal liknande vagnar i exempelvis Frankrike, England och Sverige. Den första eldrivna vagnen byggdes 1832-1839 av den skotske affärsmannen Robert Anderson. Den första vagnen med förbränningsmotor byggdes av fransk-belgaren Étienne Lenoir år 1862. Den första med bensinmotor kom år 1870 och var konstruerad av tysk-österrikaren Siegfried Marcus men så långt var det ganska experimentellt. Senare byggde även Siegfried Marcus tillsammans med Heinrich Walch den allra första bilen med både förbränningsmotor och egen styranordning. Denna kom att kallas "den första bilen" (1874) och kom att bli den modell som Carl Benz senare baserade sin konstruktion på. Det var först år 1886 som två praktiskt användbara bilar byggdes. Detta år brukar därför i allmänhet räknas som det år, då bilen uppfanns. Oberoende av varandra konstruerade de två tyska ingenjörerna Carl Benz och Gottlieb Daimler varsin bensindriven bil. Daimlers var baserad på en hästdroska där han monterat en motor mitt i vagnen och en styranordning vid framsätet som gick genom golvet ned till framaxeln. I Sverige inköptes den första militära bilen till Kungl Jämtlands fältjägarregemente 1911. De första bilarna var dock alldeles för dyra och underhållskrävande för att de skulle slå igenom som fortskaffningsmedel. Amerikanen Henry Ford gjorde, i och med den masstillverkning på löpande band som 1913 inleddes av T-Forden, bilen till var mans egendom. Successivt har kraven skärpts när det gäller utsläpp av miljö- och hälsofarliga avgaser (emissioner). Moderna bilar är därför försedda med avgasrening. Genom att utnyttja katalysatorer (av trevägs-typ) i avgassystemet, samt reglera bränsleblandningen i motorn så att förbränningen blir optimal (lambda=1) kan halterna av kolväten, kolmonoxid och kväveoxider reduceras avsevärt. Införandet av denna teknik har, jämte övergång till blyfri bensin, inneburit ett stort utvecklingssteg ur miljösynpunkt. De kvarstående problemen är huvudsakligen utsläpp av koldioxid, vid utnyttjande av fossila bränslen och biobränslen, men även kallstartegenskaper (den tid som behövs innan katalysatorn uppnått driftstemperatur och därmed renar avgaserna) samt utsläpp av partiklar och ozon. Genom att utnyttja biobränslen kan nettotillskottet av koldioxid till atmosfären teoretiskt sett bli reducerat. Huruvida biobränslen verkligen ger en minskning av växthusgaser är dock omstritt. Till exempel innebär omvandling av tidigare ej uppodlad mark för att odla biobränslen stora utsläpp av växthusgaser under lång tid. Det är även stor skillnad mellan olika typer av biobränslen. Med katalysatorer, förfinad bränsleinsprutning (med högt tryck) och avancerade styrsystem för sekvensstyrning av bränsleinsprutningen kan emissionerna reduceras. Partikelfilter används för att komma ned till acceptabla nivåer av partikelutsläpp. I Tyskland dör 6000-13000 människor varje år på grund av trafikavgaser som bland annat orsakar astma och infarkter. stadsjeep, även kallad SUV (sport utility vehicle).


Stadsjeep