Flygtaxi

Synnerligen intressant om Flygtaxi


Flygtaxi

Flygtaxi är taxi på väg till eller från flygplats. Termen används i samband med flygresor. Vid många flygtaxiresor sker en samordning, så att passagerare från/till olika adresser får samåka. Flygtaxi är också ett registrerat namn på ett företag, som förmedlar beställningar till lokala taxibolag. Det grundades 1988 av Linjeflyg i samarbete med taxibranschen men ägs numera av Svetax Invest AB.

Norrköping-Kungsängens flygplats

Norrköping-Kungsängens flygplats (IATA: NRK, ICAO: ESSP) är en internationell flygplats 3 kilometer öster om centrala Norrköping i Östergötland. Driftbolaget marknadsför flygplatsen som Norrköping Airport. Flygplatsen ligger invid E22 och Söderleden som har förbindelse med E4. Totalt flög och 0115660.och 0115 660 resenärer via flygplatsen under år 2010, vilket är en ökning med 16% jämfört med föregående år och därmed den högsta siffran sedan Norrköpings kommun genom Norrköping Airport AB tog över ägandet av Norrköping-Kungsängens flygplats. Norrköping-Kungsängens flygplats invigdes 9 september 1934 och är Sveriges äldsta civila flygplats som fortfarande är i drift. Det dröjde dock till 1936 innan den började trafikeras av reguljär passagerartrafik. Byggnationen av flygplatsen var till största delen statligt finansierad genom ett nödhjälpsarbete, som var en sysselsättningsåtgärd eftersom anläggandet av landets flygplatser krävde stora schaktningsarbeten och andra enkla men tidskrävande arbetsuppgifter. Det första flygplan som landade på flygplatsen var från nederländska KLM, och det gick nu att flyga till både till Stockholm, Malmö och Köpenhamn. I början av 1940-talet tog Luftfartsverket över driften av flygplatsen, samtidigt som en utbyggnad påbörjades. På 1980-talet gick flygplatsen bra. Många reste i tjänsten till Stockholm. Man hade då inte säkerhetskontroll inrikes, samtidigt som tåg och väg var långsammare då. På 1990-talet byggdes motorvägen färdig och 2001 infördes säkerhetskontroll för flyget och antalet passagerare till Stockholm minskade kraftigt. Den 15 maj 2006 tog Norrköpings kommun över flygplatsen. Åren före kommunens övertagande minskade antalet passagerare kraftigt, men sedan kommunen tog över har man satsat hårt på att utveckla flyget, vilket har resulterat i att flygtrafiken återhämtat sig starkt och flera nya flygbolag har etablerat sig på flygplatsen. Under 2006 etablerade sig det danska flygbolaget Cimber Sterling på flygplatsen, vilket bidrog till att öka antalet resenärer som reser via flygplatsen. I samband med finanskrisen 2009 började bolaget dock att dra ned på antalet avgångar i trafiken till/från Norrköping. Den 23 oktober 2009 kom flyglinjen till München att avvecklas. Anledningen till nedläggningen var att Lufthansa och Cimber Sterling sagt upp sitt codeshare-samarbete. Till sommarsäsongen 2012 genomförde charterarrangören Fritidsresor tillsammans med det danska charterflygbolaget JetTime en strategisk storsatsning på flygplatsen, med tre nya destinationer till Bodrum, Larnaca och Samos samt ett utökat antal platser på befintliga linjer. Tack vare satsningen blir Norrköping-Kungsängens flygplats landets fjärde största i landet på chartertrafik. En kort tid flög Ryanair Norrköping-Alicante. Trots att lokalpressen rapporterade om god beläggning lades linjen snart ner. Den 3 maj 2012 gick Cimber Sterling i konkurs, och samtliga flygningar ställdes in. Flygningarna till Köpenhamn togs över av Skyways från 7 maj till 22 maj, då även Skyways gick i konkurs. Flyglinjen till Köpenhamn med NextJet lades ner i den 28 januari 2013. Flygplatsens reguljärflyg är idag (2020) endast en linje till Visby med mycket gamla traditioner (Linjeflyg och efterföljare) som trafikeras av BRA tre gånger i veckan under sommarsäsongen. Trafiken är dock inställd tills vidare på grund av BRA:s rekonstruktion. På flygplatsen finns även fraktflyg. Det största bolaget är idag Icelandair Cargo som flyger flera gånger om året till New York via Reykjavik på Island. Det finns också annan frakt som anländer till Norrköping-Kungsängens flygplats med jämna mellanrum. På Norrköping-Kungsängens flygplats finns också det lokalt baserade flygföretaget WaltAir Europe AB. Det är ett privatcharterflygbolag som sysslar främst med affärs- och privatresor. Sökfråga på wikidata efter rådata. Källa: Transportstyrelsens flygplatsstatistik. Taxi och flygtaxi (förbokas) finns.

Linköping-Saabs flygplats

Linköping-Saabs flygplats (IATA: LPI, ICAO: ESSL), även kallad Linköping City Airport, är en internationell flygplats centralt belägen i Linköping. Den 1 april 2013 övertog Linköpings kommun den civila driften av flygplatsen, medan Saab äger den övriga flygverksamheten. Flygplatsbolaget Linköping City Airport AB är idag ett helägt dotterbolag till Linköpings Stadshus AB. KLM trafikerar Linköping-Amsterdam, Amsterdam-Schiphols flygplats, tre gånger dagligen med jetflygplan av typerna Embraer 175 och Embraer 190, flygtid 1:45 - 1:50. Under sommarsäsongen (juli - augusti) är trafiken är reducerad till två avgångar per dag. Den 6 oktober 2008 startade Nextjet trafik till Kastrups flygplats efter att Skyways slutat trafikera linjen till Köpenhamn den 16 augusti samma år. Nextjet trafikerade denna sträcka med flygplanstypen SAAB 340. Flyget mellanlandade i Linköping på väg från Örebro flygplats och fortsätte sedan till Köpenhamn, och vice versa på vägen tillbaka, vilket innebár direktflyg till/från Köpenhamn. I februari 2010 ökade Nextjet antalet avgångar på linjen till Köpenhamn, från två till tre dagliga avgångar, undantag helger då det endast fanns en avgång på söndagar. Den 30 mars 2014 började SAS Scandinavian Airlines trafikera Linköping - Köpenhamn för första gången. Linjen flögs då en gång per dag med nya atr 72-600 som man hyrde in från danska Jet Time. I februari 2014 slutade Nextjet trafikera Linköping - Köpenhamn. Sedan 18 januari 2017 trafikerar inte längre SAS Scandinavian Airlines sträckan Linköping - Köpenhamn. Det går inte längre flyg till Arlanda. Linjen fanns i många år men upphörde den 25 oktober 2008 då Skyways slutade trafikera flygplatsen. Den 1 maj 2009 startade Airbaltic flygningar till Riga i Lettland. Flygplanstyperna Boeing 737 och Fokker 50 användes och trafikerade linjen med fyra avgångar i veckan. Under maj 2009 utökade airBaltic sin trafik till och från Linköping genom två linjer till Bergen och Stavanger i Norge, med en respektive tre avgångar i veckan. I slutet av september 2009 upphörde Airbaltic med alla flygningar till/från Linköping. Flygplatsen planerar att förlänga landningsbanan med 600 meter i sydostlig riktning för att minska bullerstörningarna i Linköping. Vidare ska banan breddas till 45 meter som är internationell standard.. I början av juni 2020 stod det klart att Peab fick i uppdrag att av Saab flytta och bredda den befintliga start- och landningsbanan. Byggstart skedde i april 2020 och beräknas vara klart under hösten 2022. Sedan 2015 flyger Czech Airlines till Prag från Linköping under juli och augusti. Linjen trafikeras av ATR 72-500/ATR 72-600. Flygtiden Linköping-Prag är 2:30. Utöver trafikflyg trafikeras Linköping-Saabs flygplats även av allmänflyg, d.v.s. affärs-, privat- och fritidsflyg. I Linköping finns en av landets största flygklubbar, Linköpings flygklubb (LFK), med cirka 350 medlemmar och med en flotta bestående av åtta plan. Östgötaflyg är ett företag helägt av Linköpings Flygklubb som erbjuder flera olika flygtjänster, inklusive reklamflyg, fotoflyg och viltinventering. I juli 2009 blev den första etappen av General Aviation Center färdig. I flygplatsens entréhall finner man restaurangen Skyline, där man kan fika eller äta lunch eller à la carte. Dessutom erbjuds kaffemaskiner och försäljning av varor vid gaterna samt kostnadsfritt wifi. Stadsbuss går regelbundet till och från hållplatser med gångavstånd till terminalen (se Östergötatrafikens tidtabeller). Taxi och flygtaxi (förbokas) finns att tillgå. Hyrbil finns att tillgå (firmor: Europcar och Avis samt Hertz och Sixt). Parkering för egen bil finns att tillgå, korttids- och långtidsparkering (båda är avgiftsbelagda). Laddstationer för elbilar finns på den nedre långtidsparkeringen.

Visby flygplats

Visby flygplats (IATA: VBY, ICAO: ESSV) är en regional och militär flygplats norr om Visby, 3,5 km från centrum och öppnades 1942. Flygplatsområdet delas med F 17 Gotland och för att särskilt referera till enbart civilflygsdelen används ofta namnet Visby Flygstation. Driftbolaget marknadsför flygplatsen vid namnet Visby Airport. 1938 beslutade riksdagen att bygga ett civilt flygfält vid Visby. Visby flygplats invigdes den 27 januari 1942. Det första flygplanet som landade var ABA:s Göteland (en tysk Ju 52). Från och med oktober samma år började tremotoriga Junkerflygplan (Ju52/3) flyga reguljärt. Söder om nuvarande landningsbana ägde starter och landningar rum. Flygtrafiken var till stor del koncentrerad till Stockholm/Bromma, som öppnades 1936. I mars 1958 var utbyggnaden av flygplatsen klar och Luftfartsstyrelsen sänkte flygtaxan till 65 respektive 117 kronor[förklaring behövs]. Sedan invigning 1942 har Försvarsmakten haft verksamhet vid flygfältet, först genom att en basdivision från Östgöta flygflottilj (F 3) lokaliserades till fältet och senare under 1944 var en spaningsgrupp från Södermanlands flygflottilj (F 11) förlagda till fältet samt större delar av Västmanlands flygflottilj (F 1). Efter andra världskrigets slut kom fältet att verka som ett reservfält fram tills 1946 då Bråvalla flygflottilj (F 13) satte upp ett detachement vid flygfältet under namnet F 13 Gotland. I samband med försvarsbeslutet 1992 kom F 13 att avvecklas och detachementet överfördes 1994 till Upplands flygflottilj och fick namnet F 16 Gotland. Vid försvarsbeslutet 2000 kom dock F 16 i Uppsala att avvecklas och detachementet överfördes ytterligare en gång, då till Blekinge flygflottilj och går sedan 2003 under namnet F 17 Gotland. Vid flygfältet är även en avdelning ur Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband (FMTIS), samt delar ur Gotlands regemente (P 18) förlagda. Dessutom finns även Fortifikationsverket Visby där med sin kontor. Sjöfartsverkets helikopterverksamhet har en flygbas för en av landets sju Search and Rescue-helikoptrar. Till Visby flygplats kommer också affärs-, taxi- samt privatflyg. Postflyget mellan Gotland och fastlandet sköts av Amapola. Hemmahörande vid denna flygplats är öns flygklubb, Gotlands Flygklubb, som har varit aktiv här vid flygplatsen allt sedan starten 1939. Klubben har både en motorflygsektion och en segelflygsektion. Här på flygplatsen finns också Gotlands fallskärmsklubb. Båda klubbarna håller till vid den södra änden av flygplatsen. När Gotlands flygår 2008 summerades kunde man konstatera att fler hade valt att flyga 2008 i jämförelse med 2007. Inrikesdestinationer som hade ökat var Stockholm (Bromma/Arlanda/Skavsta), Göteborg, Ängelholm och Sundsvall. Utrikes var det fortfarande Turkiet som låg i topp. Totalt hade Visby flygplats drygt 324 000 passagerare 2008, 2,2% fler än 2007. Som inrikes sommardestination framstår Göteborg som vinnare med en ökning på hela 236% och som utrikes sommardestination dominerade Helsingfors. På chartersidan föredrog gotlänningarna fortfarande Turkiet, 1 061 gotlänningar reste dit, men 2008 års satsning på Grekland visade sig också mycket lyckosam (1 028 gotlänningar reste till Grekland). Intresset för att utveckla Gotlands flygtrafik fortgår. 2009 års flygkarta innehåller hela 15 olika flygresmål direkt från Gotland. I de lokala tidningarna har man kunnat läsa att flygplatsen kanske kommer att byta namn. Förslag som har kommit in är Gotland Airport, Gotlanda och Gotrup. Sökfråga på wikidata efter rådata. Flygbuss: Sommartid trafikerar Flygbussarna en linje mellan flygplatsen, Östercentrum och hamnen. Gotlands kommuns kollektivtrafik trafikerar hållplatsen "Flygplatsvägen" 500 m från flygplatsen på länsväg 149 med landsbygdstrafikens linje 61 och 62. Taxi och Flygtaxi (bokas när flygresan bokas) finns att tillgå. Hyrbil finns att tillgå. Parkering finns för egen bil (avgiftsbelagd).

Höga Kusten Airport

Höga Kusten Airport (IATA: KRF, ICAO: ESNK) är en regional flygplats på Gistgårdsön i Ångermanälven inom Torsåkers församling i Kramfors kommun. I Luftfartsverkets och Transportstyrelsens nomenklatur heter flygplatsen Kramfors−Sollefteå flygplats. Den är belägen mellan Kramfors och Sollefteå i Västernorrlands län, drygt 5 km norr om Nyland. Planer på att bygga en flygplats i Kramforstrakten hade funnits långt innan man påbörjade byggnationen. Denna fördröjning berodde på att staten hade beslutat att inga nya civila statliga flygplatser skulle byggas om man inte kunde uppfylla vissa krav. Kraven var bland annat att transportförsörjningen skulle vara god och den förväntade ekonomiska lönsamheten hög. Ådalens flygplatskommitté hade haft planer på att bygga en större flygplats och lade därför projektet på hyllan när den fick nej till bygglov, detta trots att bygget skulle finansernas av både kommun och försvaret. Samtidigt som detta meddelade försvaret att man måste skära ned på sina investeringar, vilket gjorde det ännu svårare för flygplatskommittén att få bygglov. Kommittén gav dock inte upp och genom kontaktande av olika myndigheter fick man till slut tillstånd att påbörja byggnationen – beslutet kom i juni 1969. Man hittade snabbt Skånska cementgjuteriet som entreprenör och kunde påbörja byggnationen redan i maj 1971. Flygplatsen invigdes 1974. Det har funnits en direktlinje till Stockholm sedan 1984. Innan Kramfors fick sitt Stockholmsflyg bedrevs matarflyg till Sundsvall, och även en linje till Umeå har funnits. Fram till 1997 drevs flygplatsen av Kramfors kommun med stöd av Sollefteå kommun, men 1997 bildades flygplatsbolaget av de båda kommunerna som i dagsläget äger vardera 50 % av flygplatsen. Flygplatsen minskade från cirka 63 000 till 15 000 i passagerarantal mellan år 2000 och 2008, trots att inrikesflyget generellt sett inte minskade.(Enligt Arlandas inrikesstatistik) Mycket av det stora tappet tros bero på lågpriskonkurrens från Sundsvall-Härnösands flygplats (80 km från Kramfors och 110 km från Sollefteå) och Örnsköldsviks flygplats (110 km från Kramfors och 120 km från Sollefteå), men även till följd av bättre väg- och järnvägsförbindelser med Stockholm. Under slutet av 2006 satsade Nordic Regional på Kramfors och satte in jetflyg av modellen MD-87 på linjen Gällivare–Kramfors–Arlanda, som resulterade i att passagerarsiffrorna åter steg en aning. Nordic Regional kunde efter sommaruppehållet (normalt på grund av det låga antalet affärsresenärer) inte starta linjen på grund av ekonomiska problem. Flygplatsen blev då utan flygtrafik i några månader, men den 6 oktober 2008 tog NextJet över trafiken till Stockholm−Arlanda. 2012 beslutade flygplatsens styrelse och dess ägarkommuner att flygplatsen ska kallas Höga Kusten Airport, från det att tågtrafiken vid järnvägshållplatsen i närheten inleddes i augusti 2012. I maj 2018 gick NextJet i konkurs, och då blev flygplatsen utan trafik i 2 månader till en ny operatör tog över. Under coronapandemin stängdes flygtrafiken på Kramfors under april och maj 2020. Taxi och Flygtaxi samt biluthyrning (Avis) och parkering för egen bil finns. Vägavståndet är 22 km till Kramfors och 34 km till Sollefteå. En järnvägsstation () öppnad 2005 som i tidtabellerna kallas Västeraspby finns vid Ådalsbanan, cirka 1,8 kilometer från flygplatsens terminalbyggnad, med transfermöjlighet däremellan. Det är Norrtågs tåg mellan Sundsvall och Umeå via bland annat Kramfors och Örnsköldsvik som stannar vid stationen.

Kalmar Öland Airport

Kalmar flygplats (IATA: KLR, ICAO: ESMQ) är en regional flygplats och ligger cirka 4 kilometer väster om Kalmar centrum strax intill väg E22. Driftbolaget marknadsför flygplatsen som (Kalmar flygplats) Kalmar Öland Airport. Frekvensen till flygledartornet är 130,805 MHz. Flygplatsen är en före detta militär flygbas, och har sin rötter och historia från Kalmar flygflottilj (F 12), som sattes upp den 1 juli 1942 vid Stora Törneby gård väster om Kalmar. Egendomen hade förvärvats av Kalmar stad år 1937, med tanke på en framtida flygplats. Under år 1940 förhörde sig Flygvapnet om att få ta den då påtänkta flygplatsen i anspråk för militärt bruk. Efter ett snabbt beslut drätselkammaren, kom Kalmar stad att överlåta hela Törneby egendom utan kostnad Kunglig Maj:t och Kronan. Vilken fick full äganderätt så länge permanent militär verksamhet skulle bedrivas där. Utöver Törneby, köpte staten även delar av Ebbetorp, Elverslösa och Skogstorp. I samband med att flottiljen omorganiserades till jaktflottilj år 1947, anlades den första permanentbelagda rullbana, vilken var färdig att ta i bruk år 1948. Den 14 april 1957 öppnades flottiljens bana 05-23 på försök för civiltrafik. Då Linjeflyg startade sin första reguljära linje, Stockholm - Kalmar. I november 1961 beslutade regeringen att flottiljflygplatser får användas för civiltrafik. Kalmar flygplats blev med det första flottiljflygplats i Sverige att även användas civilt. Våren 1975 beslutade riksdagen om en avveckling av de två flottiljadministrationerna Södermanlands flygflottilj (F 11) i Nyköping och Kalmar flygflottilj (F 12). Flottiljens markinnehav i Kalmar utgjorde vid den tidpunkten cirka 400 hektar. Vidare disponerades ett markstridsområde om cirka 275 hektar, ungefär 30 km sydväst om Kalmar, samt målplatsen på Öland som omfattar cirka 275 hektar arrenderad mark. Flottiljen hade två rullbanor, en i nordväst—sydostlig riktning (2 300 m lång) och en i nordost—sydvästlig riktning (2 000 m lång). Flottiljen sysselsatte då 370 personer och cirka 400 värnpliktiga. Efter att flottiljen avvecklades den 30 juni 1980, övergick kvarvarande verksamhet inom flottiljområdet som detachement till Blekinge flygflottilj (F 17). Kvar i Kalmar fanns flygverkstaden och Väderskolan. I samband med försvarsbeslutet 1982 överfördes Väderskolan från den 1 januari 1983 till Krigsflygskolan (F 5), och flygverkstaden i Kalmar och annan kvarvarande verksamhet på flottiljområdet avvecklades i sin helhet. Efter att Flygvapnet lämnat flygplatsen övertogs den och drevs av Luftfartsverket (LFV), och sedan dess används flygplatsen enbart för civilt flyg. En helt ny terminal invigdes i augusti 1984 på fd F12:s område. Den 1 januari 2007 övertog Kalmar kommun driften av flygplatsen och har sedan dess fortsatt driften av flygplatsen genom bolaget Kalmar Airport AB. Driftbolaget kallar sedan februari 2013 flygplatsen Kalmar Öland Airport. SAS flyger med Boeing 737, ATR 72, Airbus A320 och CRJ-900 till Arlanda och BRA med ATR 72 till Bromma. Researrangörer: Fritidsresor och Ving. År 1945 bildades här den lokala flygklubben Kalmar Flygklubb. Där man kan ta sitt flygcertifikat i klubbens flygskola. På flygplatsen huserar också Kalmar Segelflygklubb som har funnits sedan mitten på 1940-talet. Det förekommer också affärs-, taxi- samt privatflyg. Informationsdisken är belägen i avgångshallen. I avgångshallen finns även restaurang (landside) och taxfreebutik (airside). Sökfråga på wikidata efter rådata. Buss - Lokaltrafiken (Kalmar Läns Trafik) linje 402 förbinder flygplatsen med Kalmar centrum. Taxi och Flygtaxi (förbokas) finns att tillgå. Biluthyrning finns att tillgå (firmor: Sixt, Avis, Europcar samt Hertz). Korttids- och långtidsparkering finns (båda är avgiftsbelagda). För charterresenärer finns en särskild parkering.


Flygtaxi