Vattenbaserad Färg

Synnerligen intressant om Vattenbaserad Färg


Tesla Fremontfabriken

- 2018 Tesla Fremont levererade 245 491 enheter. - 2019 Tesla Fremont levererade 366 656 enheter. Tesla Shanghai levererade cirka 1 000 enheter. Giga Press-maskiner har utvecklats i IDRA:s fabrik sedan 2018. Tesla beställde en skräddarsydd modell "OL 6100 CS Giga Press" i slutet av 2020, för tillverkning av bakre chassidel till Tesla Model Y. Denna typ av Giga Press finns nu installerade på Teslafabrikerna i Fremont, Shanghai, Berlin och Texas. "Satser" av smält aluminium som väger 80 kilogram sprutas in i en kallkammargjutform, med en hastighet av 10 meter per sekund (36 km/h). Cykeltiden är ~80-90 sekunder för varje del, vilket tillåter en utmatningshastighet på 40-45 genomförda gjutningar per timme, eller ~1 000 gjutningar per dag och Giga Press. Tesla behövde utveckla en egen variant av aluminium "mix" för att klara av de höga kraven på produktionshastighet (flytförmåga), hållfastighet (bilens stötdämpare), korrosionsbeständighet (vägsalt), snabb kylning och lågt pris på slutprodukten. Den utgör hela bakdelen på bottenplattan i Tesla Model Y. Aluminiummixen består bland annat av 89,45% aluminium, 7% kisel, 0,8% koppar, 0,45% mangan, 0,2% järn, 0,15% magnesium, 0,1% vanadin. Detta gör att aluminiumdelen inte behöver värmas upp för härdning efteråt eller att ytan behöver målas/behandlas för korrosionsbeständighet. Patent US - WO 2021/150604 A1 inlämnad: 20 januari 2021. Detta har minskat bakdelens bildelar från 70 olika komponenter till idag bara en aluminiumdel och har även medfört en besparing på cirka 300 produktionsrobotar per linje i fabrikerna. Från och med 2022 kommer Modell Y att tillverkas med 2 stycken Giga Press aluminiumdelar (även framdelen på bottenplattan), detta gäller först på fabrikerna i Berlin och Texas. Totalt har denna framtida lösning minskat det totala behovet av fabriksrobotar från cirka 1 000 till 400 stycken per linje och fabrik. Resultatet är en jämnare produkt, färre anställda, mindre vikt på bilen, behov av mindre fabriksyta, billigare fabriker att bygga, snabbare produktion och med ökad vinst som resultat. Tesla är på väg att uppnå en produktionstid på bara 10 timmar per bil (Tesla Modell Y) vid sin Grünheidefabrik (utanför Berlin, Tyskland), sa Diess (CEO VW). "VW:s huvudsakliga elbilsfabrik i Zwickau behöver för närvarande mer än 30 timmar per fordon (VW ID4), vilket bör minskas till 20 timmar nästa år". Berlin och Texas har förberett fabrikerna för 8 stycken pressar var, gäller grundarbetet av golven, för att klara en vikt på 430 ton / press. Den 1 april 2019 nådde Tesla en uppgörelse med US "Environmental Protection Agency" (EPA) om dess felaktiga hantering av farligt avfall 2017. Tesla tillät att farligt avfall samlades på plats utan tillstånd utöver de tillåtna 90 dagarna, EPA fann att Tesla misslyckades med att "prompt städa upp brandfarlig färg och/eller lösningsmedelsblandningar", lämnade två behållare med farligt avfall öppna utan "ingen packning eller låsmekanism" och bröt mot luftutsläppsnormerna för tre läckande transmissionsledningar som avfallet rörde sig genom. I november 2013 inträffade en olycka när lågtrycks gjutpressen för aluminium misslyckades, vilket spillde smält metall på tre arbetare och fick deras kläder att fatta eld. Tesla bötfälldes med 89 000$ av California "Division of Occupational Safety and Health" för sju säkerhetsöverträdelser, sex ansågs allvarliga. Fabriken var ungefär tio gånger så stor som Tesla behövde från början, och mycket av ytan på omkring 1 537 000 m² (380 acre) var oanvänd 2013. Den mesta av aktiviteten koncentrerades till huvudbyggnad på 5 500 000 foot² (510 000 m²) som gör slutmontering av fordon. Färgutrustningen skulle komma att modifieras i stor utsträckning fram till slutet av 2011 då man övergick med lösningsmedelsbaserad färg till vattenbaserad färg levererad av BASF AS. I juli 2013 förvärvade Tesla en intilliggande cirka 142 000 m² (35 acre) stor fastighet från Union Pacific Railroad för en ny testbana.


Vattenbaserad Färg