Bordsspel

Synnerligen intressant om Bordsspel


Brädspel

Brädspel är en sammanfattande benämning för den typ av bordsspel där två eller flera personer spelar på en spelplan (ett bräde). Många traditionella brädspel har i Sverige kallats för sällskapsspel och i vissa fall även konfliktspel. Brädspel avgörs genom slumpen, spelarnas strategiska och taktiska val, eller en kombination av dessa. Schack, shogi, Tic Tac Toe, Go, Xiangqi, Dam och Kalaha är exempel på brädspel som har funnits mycket länge (flera tusen år i vissa fall) och spelas med enkla spelpjäser på ett enkelt bräde. Brädspelen har utvecklats mycket sedan dess och idag finns det en uppsjö av mycket varierande brädspel. Monopol och Fia med knuff är numera klassiker som de flesta känner till och ännu nyare spel så som Carcassonne och Settlers of Catan har blivit populära som familjespel. Det finns även betydligt mer avancerade spel som till exempel World in Flames och Advanced Civilization med flera tusen spelmarkörer och som kan ta många timmar, dagar eller veckor att spela färdigt. I dagens spel blandas ofta kort och tärningar in i spelen för att få slumpmässighet och ibland är gränsen mellan kortspel och brädspel hårfin. De flesta av de större spelen finns inte på svenska och många av de spel som produceras i Sverige görs på engelska. I en del spel arrangeras även världsmästerskap, även om de flesta spelar främst för att ha roligt. Det har vuxit fram många föreningar kring brädspelshobbyn, och en stor del av dem är anslutna till Sverok (Sveriges roll- och konfliktspelsförbund). Det arrangeras även flera spelkonvent runt om i landet, där besökare kan spela för nöjes skull samt delta i olika tävlingar. Där ges också chansen att pröva olika spel, nya såväl som gamla. Exempel på större spelkonvent är LinCon i Linköping och Gothcon i Göteborg. Brädspel har funnits åtminstone sedan den förantika egyptiska civilisationen. I Romarriket spelade man bl.a. ludus latrunculorum och kvarnspelet. Go, schack, backgammon och olika kortspel har en mycket lång tradition. 1930 utvecklades Monopol, vilket brukar anses som det första moderna brädspelet. 1957 kom succéspelet Risk. På 1980-talet slog den tyska brädspelsstilen igenom och antalet brädspel exploderade. 2009 kan brädspelsmarknadens storlek i världen (Sverige) uppskattas till 50 (0,9) Bkr. Det finns uppskattningsvis 950 brädspelstillverkare i världen. På senare år har brädspelsgenren Euro Games vuxit starkt och gjort att brädspelshobbyn vuxit enormt. Euro Games är en benämning på spel som har ett starkt inslag av strategi och där elementet slump nästan inte existerar längre. Många Euro Games har istället för tärningar en avancerad mekanik som gör spelet intressant och lättspelat. Många Euro Games har även en kortare speltid än traditionella brädspel som Monopol. Några numera klassiska Euro Games är bland annat Settlers of Catan, Carcassonne och Ticket To Ride. Andra populära Euro Games är bland annat El Grande, Agricola och Puerto Rico. Abstrakta strategispel som Schack, Hnefatafl, Arimaa, Irensei eller Pacru. Brädspel av tysk stil, eller "Eurogames", såsom Settlers of Catan eller Puerto Rico. Tävlingsspel som Parchisi eller Backgammon. Roll-and-move spel, som Monopol eller Fia med knuff. Frågesport såsom Bezzerwizzer, Den svenska myllan, Geni, NE-spelet eller Trivial Pursuit. Strategispel, allt från Risk till Oljan.

Fia (brädspel)

Fia, eller Fia med knuff, är ett brädspel för 2–4 spelare som rekommenderas från 5 år i Sverige. Spelets svenska namn kommer från det latinska ordet fiat som betyder "gång" (egentligen "må ha sin gång"). Enligt speltillverkaren Alga är det ett av världens äldsta spel. Spelet är en förenkling av det indiska spelet Pachisi. Det förekom för första gången 1896 (spelet patenterades i England, som patent 14636). Tyska varianten av spelet heter Mensch ärgere Dich nicht. Det tillverkas i oförändrad form sedan 1914, har sålts i miljontal och är Tysklands mest populära bordsspel. Andra varianter av spelet kallas Ludo på engelska och många andra språk. Varje spelare har fyra spelpjäser i varsitt bo och målet är att med utgång från tärningskast flytta sina pjäser från boet, ett varv medsols runt spelplanen och slutligen in i mitten, med utgång från tärningskast. Den som först når mitten med samtliga pjäser vinner. För att få kliva ur boet krävs en sexa, ibland går det även bra med en etta. Det är tillåtet att ha flera pjäser i spel utanför sitt bo, däremot får man bara flytta en pjäs per tärningskast. Pjäsernas färger äröd, blå, gul och grön. Fia med knuff innebär att om man hamnar på samma spelruta som en motspelare, "knuffar" man ut motståndarens spelpjäs. Det betyder att motspelaren får börja om från sitt bo med spelpjäsen. Spelrutorna som leder in i mitten av spelplanen är "säker mark" och man kan därför inte bli utknuffad där. Om man har en pjäs på start-spelrutan och har pjäser kvar i boet kan man stå två pjäser på start-spelrutan om man får en etta. Man får inte passera en egen spelare, bara motståndarens. Slår man en sexa, kan man välja mellan att flytta ut två pjäser till startrutan eller flytta en pjäs till den sjätte rutan. Man kan var som helst på den yttre spelplanen med tärningsslag placera två egna pjäser i samma ruta, kallat spärr, och därigenom hindra alla spelare (inklusive sig själv) att passera. Spärren kan upprätthållas så länge som man kan flytta andra egna pjäser. När en pjäs nått mitten går den inte ut genast, utan först efter att spelaren slagit en tvåa. Detta innebär ett extra spänningsmoment, eftersom en pjäs på mittrutan riskerar att knuffas ut av en annan spelare.

Rollspel

Ett rollspel är ett bordsspel där deltagarna antar roller och deltar i ett samberättande, det vill säga de låtsas vara någon annan än de egentligen är. Ibland har det även kallats bordsrollspel eller "penna- och papper-rollspel". Rollspel bygger vanligen på en sysslouppdelning mellan deltagarna där en antar rollen av spelledare och resten spelare. Den förstnämnda har som uppgift att skapa förutsättningarna för spelet i form av den ramberättelse som spelarna förväntas uppleva via sina rollpersoner, det vill säga de fiktiva spelarpersoner som de skapat åt sig själva. Rollspel utövas via dialog: spelledaren beskriver rollpersonernas omgivningar och sinnesintryck och tar rollen av olika personer i spelets värld (ofta kallade "spelledarpersoner"). Spelarna beskriver sina reaktioner på de förutsättningar som spelledaren givit, varpå spelledaren beskriver konsekvenserna av dessa handlingar. Proceduren upprepas sedan. Målet med rollspel är att skapa en intressant och spännande berättelse som alla deltagare kan känna glädje i att vara delaktiga i. Det är viktigt att förstå att rollspel inte är någon tävling mellan deltagarna och att det alltså inte går att "vinna" i traditionell mening. I bästa fall utgör rollspelet en kollaborativ utmaning där spelarna tillsammans ska försöka klara av något problem eller överkomma något hinder som spelledaren skapat, och segern kan alltså anses infalla då alla spelare tillsammans klarat av uppdraget. Många spelar dock rollspel helt utan dylika vinstkriterier och för sådana spelare är det skapandet av en intressant berättelse och/eller inlevelsen i en fiktiv karaktär som utgör nöjet med rollspel. Av denna anledning är rollspel att betrakta som ett berättarmedium i samma utsträckning som ett spel. Majoriteten av rollspelare använder sig av ett regelsystem då de spelar. Dessa regler bygger på siffervärden och slumpgeneratorer (vanligtvis tärningar) och har som uppgift att till exempel reglera strider, då rollpersonerna möter och kämpar mot monster och andra motståndare. Rollpersonen har i de flesta spel en uppsättning egenskaper som kallas "grundegenskaper" och en uppsättning färdigheter, som är de områden rollpersonen är skicklig på, i större eller mindre utsträckning. De här färdigheterna och grundegenskaperna utgör grunden för den regelmässiga bedömningen av om spelarnas rollpersoner lyckas eller misslyckas med sina handlingar. Grundegenskaper och färdigheter minskar slumpens påverkan i spelet, och ger spelarna en möjlighet att använda strategi och bedöma riskerna för sina rollpersoner när de spelar. Reglerna ger upphov till utmaningar av spelmässig typ i rollspel och är den primära källan till efterledet "-spel" i ordet "rollspel". I vissa rollspel (till exempel Rolemaster) är reglerna mycket komplexa medan andra spelkonstruktörer försökt minimera antal regler och tärningskast. Det går emellertid även att spela rollspel utan regelmekanik, så kallad friform. Ofta handlar det då om att spela ut intriger mellan deltagarna eller hänge sig åt lista ut mysterier. Rollspel kan spelas på många olika sätt. De flesta spelare har en blandning av nedanstående stilar. Då rollspel är nära förknippat med berättande och teater är det svårt att avgöra hur gammalt rollspelande egentligen är och i alla kulturer har barn spontant använt sig av element av rollspelande i sina lekar. Mer organiserat har rollspel ingått i utbildning av militärer genom alla tider och med lite god vilja skulle man kunna kalla vissa av de jaktlekar som till exempel delfiner företar sig för rollspel. Vår tids bordsrollspel härstammar alla på ett eller annat sätt från Dungeons och Dragons som gavs ut av TSR, Inc. 1974. Dungeons och Dragons, som skrevs av Gary Gygax och Dave Arneson, var en bearbetning av den senares figurspelskampanj baserad på den tidigares spel "Chainmail". Aktiva sidor finns på fler olika sidor. En av dem är Terisian Island, som utspelar sig i en fiktiv stad utanför USA:s östkust.

Blaise Pascal

Blaise Pascal, född 19 juni 1623 i Clermont-Ferrand, död 19 augusti 1662 i Paris, var en fransk matematiker, fysiker, filosof och religiös skriftställare. Pascal flyttade vid sju års ålder tillsammans med sin högt bildade syster Gilberte till Paris. De vistades på 1640-talet några år i Rouen och Clermont. Därefter återvände han år 1650 till Paris och drog sig 1654 tillbaka till klosterlik ensamhet i Port-Royal vid Versailles. Han hade varit ett brådmoget barn, som tidigt visade en ovanlig begåvning. Redan som yngling vann han rykte som självständig matematiker. Pascals vetenskapliga intressen fick näring i den krets av vetenskapsmän och tänkare, som samlades kring pater Marin Mersenne. Men efter en olycka år 1654 genomgick han en djup religiös omvändelse, varefter han sedan omvände sin far och en av sina systrar, den begåvade Jacqueline Pascal (1625-1661). Hon ingick i Port-Royals systerorden, varigenom även Pascal kom i nära beröring med jansenisterna och rönte starkt inflytande av deras stränga religiositet. Pascal var en framstående matematiker. Vid tolv års ålder fann han på egen hand de flesta av satserna i Euklides första bok. Vid 16 år författade han en liten skrift, Essai pour les coniques (översatt 1779). Tre år senare tillverkade han den första räknemaskinen. Även under sin vuxna tid arbetade han en del med matematik. I den nämnda skriften om kägelsnitten framställde han bland annat den välkända satsen om en inskriven sexhörning och en viktig sats rörande involution av sex punkter. Bland Pascals övriga matematiska skrifter kan man nämna Traité du triangle arithmétique (1653, översatt 1665), där han bland annat genom en enkel metod summerar olika serier och anger sättet att bilda binomialkoefficienterna, och den under pseudonymen A. Dettonville utgivna skriften Lettres à M. de Carcavi, där han på ett skarpsinnigt sätt löste flera egenkonstruerade problem rörande cykloiden, bland annat rörande sättet att bestämma ett cykloidsegments yta, tyngdpunkt och rotationskropp. Han använde där den av Cavalieri införda metoden för odelbara storheter. Han utvecklade också denna metod så att den fick en mera vetenskaplig form. Pascal uppfann en tidig och mer primitiv form av hasardspelet roulette. Tack vare Pascal finns idag detta bordsspel som är ett av de mest populära kasinospelen i världen. Pascal gjorde grundläggande experiment med kvicksilverbarometern, för vilket han belönats med att få sitt namn som måttenhet för tryck. Pascals mest kända litterära verk är Lettres provinciales (fullständig titel: Lettres écrites par Louis de Montalte à un provincial de ses amis et aux révérends pères jésuites sur la morale et la politique de ces pères) 1656-1657, där han med tankeskärpa och bitande kvickhet, än med hånfull satir, än med sedlig indignation, kritiserar jesuiternas moral. Denna skrift är förvånansvärt fri från teologisk torrhet. Den behöll länge sin aktualitet i de katolska länderna och räknas till den franska litteraturens främsta klassiska verk. En mer positiv framställning av sin egen livsåskådning förberedde han i ett tilltänkt stort arbete, vari han skulle försvara kristendomen mot ateisterna. När döden ryckte bort honom (han kämpade livet igenom med kroppslig ohälsa), hade han emellertid inte hunnit fullborda denna plan, utan efterlämnade endast en samling lösa blad, på vilka han i hast nedskrivit de enskilda tankar, av vilka han tänkte bygga upp sitt verk. Efter hans död utgavs dessa av hans jansenistiska vänner under titeln Pensées sur la religion (1669, Tankar i religiösa frågor). Tankar i religiösa frågor (Pensées sur la religion) (på svenska af C. V. [Victor] Modin, Fahlcrantz, 1890). Tankar och smärre skrifter, jämte Voltaires anmärkningar av år 1734 (fullständig översättning jämte inledning och noter av Richard Hejll, Bonnier, 1929). Tankar (Pensées sur la religion) (översättning och inledning av Sven Stolpe, Forum, 1957). Pascal, Blaise i Nordisk familjebok (andra upplagan, 1915).

Kotaro Uchikoshi

Kotaro Uchikoshi (打越鋼太郎, Uchikoshi Kōtarō?), född den 17 november 1973 i Higashimurayama, Tokyo i Japan, är en datorspelsdesigner, regissör och författare, som främst är verksam inom genren hård science fiction. Han är känd för att tillsammans med Takumi Nakazawa ha skrivit den visuella roman-serien Infinity, och för att ha skrivit och regisserat visuell roman-äventyrsspelserien Zero Escape. Utöver sitt arbete med datorspel har han skrivit manuset till anime-serien Punch Line. Kotaro Uchikoshi föddes den 17 november 1973 i Higashimurayama, en stad i västra Tokyo i Japan. Han har en fru och en dotter. Uchikoshi studerade keiei kōgaku (teknisk projektledning) under sin universitetstid, men avslutade studierna i förtid. Han tillbringade ett år som arbetslös, och började sedan studera datorspelsplanering, 3D-modellering, 2D-konst, ljud och programmering på yrkesskolan Vantan Design Institute. Vantan var ursprungligen en skola för klädesdesign, och hade inte förrän efter en tid tagit fram en datorspelsutvecklings-inriktning, enligt Uchikoshi var lärarna inte på en särskilt hög nivå på grund av detta, vilket ledde till enligt honom ointressanta kurser och att många elever hoppade av. Till slut var det bara Uchikoshi och några andra som fortfarande deltog i lektionerna, vilket enligt honom resulterade i att lärarna hade mer tid till varje elev. Uchikoshi fick sitt första jobb 1998 hos datorspelsutvecklaren KID. Företaget producerade visuella romaner, men även datorspelsversioner av bordsspel, såsom The Game of Life till Playstation, de här bordsspelsprojekten var anledningen att han ville arbeta där, då han var intresserad av att utveckla enkla spel som en större mängd människor skulle kunna spela. Hans första projekt hos KID var actionspelet Pepsiman (1999), som han gjorde 3D-modeller för. Ursprungligen var det tanken att han skulle vara planerare för bordsspelsprojekten, men vid ett tillfälle bad en producent på KID honom att skriva ett scenario till ett spel. Enligt Uchikoshi tror han att anledningen att producenten trodde att han skulle vara en bra scenarioförfattare var att han hade sett honom skriva designdokument, samt Uchikoshis personlighet, Uchikoshi beskriver sig själv som en inte särskilt allvarlig person, vilket han tror kan ha varit den främsta anledningen att han blev ombedd att skriva scenario. Den första visuella romanen han arbetade på var Memories Off (1999), följt av Never 7 (2000), som var den första delen i Infinity-serien, och Memories Off 2nd (2000). Pepsiman (1999. 3D-modellerare). Memories Off (1999. Planerare, författare). Never 7: The End of Infinity (2000. Planerare, författare). Memories Off 2nd (2000. Planerare, författare). Close To: Inori no Oka (2001). Ever 17: The Out of Infinity (2002. Planerare, författare). Okänd erotisk visuell roman (2003. Författare). Remember 11: The Age of Infinity (2004. Planerare, författare). EVE: New Generation (2006. Planerare, författare). Kamaitachi no Yoru Niwango-ban (2006. Planerare, författare). 12 Riven: The Ψcliminal of Integral (2008. Planerare, författare). 999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (2009. Planerare, regissör, författare). Zero Escape: Virtue's Last Reward (2012. Planerare, regissör, författare). Steins, Gate: Senkei Kousoku no Phenogram (2013. Författare för ett av spelets scenarion). Zero Time Dilemma (2016).


Bordsspel