Dörrlås

Synnerligen intressant om Dörrlås


Lås

Ett lås är en mekanisk, elektromagnetisk eller elektromekanisk anordning som ska förhindra oönskat tillträde till ett utrymme eller otillbörligt tillgrepp av egendom. En nyckel, elektronisk nyckel eller en elektronisk eller mekanisk kod används för att öppna ett lås. För att låsa upp ett lås utan nyckel kan man använda en dyrk. Låssmed kallas den som har som yrke att tillverka lås, kopiera nycklar eller montera låssystem. De äldsta konstruktionerna för "låsning" av dörrar är en regel eller hasp som fixerar dörren på insidan, ett förstadium till låset. Det grekiska tempellåset var försett med en rem som från bommens insida gick ut genom ett hål i dörren. På det viset kunde man skjuta för dörren utifrån. Man öppnade med en böjd metallstav, en föregångare till nyckeln. Sådana lås var i bruk på 400-talet f. Kr. och beskrivs av Homeros. Fallregellåset, en föregångare till cylinderlåset förekom i Egypten redan 2.000 f. Kr. Fallregellåset hade ett antal sprintar, som av egen tyngd föll ned i fördjupningar i dörregeln och hindrade att den sköts åt sidan. En "nyckel" i form av en vinklad träbit motsvarande regelns fördjupningar sköts in genom ett hål i dörren till ett urtag i bommen. Lås där låskolven hölls på plats med fjädrar, och öppnades med en järnnyckel, uppfanns i Romarriket. Dessa kom till Norden redan under romersk järnålder. I Norden var lås vanliga redan på vikingatiden och de så kallade iriska kopplen finns ristades som betydelsefulla detaljer på dåtidens runstenar. Kistor, dörrar och skrin behövde givetvis också låsas och ett par sådana låstyper som förekom var fallregellåset och trapetslåset, i slutet av vikingatiden kom även bultlåset. Fällbomslåset, som bygger på romartida konstruktioner fanns sin form i Tyskland under medeltiden. En medeltida låstyp som ännu är vanlig på äldre härbre- och kyrkdörrar kallas draglås. Med ena handen placeras nyckeln i låset och vrids om, varvid ett antal spärrfjädrar frigörs. Med andra handen skjuts låskolven åt sidan, genom ett handtag som placerats i en springa på dörren. Springlåset eller smällelåset, där låskolven hålls i låst läge av en fjäder, och endast kan öppnas medan belastning hålls på nyckeln och kan "smällas igen" uppfanns på 1400-talet. Fram till 1700-talet kom den att bli den vanligaste konstruktionen för kistlås och en snarlik princip används ännu i vanliga dörrlås. Under 1600-talet spred sig de franska tillhållarlåsen att sprida sig, då de var betydligt svårare att dyrka upp. 1778 uppfanns flertillhållarlåset av Robert Barron och 1784 det så kallade Bramahlåset, ett kombinationslås vilka båda ytterligare försvårade dyrkning. 1818 uppfanns Chubblåset och i början av 1800-talet uppfann den amerikanske uppfinnaren Linus Yale den äldre cylinderlåset. Kombinationslås som öppnas helt utan nyckel, så kallade "bokstavslås" i form av hänglås, uppfanns redan 1540 av Hans Eneman. Då hade enklare varianter av samma teknik redan existerat länge. Ordet lås är av nordiskt ursprung och kommer från fornsvenskans las, troligen besläktat med norskans lam för dörrhake. I äldre svenska använde man orden lycka och läsa istället för låsa. Därtill finns begreppet "lås och lycklar" i betydelsen lås och nycklar, en fras som bland annat fortlever inom den juridiska termen "lyckta dörrar". Benämningen konstlås hänför sig till lås av sådan konstruktion att det fordras en mera ingående kännedom om hur man skall öppna eller stänga det, till exempel bokstavslås och kodlås. Se separat artikel Stöldskydd (bil). Ett försäkringskrav är att billås av ett visst fabrikat ska kunna tillverkas i minst 1 000 unika varianter, och att dessutom, då serien upprepas, leverans ska ske till vitt skilda orter. Icke desto mindre händer det någon gång att en viss nyckel passar till två olika bilar, som råkar befinna sig på samma ort, även om sannolikheten för att detta ska ske är låg. Liknar ett stort hänglås. Se Cykellås § Bygellås.

Volkswagen Typ 1

Totalt tillverkades 21 529 464 Volkswagen Typ 1. Det var de gamla svingaxlarna, endast ledade inne i växellådan. Varken skivbromsar före 1997 eller automatlåda kunde erhållas. Enhetslackering i kulören Zinngrau (tenngrå). En populär modifiering är att bygga om en VW till en Cal-looker, vilket är en customstil som ursprungligen kommer från Kalifornien. Bubblor används även som utgångsmaterial för VW-buggy. 1934 - Projektet startar. 1935-1936 - Luftintagen bakom bakrutorna och de låga, minimala bak- och framlyktorna försvinner. 1937 - Dörrarna öppnas normalt, gångjärn i framkant. 1938 - Ursprunglig motor på 985 cm³ med 23,5 hk. Mekaniska bromsar och osynkroniserad växellåda. Förseriebilar 1938-40 - Vridhandtag på dörrar, utanpåliggande förbindelsestänger till vindrutetorkarna, raka "höga"/långa stötfångarhorn, ingen värme, ratt med 3 breda ekrar (till maj 1943). 1943 - Cylindervolymen ökar till 998 cm³. 1945 - Cylindervolymen ökar till 1131 cm³ och 25 hk. Däckdimension 5,00x16". Bensintank 44 liter. De första bilarna efter kriget var tillverkade av delar till 1944 års terrängbilar. Ofta var det delar från "slaktade" bilar från kriget. 1947 - Fyrkantiga domkraftsfästen, tidigare runda. 1949 - De luxe-modell eller exportmodell. Ny instrumentbräda. Fronthuven öppnas inifrån, tidigare vridhandtag på utsidan. 1950 - Hydrauliska bromsar införs, termostatstyrd luftkona till kylfläkten och askkopp av vipptyp. Bränslekran i mitten. 1951 - Förkromad list runt vindrutan, Wolfsburgs stadsvapen på fronthuven samt ventilationsluckor fram på torpedsidan, även kallade "ischiasluckor". 1952 - Ventilationsluckorna utgår, det blir ventilationsrutor på dörrarna, vridratt för värmeregleringen, nytt T-handtag på motorluckan, nya bakljus, handskfack med lock och körriktningsbrytare på rattstången i stället för på instrumentbrädan. Växellådan får synkronisering på 2:an, 3:an och 4:an. Ny däckdimension är 5,60x15". 1953 - Den tvådelade bakrutan blir en hel ruta och ventilationsrutorna förses med låsknapp. Värmeöppningarna fram får galler. Växlingsmarkeringar på hastighetsmätaren, 25, 50 och 75 km/h(tidigare 22, 45 och 70 km/h). Ny motor med 1192 cm³ och 30 hk den 21 december. Utväxlingen i dörrarnas fönstervevar ändrades från 10 varv till bara 3. 1954 - Startknappen integreras i tändningslåset. ny motor på 1 192cc. 1955 - Ändring av bensintanken, mindre påfyllningshål, (större bagagerum). Krökt växelspak, tidigare rak. 1956 - Ratt för värmejustering flyttas längre fram, justeringsmöjligheter för framsätesryggstöd och 2 avgasrör (kromrör). Kurvhandtag fram som tillbehör kunde eftermonteras. Smålamporna nedanför framlyktorna försvinner (fanns endast på bilar till USA). 1957 - Förändring av dörrlås och flyttning av varmluftintag fram. Svarta VW-märken på navkapslarna. 1958 - Bättre bromsar, större bakruta, ändrad radiogrill på instrumentbrädan, ny riktig gaspedal - (rullpedalen ersatt). Mindre framlyktor med kromring runtom. 1959 - Förstärkt ramhuvud, förstärkt koppling, krängningshämmare införs, polstrad solskärm, ny ratt med signalring och nya dörrhandtag med tryckknapp.Sista året med blinkerspilar i B-stolpen. 1960 - Styrningsdämpare införs, skålade ryggar på framstolarna och blinkers (vita på skärmen fram). 1961 - Motoreffekten ökas till 34 hk, ny helsynkroniserad växellåda, automatisk elchoke, hastighetsmätare märkt till 140 km/h, flatare bensintank, luftdriven vindrutespolare, start- och tändlås med "dubbelstartspärr", kurvhandtag på instrumentbrädan, solskydd också på passagerarsidan och asymmetriska halvljus samt kederlister och mattor på fotsteg i bilens färg. Bränslemätare fanns som tillbehör och kunde eftermonteras (Motometer). 1962 - Fronthuv med lyftfjäderhjälp, större baklampor av 2-kammartyp, nya värmeväxlare, bensinmätare, fästen för 2-punkts säkerhetsselar, ny styrsnäcka av rulltyp. Små skjutbara luckor för fotvärmen fram.

Assa Abloy

Assa Abloy AB är en multinationell koncern inom lås-, säkerhet och dörrlösningar, och finns totalt i 70 länder Koncernen bildades i november 1994 genom sammanslagning av svenska säkerhetskoncernen Securitas låsverksamhet Assa och finländska Metras låsdel Abloy. Securitas delade ut sin andel i Assa till sina egna aktieägare. Samtidigt köptes Abloy in genom en riktad nyemission där Metras aktieägare fick betalt med aktier i det nya sammanslagna bolaget. Den 8 november 1994 noterades Assa Abloy på Stockholmsbörsens O-lista. Sedan Assa Abloy bildades har koncernen vuxit från tre till drygt 95 miljarder SEK i omsättning genom både organisk och förvärvad tillväxt. Tillväxten har skett under kontinuerlig lönsamhet. Koncernen har idag 51 000 medarbetare och en marknadsandel på drygt 10 procent. Koncernen finns representerad i alla stora regioner, med ledande positioner i större delen av Europa, Nordamerika och Australien. Huvudkontoret är beläget på Klarabergsviadukten 90 i Stockholm. Assa Abloy har fem divisioner – Emeia, Americas, Asia-Pacific, Global Technologies och Entrance Systems. Assa Abloy har haft följande verkställande direktörer och koncernchefer. Företaget är en av medlemmarna i Handelshögskolan i Stockholms partnerprogram för företag som bidrar finansiellt till högskolan och nära samarbetar med den vad gäller forskning och utbildning. Under 2015 gick Assa Abloy in som partner i KTH Things, en hårdvaru-hubb för företag inom området The Internet of Things. Division Emeia verkar i Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika. Divisionsledningen är placerad i London i Storbritannien. Division Americas verkar i Nord- och Sydamerika. Divisionsledningen är placerad i New Haven i Connecticut i USA. Division Asia-Pacific verkar i Asien och Oceanien. Divisionsledningen är placerad i Hongkong i Kina. Division Global Technologies verkar globalt. Affärsenheten HID Global tillverkar och säljer produkter för elektronisk passerkontroll, säkert utfärdande av kort och identifieringsteknologi. Affärsenheten Assa Abloy Hospitality tillverkar, säljer och servar elektroniska låsprodukter och programvaror för hotell och kryssningsfartyg. Division Entrance Systems tillverkar, säljer och servar automatiska dörrsystem. Divisionsledningen är placerad i Landskrona i Sverige. Entrance Systems bildades 2006 genom uppköp och sammanslagningar och omfattar produkter med varumärkena Besam (sedan 2002), Crawford, Megadoor (båda sedan 2011) och Albany (sedan 2012). Crawford med varumärket Allhabo har en bakgrund i Allmänna Handelsaktiebolaget (Allhabo) och en tillverkning av garagedörrar sedan 1950-talet. Förvärv av Yale - Assa Abloy köpte i mars 2000 brittiska Yale för 11,4 miljarder kr. En del av köpeskillingen betalades med utgivande av egna aktier. Förvärv av Cardo - Assa Abloy köpte i december 2010 aktiemajoriteten i industrikoncernen Cardo med tillverkning av bland annat industri- och garageportar och pumpar av L E Lundbergföretagen, och lade ett bud på resterande aktier. Förvärvet av Cardo slutförs 2011 och ingår därmed i koncernen som Crawford. Mekaniska låsprodukter. Identifierar tillgång med nyckel och cylinder samt en blockeringsmekanism. Exempel: dörrlås, reglar, kamlås, instickslås, hänglås, dörrhandtag och utrymningsbeslag. Elektromekaniska och elektroniska lås. Exempel: elektriska instickslås för högsäkerhetsapplikationer i dörrar med grund dörrprofil och dörrar av modulutförande, elektriska slutbleck, elektromagnetiska lås, elektroniska hotellås, utrymningsbeslag. Hänglås. För högsäkerhetslås i industri och tillverkning, i gruvdrift, på flygplatser. Enkla hänglås för privat bruk. Hänglås finns även som kombinationslås. Identifiering sker då med sifferkombination. Passersystem. För fysisk kontroll eller logisk kontroll av identitet. Kan vara elektroniskt, trådlöst med WiFi, eller internetbaserat. Vanligt i byggnader med hög genomströmning av människor.

Allegion

Allegion Plc, (NYSE: ALLE), är ett irländskt multinationellt bolag inom säkerhetsbranschen som är ledande leverantör av säkerhetsprodukter och -lösningar till privata- och företagskunder i mer än 120 länder världen över. De marknadsför och säljer 27 varumärken rörande bland annat inbrottslarm, billarm, passersystem, dörrlås, kameraövervakning, säkerhetsdörrar, biometrisk övervakning och identifiering och mekaniska- och halvmekaniska lås. Allegion har verksamheter i 35 länder och sysselsätter, per 31 december 2013, 8 000 anställda och där bolaget har en omsättning på nästan $2,1 miljarder. Den 2 december 2013 bildades Allegion när det irländska industrikonglomeratet Ingersoll Rand plc avknoppade sin säkerhetsdivision i mån för att divisionen skulle bli ett självständigt bolag inom sin kärnverksamhet. Senare samma dag meddelades det att Allegion hade som avsikt att vara ett publikt aktiebolag och bli listad på New York Stock Exchange (NYSE). Aktien började officiellt handlas hos NYSE den 9 december samma år.

EV1

EV1 var General Motors satsning på en elbil under 1990-talet. Bilen var endast tillgänglig i Kalifornien och Arizona. EV1 kunde bara leasas och servades av Saturn-återförsäljare. I januari 1990 visades föregångaren till EV1, Impact, på Los Angeles Auto Show. Det ledde till förslaget till Zero Emission Vehicle ("ZEV"), för att få ner luftföroreningarna i Kalifornien. Andra medlemmar i Amerikanska biltillverkarföreningen American Automobile Manufacturers Association som Toyota, Nissan och Honda, tog också fram en prototyp av ZEV. Avsikten med ZEV-bilarna var att år 1998 måste 2 % av all nybilsförsäljning i Kalifornien (av de sju största biltillverkarna) vara en nollemissionsbil och 2003 10 %. GM hade aldrig som mål att sälja EV1 till bilköparna. Den kunde endast leasas och efter leasingtidens utgång kunde de inte köpas ut av användarna. År 1997 tillverkades 650 stycken EV1 med blybatterier och alla blev leasade. År 1999 byggdes 465 EV1 och de bilarna fick NiMH-batterier. Alla dessa blev också leasade. Under 1999 återkallades alla de första 650 bilarna för byte av laddningskabeln, då den kunde bli överhettad och även brinna. År 2000 återleasades 200 av de första EV1-bilarna av de första brukarna för ytterligare en tvåårsperiod. Sent 2003 stoppade GM EV1-programmet och avslutade alla leasingkontrakt. Ägarna till bilarna protesterade, men GM förklarade att det inte såldes tillräckligt med bilar för att göra det lönsamt och därför skulle de återlämnas. Detta yttrande kom trots att de aldrig funnits tillgängliga för försäljning. EV1 var ett specialbygge, som inte hade någon tidigare existerande modell eller drivlina att ta delar ifrån. GM-teknikern Kenneth Baker skötte administrationen av EV1. Han hade under 1970-talet ansvarat för Electrovette-programmet, ett försök att bygga om en Chevrolet Chevette för eldrift. Någon produktion blev aldrig av, då kostnadena enligt tillverkaren blev för höga för att ge vinst vid försäljning. General Motors använde för tiden många avancerade tekniska lösningar i EV1. Automatisk värme-/AC-reglering. Nyckellöst dörrlås och tändlås. Speciellt värmeavledande glas i rutorna. Mycket lågt luftmotstånd. Punkteringssäkra däck med lågt rullmotstånd (tillverkade av Michelin). Automatisk lufttrycksvarningssystem för däcken. Tidur för kupévärme/kyla.


Dörrlås