Edge

Synnerligen intressant om Edge


Sony Ericsson K850

Sony Ericsson K850, eller K850i, var när den lanserades hösten 2007 Sony Ericssons första mobil med en kamera på 5 megapixlar, och den efterträdde de populära kameramobilerna K800 och K810 (som dock fortsatte tillverkas parallellt). Bland nyheterna märks bland annat följande. Flertalet av de här nyheterna lanserades samtidigt i modellerna Z750, W910 och K630. Telefonen finns i färgerna Velvet Blue och Luminous Green. Till det yttre kan telefonen kännas igen på touchknapparna i nedre delen av skärmen, vilka används för att välja i menyerna etc. I stället för en traditionell styrspak eller vickbar platta för att navigera i telefonen har K850 en ringliknande knapp som löper runt sifferknapparna 2 och 5. Linsskyddet till kameran är motoriserat och kan öppnas med en särskild nedsänkt knapp bredvid slutarknappen. Systermodellen K858c är till det yttre identisk med K850, men är avsedd för den kinesiska marknaden och saknar därför 3G-stöd och frontkamera för videotelefoni. En helt ny applikation för att hantera mediafiler, inspirerad av Sonys PSP. ActiveSync-stöd för synkronisering av till exempel kalendrar, telefonböcker och epostmeddelanden. En minneskortplats där kort av typerna Memory Stick Micro (M2) och microSD kan användas, dock ej samtidigt. Stöd för högre nedladdningshastigheter för datatrafik (HSDPA). K850 blev även Sony Ericssons första telefon med stöd för både UMTS och EDGE. Stöd för mediaöverföringsprotokollet MTP. Funktion för reducering av röda ögon vid blixtfotografering. Bluetooth med stöd för stereo-profilen A2DP. 3G med stöd för Turbo-3G (HSDPA). Storlek: 102×48×17 mm. Färger: Svart med inslag av antingen grönt eller blått. Skärm: 240×320 pixlar, 262 144 färgers TFT. Minne: 40 MB telefonminne, Memory Stick Micro (M2)-stöd upp till 8 GB. Nätverk: EDGE, GSM 850, UMTS 2100, UMTS 1900, HSDPA, UMTS 850, GSM 900, GSM 1800, GSM 1900, Prestanda, EDGE, GSM 850, UMTS 2100, UMTS 1900, HSDPA, UMTS 850, GSM 900, GSM 1800, GSM 1900.

Sony Ericsson W760i

Sony Ericsson W760i är en Walkmanmobil från Sony Ericsson. Den faktiska mängden ledigt minne kan variera, beroende på hur telefonen är förkonfigurerad Nätverk. Prestanda Samtalstid: Passningstid: Videosamtal. Sony Ericsson W760i är en Walkman-mobil. I Walkman-spelaren kan man se albumbilder och skaka för att byta låt (Shake control). Med Sense Me kan man också välja om man vill lyssna på sorgsna eller glada låtar. För bättre ljud har den också Mega Bass. Om man hör en bra låt på radion, kan man ta upp telefonen och använda Track ID, som spelar in ett ljudklipp, och skickar till en databas. Man får sedan ett svar med artist, låt och album, och på Play Now kan man ladda ned musik och spel m.m. Den har även Stereo Bluetooth (A2DP) som gör att man kan lyssna på musik trådlöst via Bluetooth. Man kan utöka minnet Memory Stick Micro (M2). Det finns även flygplansläge. Sony Ericsson W760i har en kamera på 3,2 megapixel med videoinspelning, digital zoom (2,5x), fotobloggning och Photo Fix. Man kan ta bilder i flygplansläge. Sony Ericsson W760i har Turbo-3G (HSDPA) och EDGE för snabbt internet, det ger möjlighet til RSS flöden och videosamtal. Den har också webbläsaren Access NetFront, WAP 1.2.1 och WAP 2.0. Man kan använda telefonen som modem och lägga över filer från datorn med den medföljande datorkabeln. Man kan också skicka SMS, MMS och e-mail. Det går dock inte använda dessa funktioner i flygplansläget, men man kan använda alla funktioner som inte behöver aktiva sändare. Memory Stick Micro™ (M2™) support. GSM 850 9 timmar 400 timmar -. GSM 900 9 timmar 400 timmar -. GSM 1800 9 timmar 400 timmar -. GSM 1900 9 timmar 400 timmar -. EDGE 9 timmar 400 timmar -. UMTS 850 4 timmar 350 timmar 3 timmar. UMTS 1900 4 timmar 350 timmar 3 timmar. UMTS 2100 4 timmar 350 timmar 3 timmar. HSDPA 4 timmar 350 timmar 3 timmar. Bluetooth™-stereo (A2DP). Webbläsaren Access NetFront™. Animerade skrivbordsunderlägg. Bildskrivbordsunderlägg.

Lista över Sony Ericsson-produkter

Den här listan över Sony Ericsson-produkter listar produkter som säljs under Sony Ericssons varumärke. Listan anger produkternas grundnamn. Många av modellerna har extra bokstäver på slutet av namnet som anger för vilken marknad de är anpassade. Vanligast är "i" för den internationella marknaden, men även "c" för Kina och "a" för den nordamerikanska marknaden förekommer. J200: Enkel och mycket liten modell utan kamera, men med stöd för Java. J300i: Bastelefon, SMS, MMS, e-post, färgskärm, MP3, 12 MiB minne. K300: Färgskärm och kamera. En enkel mobil av standardtelefon. T105: Mycket enkel och liten. F100i: En enklare vikmodell designad i samarbete med Dolce och Gabbana. Modellen är även känd under namnet Jalou vilket betyder avundsjuka. K500i: Något enklare variant av K700 som saknar Bluetooth. Såldes även under Vodafone-flagg med namnet F500. K530i: En 92 grams mobil med 2 megapixels kamera. Har ett 16 MB stort inbyggt minne och radio. K700i: Storsäljare med VGA-kamera, IR och Bluetooth. K750i: Lanserad i maj 2005 som en ersättare till K700. Har utöver vad K700 erbjuder bl.a. en tvåmegapixelkamera med autofokus. Säljs i en något annorlunda variant kallad D750 av operatören T-Mobile. K790i: Tillsammans med systermodellen K800 den första Sony Ericsson-telefonen med tremegapixelkamera och riktig blixt. K850i: Kameramobil med 5 megapixel kamera. S700i: Ganska stor telefon av fällknivsmodell. första SE-telefonen med megapixelkamera, plats för minneskort samt utmärkt och stor skärm (320x240 pixlar). S312: Uppgraderingen till S102 med 2 megapixel kamera och photo fix. T610: Första massproducerade mobiltelefonen med kamera. T630: En något uppgraderad T610. Z200: Enkel telefon av snäckskalsmodell. Z500: Vikbar telefon, gjord för den amerikanska marknaden. Z600 En hopfällbar mobiltelefon med VGA-kamera, Bluetooth och utbytbara skal. W550: Fällknivsmodell. Två högtalare för stereoljudåtergivning. W600: W550 fast anpassad för den amerikanska marknaden och med EDGE-radio för högre datahastigheter. W610i: Walkman-telefon lanserad våren 2007. W700i: W800 med en enklare fixfokuskamera och annorlunda färgsättning. W710i: Snäckskalstelefon med stegräknare. W800: Den första modellen i Walkman-serien av mobiler som är extra lämpade som musikspelare. W800 är en K750 i annan färgsättning och med en del ändringar i programvaran, bl.a. ett bättre ljuduppspelningsprogram, samt bättre hörlurar. Dessutom har W800 ett 512 MB minneskort som standard. W810: Väldigt lik W800, men med en uppdaterad programvara och EDGE-radio för högre datahastigheter. W850i: Sony Ericssons första slider, alltså en telefon där ovandelen av telefonen skjuts uppåt för att avtäcka knappsatsen. Introducerar även en ny musikspelare Walkman 2.0, och musikigenkänningsfunktionen TrackID. W880: En supertunn (9,4 mm) 3G-lur, med Walkman 2.0. Uppföljaren av W850 i Candybar-design. W890i: Uppföljaren till W880, tunn musiklur med turbo-3G. W900i: Sony Ericssons första 3G-modell i Walkman-serien. W950i: Musik-smarttelefon. W960i: Kommande musik-smarttelefon. K600: Lite enklare 3G-telefon. Säljs den första månaden av Vodafone som V600. K608i: Samma telefon som K600 men med ett annat utseende. Säljs av 3. K610i: Kompakt telefon med tvåmegapixelkamera (fixfokus). K800i: Cyber-shot. Tillsammans med systermodellen K790 den första Sony Ericsson-telefonen med tremegapixelkamera (3,2 megapixel) och riktig blixt av xenontyp. Introducerar även Blogger-funktionalitet. K810i: En vidareutveckling av K800i. Ny design och några nya funktioner. K850i Kameramobil med Turbo-3G och 5 megapixelkamera. Z800i: Prisbelönt fällbar 3G-telefon. Såldes det första halvåret (2005) enbart av Vodafone, då under namnet V800. Z1010: Den första 3G-telefonen från Sony Ericsson. Vikbar. C702: Cyber-shot. Tremegapixelkamera (3,2 megapixel) och inbyggd GPS med geotagging. Robustare än en vanlig mobil, tål damm/sand och vattenstänk bättre. P800: Sony Ericssons första smartphone. P900: Uppföljaren till P800. P910: En uppgraderad P900.

Strobe Edge

Strobe Edge (japanska: ストロボ・エッジ Sutorobo Ejji) är en japansk manga skriven och illustrerad av Io Sakisaka. Den började publiceras 2007 i shōjo mangatidningen Bessatsu Margaret och slutade publiceras 2010. Kapitlen är samlade och bundna i tankōbon av Shueisha under samma etikett som Bessatsu Margarets systertidning Margaret, Margaret Comics. Mangan har fått tillstånd att säljas i USA av VIZ Media och första volymen började säljas i november 2012. En film baserad på mangan och med samma titel som mangan, regisserad av Ryūichi Hiroki, kom 2015. Femtonåriga Ninako Kinoshita har aldrig varit kär innan hon på tåget till skolan möter den tysta Ren Ichinose, en av skolans populäraste killar. Ninako lär känna Ren och förälskar sig i honom, men ställs samtidigt inför det olyckliga faktumet att han har en flickvän sedan länge. Med huvudet högt förbereder Ninako sig för den psykiska smärtan i denna ensidiga kärlek. Men är detta verkligen en ensidig kärlek? Eller har något tyst såtts i Rens hjärta. Ninako är den kvinnliga huvudkaraktären i Strobe Edge. Hon är en väldigt snäll tjej som förälskar sig i Ren Ichinose. När hon får reda på att Ren redan har en flickvän, bestämmer hon sig för att bara vara en vän och tyst hålla fast vid sina känslor. Hon är bra på de flesta ämnen i skolan, förutom matematik, som hon nämner ett antal gånger som sitt svagaste ämne. Ninako är mycket omtänksam och blygsam, villig att återgälda varje tjänst, även om det är något litet. När Andou försöker övertyga henne om att gå ut med honom, nobbar hon honom för att hon inte vill vara tillsammans med någon hon inte älskar. Hon vill hålla fast vid sina känslor för Ren, även om de inte är besvarade, eftersom det är honom hon är förälskad i. Ren är den manliga huvudpersonen i mangan. Han är en av skolans populäraste killar och något av en idol bland de andra eleverna, då han är bra på allt. Han är beundrad av alla, mest av tjejerna. Men han håller helst distans till andra, även om han har några nära vänner. De flesta andra killar är avundsjuka på hans position. Han har en stor passion för matematik. Han har en flickvän, Mayuka, som är äldre än han är, men han tenderar att förlora sin vaksamhet runt Ninako. Han inser inte sina känslor för henne förrän senare, men försöker att glömma henne genom att hålla sig borta från henne för Mayukas skull. Till slut gör Mayuka slut med Ren eftersom hon märker hans känslor för Ninako, och för att hon vill fokusera på sitt arbete som modell istället för kärleken. Rens känslor för Ninako växer sig starkare och till slut är han oförmögen att dölja dem längre. Andou är Rens vän från högstadiet och har också en idolliknande status på skolan. Han konkurrerar ibland med Ren som sin rival. Andou drar fördel av sin position och är en player bland de kvinnliga studenterna, men han har inga relationer med dem och tror sig inte passa för en relation. Han ändrar sig dock efter att ha träffat Ninako, som har en stark effekt på honom. Han blir så småningom kär i henne och säger ärligt att han älskar henne. Han är mycket medveten om hennes känslor för Ren och försöker ofta hjälpa henne att komma över Rens relation med Mayuka eller avskräcka henne från att ha känslor för Ren. Daiki är Ninakos barndomsvän och har starka känslor för henne i början av berättelsen. Han kommer närmare Ninako efter att hans föräldrar skilde sig och han var tvungen att välja mellan att leva tillsammans med sin mamma och äldre syster eller sin pappa. Eftersom han valde att leva med sin far blev hans förhållande med sin äldre syster sämre. Han blir så småningom kär i och börjar dejta Sayuri, Ninakos vän. Tsukasa är en av Ninakos vänner, och är en riktig pratkvarn. Trots att hon är det, är hon lojal mot Ninako och uppmuntrar henne ofta i kärlek. Hon har vågigt hår som ofta är uppsatt i en tofs. Tamaki är en av Ninakos vänner. Hon har kort, lockigt hår.

Dictator (travhäst)

Dictator, född 1863 i Orange County i New York, död 25 maj 1893, var en amerikansk standardhäst. Han är ansedd som en av de viktigaste avelshingstarna inom utvecklingen av den amerikanska standardhästen. Dictator är efter hingsten Hambletonian 10, som räknas som den amerikanska sulkyhästens fader. Tillsammans med George Wilkes (1856), Happy Medium (1863) och Electioneer (1868), utgår sedan alla amerikanska travar- och passgångarlinjer. Modern Clara föddes i Orange County i New York 1848, och var endast 152 cm i mankhöjd. På våren 1857 skickades till Chester för att betäckas av Hambletonian 10. 1858 fölade hon Dexter och sedan helbrodern Dictator, 1863. När Dictator var 11 månader köptes han av Harrison Durkee som ägde Spring Hill Stud Farm i Flushing på Long Island. Han kördes in av Alden Goldsmith och startade sin avelskarriär som treåring. Harrison Durkee skröt ofta om Dictator, och hans enorma fartresurser. Dock så förblev Dictator ostartad. 1876 hyrdes Dictator ut till Edge Hill Farm nära Georgetown, och kom tillbaka till Long Island 1878. Bland de som hade Dictator som far under tiden på Edge Hill Farm fanns Jay Eye See, Phallas och Director, som alla gjorde succé på travbanorna sommaren 1884. Dictators avkommor gjorde sig kända att ha stora fartresurser. Dictator avled den 25 maj 1893 vid 30 års ålder.

Datorspel

Datorspel (dator-spel), i viss utsträckning även dataspel (data-spel), tidigare kallat videospel (video-spel, av engelska: video game), är spel som visualiseras via en bildskärm och spelas med hjälp av en dator, såsom persondator, spelkonsol, mobiltelefon eller spelautomat/arkadkabinett, etc. Datorspel indelas traditionellt i olika klasser beroende på vilken datorplattform spelen programmerats för, exempelvis: PC-spel/datorspel, TV-spel/konsolspel, mobilspel eller arkadspel. Vissa typbegrepp kan även förekomma som beteckningar på spelmaskinerna eller konsolerna i sig, såsom "arkadspel" och "TV-spel", alternativt formerna "arkadspelskabinett" och "TV-spelskonsol", etc. Spelen i sig är en form av interaktiv underhållning och indelas i olika genrer beroende på utformning, exempelvis förstapersonsskjutare, plattformsspel, strategispel, etc. Majoriteten av datorspel har ett fokus på det visuella, men det finns även spel som istället har ett fokus på ljud, så kallade ljudspel eller audiospel. Under datorspelens tidiga skede fanns även textbaserade spel som helt saknade bilder och ljud, ungefär som en interaktiv bok. Man har under en längre tid försökt att beskriva många datorspel med samma dramaturgiska begrepp som film, men i slutet av 1990-talet fick de en egen dramaturgi, benämnd ludologi. Ludo är latin och ordet betyder spela/leka. Ludologin beskriver bättre bland annat just de egenskaper som är utmärkande för datorspel men som till stor del eller helt och hållet saknas i film, till exempel interaktivitet. Datorspel är egentligen glorifierade datorfunktioner eller datorprogram och har existerat ungefär så länga som det funnits traditionella datorer. Det är omdiskuterat vilket det första datorspelet var, men det spel som formellt satte datorspel på den allmänna kartan var arkadspelet Pong år 1972. Spelindustrin tog därefter snabbt fart och under slutet av 1970-talet var datorspelbranschen en etablerat industri. Utvecklingen har aldrig avtagit och 2007 gick spelindustrin om biograferna i omsättning. Sedan mitten av 2000-talets första decennium har det blivit populärt med så kallade indiespel, spel utvecklade av enstaka eller mycket små grupper oerfarna kreatörer som ej har någon stor speltillverkare bakom sig. Det första kända interaktiva elektroniska spelet skapades av Thomas T. Goldsmith Jr. och Estle Ray Mann. Spelet använde sig av ett katodstrålerör. Patentet registrerades den 25 januari 1947, och gällde ett missilsimulatorspel, inspirerat av radarskärmar från Andra världskriget. Spelet använde sig av analoga kretsar för att kontrollera CRT-strålen och för att placera en prick på skärmen. Grafik kunde inte skapas vid denna tid, istället användes så kallad "Screen overlay". Datorspel utvecklas till en eller flera plattformar, till exempel persondatorer med visst operativsystem (såsom Microsoft Windows eller Mac OS), en viss spelkonsol (såsom Nintendo Wii eller Playstation 3) eller en viss typ av mobiltelefon. Mobiltelefonspel är för tillfället en starkt växande marknad. På grund av skillnaderna mellan olika plattformar, måste delar av spelen skrivas om för varje enskild plattform. Att utgå från ett spel utvecklat till en viss plattform och göra det spelbart på en annan kallas för portering. Spel på vissa plattformar eller grupper av plattformar har egna namn: TV-spel spelas på en dator ansluten till en TV, arkadspel spelas med en spelautomat) och mobilspel spelas med mobiltelefon. Datorspel använder oftast datorns befintliga gränssnittsenheter, såsom tangentbord, mus och bildskärm men alternativa gränssnitt blir allt mer populära. Redan 1984 experimenterade Atari med sitt gränssnitt Mindlink där man med hjälp av ett slags huvudband kunde styra spel enbart med hjälp av hjärnan. Många nya spel är anpassade för externa högtalarsystem. Debatten om dator- och TV-spel tog en ordentlig fart under 1980-talet när hemdatorn började få ett allmänt genomslag i samhället. Det sociala spelandet tar sig ofta uttryck i form av olika klaner.


Edge