Folkrace

Synnerligen intressant om Folkrace


Folkrace

Folkrace är en bilsport i Sverige. Folkrace körs på banor av grus eller asfalt med täckta bilar som är typbesiktigade i Sverige. Bilarna måste var byggda enligt vissa säkerhetsföreskrifter, bland annat skall de ha skyddsbur. Innan varje tävling skall alla tävlingsbilar besiktigas av teknisk funktionär så att de håller de säkerhetskrav som ställs i reglementet. Maxhastigheten ska inte överstiga 80 km/timme, men det finns de som kör fortare ändå. Banan ska dock vara byggd så man inte ska kunna komma upp i högre hastighet. Folkrace kom till Sverige från Finland (jokamiehenluokka, "varmansklassen") 1981. På norska kallas sporten för "bilcross" vilket inte ska förväxlas med svenska rallycross. Folkrace kom till Sverige med en avsikt: att det skulle vara en billig sportgren för de tävlande. Vintern 1981 kördes första provtävlingarna och det blev snabbt en succé - vid årets slut hade man kört 63 tävlingar. Innan årsskiftet 1981 var det första reglementet skrivet. Efter drygt ett halvår hade 3 837 personer löst tävlingslicens i Sverige. Varje år genomförs cirka 450 tävlingar på de cirka 130 banor runt om i Sverige (de största tävlingarna är Semesterracet i Vimmerby och Folkracefestivalen i Motala). Folkrace är en bilsport som körs med äldre vanliga bilar. Därav kommer begreppet "folkracedöden" som syftar på att många bilar körs sönder i folkrace under den tid mellan då de är användbara som bruksbilar till dess de fått status som klassiska entusiastbilar. Därför har man på senare år gjort förändringar i tekniska reglementen, så att till exempel 16 ventils-teknik är tillåten, vilket automatiskt medför att nyare bilar kan användas. Men turbo och fyrhjulsdrift är inte tillåtet. Den utrustning föraren måste ha ska vara av flamsäkert material och består av: overall, handskar, skor, skyddsluva (så kallad balaklava), stödkrage för nacke (alternativt Hans / FHR-skydd) samt en hjälm med maxvikt 1200 gram (används Hans/FHR-skydd 1900 gram) som skall vara godkänd för folkrace. Man kan börja tävla i folkrace, i juniorklass, det år man fyller 15 år. Från det år man fyller 18 år tävlar man i någon av seniorklasserna: Herr- eller damklass (det år man fyller 50 får den tävlande välja att tävla i seniorklass eller veteranklass). Efter varje tävling är alla bilar som kommit till start till salu. Under tävlingen, fram till max 15 min efter tävlingens avslutande, får vem som helst, lämna anbud på tävlingsekipagen, förutsatt att budgivaren uppnått ålder för att tävla i folkrace. Alla tävlingsbilar är ute till försäljning för 8 000 SEK + 200 SEK/anbund i administrativ avgift som tillfaller arrangören. Bilar som ställer upp i fler än ett lopp vid flerdagarstävlingar blir till salu efter sista körda lopp. Efter anbudstiden gått ut sker en lottdragning på lämnade anbud. Denna förrättas av domare/tävlingsledare. Personlig utrustning såsom förarstol, bilbälten, fönsternät, incarkamera och ibland personlig ratt (under förutsättning att det finns en ersättningsratt) får dock demonteras innan försäljning sker. Regeln om tvångsförsäljning vid bud har införts för att på ett enkelt sätt hålla nere kostnaderna för hela sporten, om man är tvungen att sälja bilen för 8 000 kr så är förhoppningen att man inte lägger ner mer pengar än så på att iordningställa bilen inför tävling. Tävlingsbanan måste ligga på inhägnat område. Tävlingsbanan ska besiktigas av banbesiktningsman för folkrace. Hastigheten ska inte överstiga 80 km/tim. Alla bilar är till salu för 8.000 SEK + 200 SEK/anbud efter avslutad tävling. Startavgiften får inte vara högre än 300 SEK för seniorer och 200 SEK för juniorer.

Hela köret

Hela Köret var ett motorprogram som sändes i SVT under 2005. Programledare var Jonas Leksell och reporter var Olle Garp. Programmet handlade om motorfordon och trafik och var främst riktat till ungdomar. Inslagen i programmet hade i regel en ungdomskoppling, t.ex. kunde det handla om mopeder, radiostyrda bilar, folkrace eller att ta körkort. Ett återkommande inslag var en realityserie där tittarna fick följa ett antal ungdomar i deras körkortsutbildning. Inslaget kallades De lämpade och det fanns ett tävlingsmoment där priset var en svart sportbil. Domare för tävlingen var trafiklärarna Jeanette Jedbäck Hindenburg och Jean Gergi.

Crosskart

Crosskart är en bilsport som togs fram av Erland Andersson "EAS" från Fjärås MK under 1980-talet för att få en billig och säker variant för hastighetstävling som körs på en bana, oftast med grusunderlag, med en liten, snabb specialbyggd bil. Kartarna är uppbyggda av stålrör, karossen är gjord av kolfiber glasfiber eller plåt. Den kraftiga stålrörsburen är speciellt med tanke på crosskartarnas låga vikt mycket säkra och skyddar föraren på effektivt sätt. Crosskart organiseras i Sverige genom Svenska Bilsportförbundet (SBF). Man tävlar på banor som normalt används för folkrace, rallycross, folkrace eller speedway. Crosskart bjuder på täta startfält med spännande dueller mellan de tävlande. Farten är hög och varvtiderna är i klass med de snabbaste tvåhjulsdrivna rallycrossbilarna. Crosskart är fartfylld och billig i jämförelse med andra motorsportgrenar. I Sverige tävlas det i fem klasser. Klass 1 (85 cc tvåtakt och 150 cc 4-takt - 9-13 år). Klass 2 (trimmad 125 cc 2-takt och standard 250 cc 4-takt - 12-16 år). Klass 3 (trimmad 250 cc 2-takt och standard 450 cc 4-takt - från 15 år). 650 cc (trimmad 4-takt från 16 år). 50+ (för de som är 50 år eller äldre, här körs klass 3 och 650-maskiner). Uppvisningsklassen MINI (6-11 år) får man börja köra det år man fyller sex år. Här sker ingen tävlan, utan endast som uppvisning och körträning inför tävlingsdebuten i 85 cc. Det finns även Crosskart Extreme har exploderat i hela Europa och tagit även Sverige med storm. Där tävlar man antingen med en 650cc eller 750cc 4-cylindrig mc-motor. Extreme Junior finns från 12 års ålder, där det körs med varvtalsspärrade 650cc-maskiner.

Jämtlands motorklubb

Jämtlands Motorklubb är en svensk motorklubb med verksamhet inom bilsport och motorcykelsport. Klubben äger Östersunds motorstadion och är medlem i Svenska Bilsportförbundet och Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet. Jämtlands MK grundades 1924 med rally på programmet. 2021 har klubben bilgrenarna rally, rallycross, folkrace, karting och radiostyrd bilsport samt mc-grenen isracing. Under många år var Jämtlands MK en av organisatörerna till Midnattssolrallyt som kördes 1950-1964. Sedan har klubbens främsta tävling varit Jämtrallyt. Bland förarna på senare år märks Patrik Sandell, juniorvärldsmästare 2006. Speedwaylaget Jämtarna är Sveriges nordligaste speedwaylag och tävlar 2008 i division 2 norra. Jämtlands MK tillhör högsta serien i isracing och arrangerar tävlingar på internationell nivå. I januari 2007 kördes en VM-semifinal på Östersunds motorstadion. Bland de främsta förarna genom tiderna kan nämnas Tommy Lindgren, lagvärldsmästare 1985 tillsammans med Per-Olof Serenius och Erik Stenlund.

Kinnekulle

Kinnekulle är ett berg vid Vänerns sydöstra strand, i Götene kommun i Västergötland. Kinnekulle är ett platåberg med en högsta höjd av omkring 306 meter över havet. Själva toppen kallas Högkullen. Kinnekulle är till stor del uppbyggt av sedimentära bergarter som är avlagrade under en tidsperiod från kambrium till silur. Underst, vilande på det prekambriska urbergets peneplan ligger kambrisk sandsten och alunskiffer, sedan följer ordovisisk skiffer och kalksten, silurisk lerskiffer och permisk diabas. Diabasen som man hittar på västgötabergen kallas allmänt lokalt för trapp. År 1987 hittades första Österplanameteoriten vid Thorsbergs stenbrott norr om Österplana kyrka, meteoriterna är en av de få upptäckta meteoritnedslag i Sverige och klassas som de äldsta meteoritfynden på Jorden. Namnet kommer av Kinne härad. Tidigare har den haft noanamnen Kinnebonde eller Bonden, då det ansågs att sjöfarare som uttalade det rätta namnet skulle råka ut för oväder och skeppsbrott. Tack vare sin kalkrika berggrund har Kinnekulle en rik flora och fauna. Kända lokaler är Munkängarna med sin ramslök och murgröna, Österplana hed med sina orkidéer och den så kallade Kleven, en del av berget där det stiger brant. Kinnekulle ligger inom område av riksintresse för naturvården och omfattas också av Natura 2000. På Kinnekulle har sedan medeltiden sten från berget använts för olika ändamål. Tidigt tillverkades huggen sten och bränd kalk. Under 1800-talets senare hälft industrialiserades stenhuggerierna, men nu återstår endast ett stenhuggeri med kommersiell drift (Thorsbergs Stenhuggeri AB). Råbäcks mekaniska stenhuggeri lades ned 1970, men har bevarats som ett arbetslivsmuseum. Även kalkbränningen industrialiserades under det sena 1800-talet och totalt tillkom ett tjugotal olika kalkbruk på Kinnekulle. Alla dessa är nu nedlagda. Ett av de största och äldsta bruken var Råbäcks kalkbruk, som nu har gjorts tillgängligt för besökare med skyltar och vandringsled. Skifferolja utvanns tidvis ur alunskiffer på olika ställen på Kinnekulle mellan 1894 och 1946. I särklass störst tillverkning hade Flottans Skifferoljeverk i Kinne-Kleva. En annan industri baserad på alunskiffer var Hönsäters alunbruk, som drevs mellan 1767 och 1856. I Hällekis fanns en cementfabrik mellan 1892 och 1978. Fabrikens stora stenbrott har byggts om till en konstgjord sjö. Det sägs att Sigrid Storrådas son Olof, senare Olof Skötkonung, döptes i Husaby källa och att han ligger i en av sarkofagerna utanför Husaby kyrka. Kinnekulle är sedan länge ett mycket populärt turistmål med sin kombination av natur- och kulturupplevelser. Kinnekulle vandringsled är en 45 km lång led runt berget och naturvårdsområdet. Nära Husaby finns Lasses Grotta där jägaren Lasse i Berget och hans fru Inga bodde i 30 år. Grottan finns bevarad och är ett populärt turistmål. En gammal biskopsborg finns även i Husaby samt hällristningar från bronsåldern. På racingbanan Kinnekulle Ring körs bland annat rallycross, folkrace och andra former av motorsport.

DAF 55

DAF 55 är en bakhjulsdriven småbil tillverkad i Nederländerna av DAF 1967–1972. DAF 55 lanserades som årsmodell 1968 som ett större komplement till DAF 44. Den byggde till viss del på den mindre 44:an, men var något större. Den största skillnaden var att den gamla 2-cylindriga luftkylda boxermotorn blev utbytt mot en ny vätskekyld Renaultmotor med fyra cylindrar, 1108cc och 34 eller 47 hk beroende på modellår och utförande. Växellådan var densamma som tidigare, det vill säga en steglös remdriven slutväxelenhet monterad vid bakaxeln. Hjulupphängningarna modifierades så att framvagnen fick torsionsfjädring istället för tvärställda bladfjädrar som fanns i DAF 44. Bilen fick också skivbromsar fram och tvåkrets bromssystem. Däremot behölls pendelaxeln bak. DAF 55 fick väldigt dåligt rykte i Sverige och fick ofta nerslag på besiktningen, framförallt avgassystemet och vissa balkar hade långt sämre resultat än medelbilen. Modellen fanns som 2-dörrars sedan/coupé och 3-dörrars kombivagn och hörde hemma i den större småbilsklassen. Precis som den mindre DAF 44 är även denna modell designad av Giovanni Michelotti och blev egentligen mer känd för sin design än sina prestanda. 1972 började Volvo att köpa aktier i DAF:s personbilsdivision, och samma år gjorde man om DAF 55 till 66 som i grunden är samma bil med en rejäl modifiering. DAF 55 var förhållandevis framgångsrik i rallysammanhang. Med sin jämna viktfördelning med motorn fram och växellådan bak slog den många andra bakhjulsdrivna bilar i samma klass på många olika underlag. I Nederländerna höll man även tävlingar i "Crazy Racing" med bland annat DAF 55. Eftersom bilarna gick lika fort framåt som bakåt så var det många som tävlade om vem som kunde backa snabbast. Det slutade oftast med haverier, man skulle kunna kalla detta för holländarnas folkrace. Många slutade med Crazy Racing när Volvo tog över DAF-koncernen 1975 för att bevara minnet av holländsk bilindustri.

Dunder

Dunder är ett studioalbum av Hjalle och Heavy från 1998. Brudar i läder och killar av stål. Folkrace (Vrålmodern version).


Folkrace