Superbike

Synnerligen intressant om Superbike


AMA Superbike 2007

AMA Superbike 2007 var den mest dramatiska säsongen i seriens historia, där huvudklassen med samma namn bara hade en poängs skillnad mellan ettan och tvåan. Ben Spies tog sin andra raka titel, bara en poäng före tvåan Mat Mladin. Teamkompisarna hade en stentuff fight om titeln hela säsongen och de tog poäng i samtliga race. Serien vanns av Roger Lee Hayden, lillebror till Nicky Hayden, världsmästare i MotoGP 2006. Ben Spies tog ännu en titel, med förre Superbike-föraren Ben Bostrom som tvåa. Josh Hayes vann här titeln.

Anderstorp Raceway

Scandinavian Raceway är en racerbana belägen i Anderstorp i Småland i Sverige. Banan var klar i maj 1968 men det gjordes provlopp redan 1966. Den första tävlingen var ett formel 3-lopp som kördes 16 juni 1968. Under 1970-talet kördes Sveriges Grand Prix här sex gånger. Förutom Formel 1 kördes det, fram till år 1990, även roadracing i 500cc-klassen, det nuvarande MotoGP, på banan. I början av 1990-talet kördes ett par Superbike-VM och 1993 ett 24-timmars VM-lopp. Totalt har det körts 17 MC-tävlingar med VM status. Under 2000-talet har få internationella evenemang arrangerats på Scandinavian Raceway, men bland annat World Series by Nissan och European Touring Car Championship har gästat banan. I början av 1960-talet grundade de tre motorintresserade företagarna Sven "Smokey" Åsberg, Bertil Sanell och Åke Bengtsson racingklubben Team Mosarp Racing. Namnet skulle egentligen varit Mossarp efter platsen som Bertil Sanells billackeringsfirma låg. Efter en felstavning bestämde de sig för att använda namnet skrivet med ett "s". De tränade på en raksträcka i skogen och hade planer på att bygga en 1 500 meter lång träningsbana. De insåg att kostnaderna för en sådan bana var för stora och att utsikterna till sponsorpengar var små. Därför föreslog Sven Åsberg att de skulle bygga en tävlingsbana med internationella mått som trots att den var ännu dyrare var attraktivare för investerare. För att ytterligare få med bygdens företag planerades så att en del av banan kunde användas som flygfält. Banan ritades av ingenjören Holger Eriksson som var anställd på Sven Åsbergs företag med rådgivning av formel 1-föraren Joakim Bonnier. Den stod färdig 1968 med flygfält och en läktare för 3 000 personer. I maj genomfördes en provtävling och den 16 juni invigdes banan med internationella tävlingar. Joakim Bonnier vann ett entimmeslopp och Ronnie Peterson deltog i ett Formel 3-lopp. Efter flera internationella lopp för både bilar och motorcyklar, förhandlingar med internationella bilsportsförbundet FIA och svenska framgångar inom Formel 1 med Ronnie Peterson fick Anderstorp arrangera Formel 1-tävlingar 1973. Tävlingarna återkom sedan fram till 1978, samma år som Ronnie Peterson förolyckades. Efter hans olycka blev det svårare att få sponsorer och tävlingarna 1979 ställdes in. Under 1980-talet genomfördes några tävlingar för standardvagnar men framförallt var det en bana för roadracing. Med ökade krav på bullermiljöer fick banan svårare att arrangera tävlingar. Under 2000-talet genomgick Scandinavian Raceway en omfattande renovering och kunde ta emot större internationella lopp. Ett av dessa var World Touring Car Championship, som körde en tävlingshelg under namnet FIA WTCC Race of Sweden på banan den 28 och 29 juli 2007. Den 13-15 augusti 2010 var över trettio före detta Formel 1-förare inbjudna att köra en tävling kallad The Race Legends på Scandinavian Raceway. Evenemanget blev aldrig av och ställdes in. Banrekordet med bil, 1:21,525, sattes av nederländaren Marijn van Kalmthout år 2009 i en Benetton B197 från år 1997. Med motorcykel hålls banrekordet av Wayne Rainey på en Yamaha 500cc på tiden 1:31,107. Raksträckan användes som landningsbana för flygplan (ICAO:ESMP). Banans längd är cirka 1000 meter. Det var uppehåll i tillståndet för flygverksamhet 2013-2016 men flygplatsen har nu tillstånd från Transportstyrelsen och är öppen. Det finns nu även en helikopterplatta i anslutning till sjukstugan framförallt tänkt till ambulanshelikopter under tävlingar.

Engelbert Strauss

Engelbert Strauss GmbH och Co. KG, med säte i Biebergemünd i närheten av Frankfurt am Main, är ett tyskt märkestillverknings-, postorder- och detaljistföretag inom arbetskläder, skor och personlig skyddsutrustning. Familjeföretaget leds av den tredje och fjärde generationen tillsammans. Engelberts son Norbert Strauss och dennes båda söner Steffen och Henning Strauss arbetar som VD. Företaget har 1 200 medarbetare. Det hela började med att August Strauss och hans två söner, däribland Engelbert (1908–), reste runt i Tyskland och handlade med kvastar och borstar som hade tillverkats i Spessart. Omkring 1948 fortsatte Engelbert Strauss familjens handelstradition och grundade det företaget som bär efternamnet. Han utökade sortimentet med arbetsskyddsartiklar. De första produkterna var handskar som fortfarande spelar en central roll i företagets sortiment. På 1960-talet gick man över till postorder, och 1973 startade katalogförsäljningen. Med tiden tillkom även klädesplagg och skor. En ny logistikbyggnad, 40 000 m² stor, uppfördes 1994 i Biebergemünd. Den utökades 2000 och fördubblades 2005. Under 2008 expanderade företaget återigen. Inom ramen för expansionen 1996 öppnade Engelbert strauss det första dotterbolaget i Linz, i Österrike. Efter grundandet av det andra dotterbolaget i England 2002 etablerade man sig i Nederländerna, Belgien, Schweiz, Tjeckien, Sverige och Danmark. På företagets område i Biebergemünd byggde man 2015 den nya flaggskeppsbutiken med en yta på cirka 50 000 km2 liksom ett campus med många kontors- och utbildningslokaler. Sortimentet består till största delen av arbetskläder, varselplagg, yrkesskor, handskar och annan personlig skyddsutrustning, produkter för industribehov, verktyg och kontorsartiklar. Företaget har fyra egna specialbutiker, så kallade workwearstores. Företaget bedriver också e-handel via sin webbplats. Tillverkningen sker idag i 27 länder i Europa, Asien och Afrika. Merparten av produkterna tillverkas i partnerföretag i Asien. En del av dessa bedriver tillverkning åt Engelbert Strauss enbart. Sedan 2013 är företaget en bluesign® systempartner och stödjer initiativet Cotton made in Africa. Sedan 2010 är engelbert strauss ligapartner till det tyska fotbollslandslaget, även ÖFB-cup-partner. Företaget är också sedan 2012 officiell partner till den tyska DFB-pokalen, och reklampartner till Österrikes fotbollslandslag. Sedan 2014 sponsrar företaget EHF i handbolls-EM, och är presenterande partner till Champions Hockey League. 2015 blev engelbert strauss också sponsor till den schweiziska superligan. Hantverkarna i det TV-sända byggprogrammet "Zuhause im Glück" i Tyskland har utrustats av engelbert strauss sedan 2005. Dessutom var företaget presenterande partner till Fyrbacksturneringen mellan 2012 och 2014, samt sponsor till FIM Superbike World Championship, 2012-2013. engelbert strauss tilldelades utmärkelsen "Top Nationaler Arbeitgeber 2017" i kategorin "Kläder, skor och sportutrustning" bland medelstora företag i Tyskland. Dessutom har företaget för andra gången erhållit ett pris som "Populäraste familjeföretag". engelbert strauss räknas därmed till de mest populära familjeföretagen i Tyskland. 2015 fick företaget det tyska logistikpriset, 2016 det europeiska logistikpriset.

Ducati

Ducati, italiensk motorcykeltillverkare med säte i Bologna. Lamborghini, dotterbolag i VAG-koncernen köpte Ducati i april 2012. Ducati grundades 1926 av familjen Ducati tillsammans med lokala finansiärer i Bologna. Namnet var Società Radio Brevetti Ducati och man siktade på den växande marknaden för radiokommunikation. Företaget växte snabbt och hade inom tio år öppnat kontor i bland annat London, Paris, New York, Sydney och Caracas. Under andra världskriget hade man stora problem som alla andra, och fabrikerna i Borgo Panigale bombades ned till grunden 1944. Det som räddade företaget var att bröderna Ducati hade ägnat sin tid under kriget åt att konstruera nya produkter och uppfinningar som man kunde lansera när det hela var över. På mässan i Milano 1946 så lanserade man sin första motor, Cucciolo, som var en påhängsmotor till vanliga cyklar, och 1952 byggde man sin första motorcykel, en skoterliknande modell med en motor på 175 kubikcentimeter, elstart och automatisk växellåda. År 1954 anställdes en tekniklärare från Imola, Fabio Taglioni, och det var med hjälp av hans tekniska innovationer som märket fick sina första framgångar som motorcykeltillverkare. Taglioni utvecklade till exempel den desmodromiska ventilstyrningen, som kom första gången 1958 på en av Mike Hailwoods motorcyklar som han använde när han tävlade. Det var först tio år senare, 1968, som den kom som standard på en gatucykel (450 Mark 3D). År 1972 kom den första L-twin motorn från Ducati, vilken också var den första stora motorn de tillverkade, 750 kubikcentimeter. Det var med en sådan motor uppborrad till 900 kubik som Mike Hailwood vann det berömda loppet på Isle of Man, Tourist Trophy. Vinsten resulterade i att Ducati producerade en modell till Hailwoods ära, 900 SS Mike Hailwood Replica. Det var dock inte förrän 1983 då Ducati blev uppköpt av bröderna Claudio och Gianfranco Castiglioni, för att ingå i Cagiva, som Ducati nådde sina stora framgångar som motorcykelmärke. Det började 1988 med den nya modellen 851, sen kom den första nakna modellen, Monster. Monster som blev mycket populär, var försedd med L-twin motorn i flera olika storlekar, i Sverige såldes från 600 till 1000 cc, med effekter från 56 till 130 hk. År 1994 kom den smått legendariska 916, förfadern till de framgångsrika modellerna 996, 998, 999 och 1098 samt även de motorsvagare varianterna 748, 749 och 848. Redan samma år som 916 kom fick den utmärkelsen "Årets motorcykel" av flera av de ledande motorcykeltidningarna runt om i världen. Det var också denna modell som inledde Ducatis framgångar i Superbike VM. Trots märkets lyft så sjönk de ner i en ekonomisk kris 1995. Orsaken var systermärken inom Castiglionigruppen som hade en del misslyckade satsningar, vilket resulterade i att Ducati 1996 såldes till Texas Pacific Group. Detta i sin tur medförde nya ekonomiska resurser som ledde till att Ducati kunde lansera sina ST modeller, vilket snabbt gav dem andelar på touringmarknaden. En helt ny modell tillkom, MultiStrada, som kan ses som en korsning mellan off-road och landsvägsmotorcykel, och som använde den välbekanta L-twinmotorn.

Roadracing-VM 2014

Världsmästerskapen i Roadracing 2014 arrangerades av Internationella motorcykelförbundet och innehöll klasserna MotoGP, Moto2 och Moto3 i Grand Prix-serien. Därutöver hade klasserna Superbike, Supersport, Endurance och Sidovagnsracing världsmästerskapsstatus. VM-titlar delades ut till bästa förare och till bästa konstruktör. Grand Prix-klasserna i roadracing är MotoGP, Moto2 och Moto3. De körs tillsammans under sammanhållna tävlingshelger. FIM publicerade den slutliga tävlingskalendern 24 februari 2014. Precis som 2013 blir det 18 Grand Prix, men 2014 deltar alla klasser vid samtliga Grand Prix. Argentina gör comeback som VM-arrangör samtidigt som USA:s Grand prix på Laguna Seca Raceway utgår. Den preliminära kalendern som FIM publicerade 2 oktober 2013 innehöll även ett Grand Prix i Brasilien, men det ströks. De 15 främsta i varje race får poäng enligt tabellen nedan. Alla race räknas. Tämligen stora regeländringar infördes 2014. Claiming Rules Team-reglerna togs bort och ersattes av en öppen kategori - "Open category". Fabriksmotorcyklarna "Factory category" får använda 20 liter bränsle per race mot 21 liter 2013. Öppna kategorin får använda 24 liter bränsle per race. Alla motorcyklar måste använda samma elektroniska styrenhet (ECU). 2014 levereras ECU:n från Magneti Marelli. I öppna kategorin måste ECU:ns standardprogramvara användas, medan fabriksteamen får använda och utveckla sina egna programvaror. Fabriksmotorcyklarna får, liksom 2013, göra högst fem motorbyten på en säsong och motorerna plomberas vid säsongsstart. Det vill säga att utveckling av motorerna är inte tillåtet under tävlingssäsongen. Öppna kategorin däremot får göra 12 motorbyten under säsongen och utveckling får ske. Öppna kategorin får också använda ett mjukare bakdäck. Efter att fabriksstallet Ducati Corse i februari anmält sina motorcyklar i öppna kategorin för att kunna utveckla motorerna under säsongen reagerade Grand Prix-kommissionen dagarna före den första deltävlingen med att införa en specialregel. Regeln gäller för fabriksmotorcyklar som inte vunnit något Grand Prix under torra förhållanden föregående år, samt nya märken som inträder i mästerskapen. 2014 uppfyller endast Ducati villkoren och 2015 Suzuki, om det fabrikatet fullföljer sin planerade comeback i MotoGP. Regeln innebär att Ducati får tävla med samma fördelar som öppna kategorin och samtidigt använda sin egen programvara. Skulle märket under torra förhållanden vinna ett Grand Prix, eller komma tvåa i två, eller ta tre pallplatser kommer bränslemängden per race att minskas från 24 till 22 liter. Samma team som 2013 deltar. Debuterande förare är Moto2-världsmästaren Pol Espargaró, Scott Redding, Mike di Meglio och Broc Parkes. Förare 2013 som lämnat klassen är Ben Spies, Lukáš Pešek och Bryan Staring. Startfältet skulle innehålla 24 ordinarie förare 2014, men det blev 23 då Iodaracing tvingades stryka en förare. Wildcard-förare kan tillkomma. Motorcykel inom parentes. En preliminär startlista publicerades av FIM 20 november 2013. En uppdaterad lista publicerades 14 januari 2014. En slutlig lista publicerades 28 februari med 23 ordinarie förare. * markerar motorcyklar anmälda under fabriksreglerna, "Factory option". Slutställning efter 18 deltävlingar. Inga större ändringar i Moto2 till 2014. Intressanta nykomlingar är världsmästaren i Moto3 Maverick Viñales, Luis Salom från Moto3, Supersportvärldsmästaren Sam Lowes och amerikanske Supersportmästaren Josh Herrin. Ett nytt team är Caterham Moto Racing. En preliminär startlista publicerades av FIM 20 november 2013. En uppdaterad lista publicerades 14 januari 2014. En slutlig lista publicerades 28 februari med 35 ordinarie förare. Preliminär startlista publicerades av FIM 20 november 2013, en uppdaterad lista publicerades 14 januari 2014 och en slutlig lista 28 februari med 33 ordinarie förare. Inalles 32 förare tog poäng. ^1 - Kvällsrace i elljus. Repsol Honda: Marc Márquez och Dani Pedrosa fortsätter.

Roadracing

Roadracing är en hastighetstävling inom motorcykelsport där man tävlar på asfaltsbanor. Motorcyklarna varierar från specialbyggda prototypmotorcyklar till standardmotorcyklar som går att köpa i handeln. Man tävlar i olika klasser som bland annat beror på storleken på motorcyklarna och hur mycket trimning som tillåts. Roadracing är ett engelskt ord som översatt till svenska blir vägtävling. Tidigare var det just på vägar dessa tävlingar hölls, men med kraven på säkerhet körs numera dessa tävlingar med motorcyklar på permanenta, specialbyggda,asfaltsbelagda tävlingsbanor med betydligt högre säkerhet än landsvägsbanorna. Roadracing hette från början TT efter Tourist Trophy på Isle of Man som började köras 1907 och fortfarande körs. På 1920-talet började man genomföra Grand Prix-tävlingar i Europa. Från 1924 fick ett Grand Prix status som Europamästerskap. Andra världskriget avbröt abrupt all internationell tävlingsverksamhet. Internationella motorcykelförbundet (FIM) arrangerade säsongen 1949 de första världsmästerskapen i Roadracing. VM bestod då av Grand Prix-klasserna 500cc, 350cc, 250cc, 125cc och sidovagnar. Sedan 1973 ger FIM även världsmästerskapsstatus till klasser utanför Grand Prix-cirkusen. De som är aktuella 2015 är Superbike (VM-status sedan 1988), Supersport (VM-status sedan 1997) och Endurance (VM-status sedan 1980). I Grand Prix Roadracing har klasserna ändrats över åren och är sedan 2012 MotoGP, Moto2 och Moto3, där MotoGP har ersatt 500cc som den mest ansedda klassen. I Sverige var Hedemora TT en känd svensk roadracingtävling som på 1950-talet kördes på avstängd landsväg. På Scandinavian Raceway i Anderstorp kördes under många år Swedish TT och totalt har det körts 17 st VM-tävlingar i Road Racing i Anderstorp. En av världens mest kända, och kanske mest olycksdrabbade tävling, är Isle of Man som även den körs på landsväg (Real Roadracing), första Isle of Man TT kördes 1907. Förutom MotoGp klassen räknas Suzuka 8 timmars som det mest prestigefyllda tävlingen. Den ingår i Endurance-VM (VM serie för långlopp) och körs i Japan. En vanlig roadracingbana i Sverige har en längd av cirka två till fyra km och innehåller ett varierande antal kurvor, både höger och vänster. Efter ett antal träningspass startar förarna via gemensam start och kör ett bestämt antal varv. Den som först passerar mållinjen har vunnit. Tävlingar är öppna för både män och kvinnor, under förutsättning att deltagarna har den typ av tävlingslicens som krävs. Det finns dessutom bestämmelser om hur förarna ska vara utrustade. Hjälm är en självklarhet, men i tävlingssammanhang är också följande obligatoriskt: skinställ, stövlar, handskar och ryggskydd. Sporten är idag mycket säker tack vare nyutvecklade skyddsmaterial för förarna. För att tillfredsställa alla smakriktningar ryms också s.k. classic och historisk racing inom roadracing-sporten. Det tävlas också med sidovagnsekipage. Vissa klassindelningar, beroende på cylindervolym och antal cylindrar, är etablerade sedan många år tillbaka. VM i 125, 250 och MotoGp har pågått ända sedan 1949. Andra klasser är föremål för förändringar, beroende på förarnas intresse. Fördelningen mellan två- och fyrtaktsmotorcyklar har tidigare varit tämligen jämnt fördelad under många år, men idag är klasserna för fyrtaktsmotorer övervägande. Oavsett vilken kategori förarna tävlar i ställs ett antal grundläggande krav på tävlingsmotorcyklarna. Det finns särskilda tekniska reglementen som beskriver vad som gäller för respektive klass. För att få börja tävla i Sverige, behöver man genomgå en kurs för att kunna lösa en licens. Ett bevis på att föraren har de teoretiska och praktiska kunskaper som är nödvändiga. I licensen ingår en försäkring som mot en kostnad kan kompletteras med ett mer omfattande försäkringsskydd. A 2 cup ersatter Junior från och med 2016. Den klassen baseras på mc med max 35 Kw. Ålder från 13 år.


Superbike