Supercross

Synnerligen intressant om Supercross


Skotercross

Skotercross är en tävlingsform för snöskotrar. Sverige, Finland och Norge dominerar sporten i Europa. Den nordamerikanska sporten är inte med i internationella motorcykelförbundet (FIM) och skiljer sig ganska mycket från den europeiska varianten. Bland annat är de nordamerikanska banorna kortare och extremare och snöskotrarna får ha metalldubb i mattan. Banan är upp emot en kilometer lång med hopp, kurvor och raka partier. Minsta bredd för tävlingsbanor är 8-10 m beroende på typ. Banorna blir ofta ordentligt gropiga vilket kräver mycket av skoterföraren både fysiskt som psykiskt. En variant på skotercrossbana är så kallad Supercross (eller Stadioncross). Dessa banor påminner mycket om de nordamerikanska banorna. De har ofta extremt höga hopp och är mycket kortare. Upp till 16 förare startar samtidigt och kör sedan ett förutbestämt antal varv. Det är rejält trångt på banan med tanke på att varje skoter tar upp över en meter i bredd. De tävlande kör flera heat för att kvala till finalen. Det tävlas i flera olika klasser. I skotercross tävlar man i flera olika klasser. Den högsta klassen är Pro Open där trimmade och modifierade maskiner deltar. Enda begränsningen är vissa säkerhetsdetaljer, hur högt de får låta samt att tvåtaktsmotorer får vara max 600-kubik. Standardklassen Pro Stock är mycket lik Pro Open förutom att trimning och fri modifiering inte är tillåten. Damklassen är identisk med Pro Stock med undantaget att förarna måste vara kvinnor. Det finns dessutom flera ungdomsklasser. Ungdom 14-16 för ungdomarna i åldern 14-16 år och Ungdom 12-14 för ungdomar i åldern 12-14 år. Ungdomsklasserna kör en Sport 600 maskin som till skillnad från Pro Stock ska vara fläktkyld. Det finns även motionsklass och en särskild knatteklass. I knatteklassen ska särskilda barnskotrar användas. Skotercross körs i flera olika mästerskap som Världsmästerskap, Europamästerskap, Nordiskt mästerskap och Svenskt mästerskap. Det körs även mästerskap i Norge, Finland och Ryssland. I Nordamerika körs egna serier som inte är anslutna till FIM: Den största serien är ISOC-mästerskapen. Det nationella idrottsförbundet för skotercross i Sverige heter Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, förkortas Svemo, och är medlem i Riksidrottsförbundet. Förbundet samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter och försäkrar och utbildar förare, tränare och ledare på nationell och lokal nivå. Svemo skriver också regler och godkänner banor. Tävlingsgrenarna är dragracing, enduro, isbana, isracing, minimoto, motocross, roadracing, skotercross, speedway, supermoto och trial. Svensk skotercross domineras av SM i skotercross som är grundpelaren i tävlingssäsongen. Men det finns andra stora tävlingar. En är SM i stadioncross som arrangeras i samband med SM-veckan vinter. SM i stadioncross har arrangerats sedan 2009 när SM-veckan startade. Den äldsta och största enskilda skotercrosstävlingen i Europa är Arctic Cat Cup som varje år körs i Östersund. Det är en tvådagarstävling som lockar det största startfältet samt de bästa förarna i Europa. Eftersom tävlingen ligger tidigt i januari blir det en säsongsupptakt för förare och team. Tävlingen har körts oavbrutet sedan 1973. Våravslutningen brukar köras i och med Clash of nations. Det är en actionsporttävling som påminner mycket om en svensk version av X-games. Hit inbjuds de bästa skotercrossförarna i Pro Open och Pro Stock. Dessutom körs freestyle för skoter och skidor. Clash of nations arrangeras på Lugnet i Falun. Bland de svenska förarna kan nämnas Peter Ericson som vann VM 2006, 2008 och 2009. Emil Öhman som vann VM 2008 och 2011, Adam Renheim som vann VM 2013 och 2014 samt Petter Nårsa som vann SM i skotercross 2011. Den bästa föraren finns dock i USA. Tucker Hibbert blev 2014 den som vunnit flest skotercrosstävlingar i ISOC-serien. Han har dessutom nio guld i X-games.

Motocross

Motocross, MX, är en motorsport som körs med motorcykel på kuperad grus-, sand- eller jordbana. En mer publik- och TV-vänlig variant är så kallad stadioncross, eller supercross, som oftast körs inomhus. En modern motocrossbana är vanligtvis mellan 1 och 2 kilometer lång och 3 till 6 meter bred. Banorna följer vanligtvis den naturliga terrängen men har också inslag av artificiella hinder i form av olika sorters hopp. Banan, kallad crossbana, är inhägnad. Underlaget består av sand, grus och/eller jord och är försedd med ett flertal hopp och kurvor. Ett heat omfattar för eliten 35 minuter + 2 varv och för ungdomseliten 20 minuter + 2 varv. Ett varv brukar vara cirka 2 minuter. Det nationella idrottsförbundet för motocross i Sverige är Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, Svemo. Motocross körs i olika klasser beroende på motorcykelns cylindervolym och motorns konstruktion, det vill säga tvåtakt eller fyrtakt. 250cc tvåtakt eller 450cc fyrtakt (Numera finns även KTM:s 350cc 4-takt). Tidigare kunde man även köra 125cc men nu har de kommit in nya regler så 125cc är en egen klass. MX-women , tjejcross, är en egen klass för kvinnor i SM i motocross. I klassen tävlas med MX2-cykel. Klassen fick status som svenskt mästerskap 2004. Mest framgångsrik är Elin Mann med SM-guld 2004, 2005, 2007, 2008, 2009 och 2010. 125cc körs av 10–17 år och blev en egen klass 2012. För att få tävla måste man ha licens. Licens får man inte lösa förrän vid 12 års ålder. Vill man tävla innan 12 års ålder får man tävla med så kallad guldhjälmlicens. 85 cc, Guldhjälm (upp till 12 år). 85 cc, ungdom, behövs ingen guldhjälm (10–16 år).


Supercross